12.11.2021 Ajoneuvot Jatkaako Diess Volkswagenin johdossa? Todennäköisesti, mutta vuotuiset kahnaukset syövät asemaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojätti Volkswagenia kipparoiva Herbert Diess on jälleen ottanut yhteen yhtiössä vahvojen ammattiliittojen kanssa. Some-päivitykset ja räväkkäät linjanvedot eivät miellytä tuotantolinjojen seistessä. Volkswagen-ryhmää Dieselgaten jälkimainingeista kohti sähköistymistä kohti luotsaava toimitusjohtaja Herbert Diess on jälleen kohdannut vastarintaa yhtiön sisältä. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Diess ja Volkswagenin hallintoneuvostossa olevat ammattiliitot ottavat yhteen Diessin noustua VW-ryhmän ykkösrooliin 2018.Diess on vaatinut Volkswagenilta voimakasta ja nopeaa muutosta panostamalla sähköautoihin, uusiin tuotantomenetelmiin, ohjelmistoihin ja autonomisen ajamisen teknologioihin. Samalla hän on pohtinut erilaisten Volkswagen-ryhmän rönsyjen karsimista ja tulevaisuuden työvoimatarvetta. Hän on myös varoittanut, että VW ei halua olla "seuraava Nokia".Saksalaiseksi autojohtajaksi värikkäästi sosiaalisessa mediassa ja lausunnoissa esiintyvä Diess on tehnyt hyvää Volkswagenin osakekurssille ja lietsonut jopa sellaisen muutoskuumeen, että yhtiön Yhdysvaltojen aprillipila Voltswagenista olisi monien mielestä saattanutkin pitää paikkaansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuolenaiheena WolfsburgAvoimesti Teslaa ja Elon Muskia ihannoiva Diess on tällä kertaa käynyt ammattiliittoja hallintoneuvostossa edustavan Daniela Cavallon hermoille. Samaan aikaan, kun Diess kutsui Muskin soittamaan videopuhelun Volkswagenin johtajakokoukseen, ovat useat autojätin tuotantolinjat olleet seisoksissa maailmanlaajuisen puolijohdepulan takia.Volkswagenin kotitehtaan Wolfsburgin vuotuinen autotuotanto jää alhaisimmalle tasolleen sitten 1950-luvun lopun, jolloin alkuperäinen Kupla oli tuotannossa. Nyt tuotantomäärä on jäämässä 400 000 autoon, joka on noin puolet ammattiliittojen kanssa sovitusta vuositasosta. Cavallo onkin kritisoinut Diessin suosineen sosiaalisen median stuntteja tylsän johtamisen sijaan.70 vuotta sitten Wolfsburgin halleissa näytti tältä.– Toimitat meille tasaisesti kivoja kuvia matkoiltasi, mutta valitettavasti et toimita puolijohteita, Cavallo kiteytti.Ammattiliittojen ärsytyksen laukaisi tällä kertaa Diessin huolestuminen Wolfsburgin tulevaisuudesta ja työvoimasta.– Olen huolissani Wolfsburgista. Haluan, että lapsillanne ja lastenlapsillanne on mahdollisuus turvattuun työpaikkaan täällä meillä. Siksi olen täällä tänään, Diess kiteytti puhuessaan tehtaan työntekijöille.Diessin mukaan Volkswagenin täytyy ottaa oppia Teslasta ja vähentää radikaalisti yksittäisen auton valmistukseen kuluvaa aikaa. Teslan tavoitteena on saavuttaa Saksan Grünheiden tehtaalla noin 10 tunnin valmistusaika yksittäiselle autolle. Volkswagenin Zwickaun sähköautotehdas tarvitsee yli 30 tuntia yhden ID.-mallin valmistamiseen. Tavoitteena on leikata aika 20 tuntiin ensi vuonna.Aiemmin Diess varoitti, että kilpailukyvyn parantaminen vaatinee henkilöstövähennyksiä, ja että liian hidas siirtyminen sähköautoihin voi tarkoittaa jopa 30 000 työntekijän vähennystarvetta. Diess on sittemmin rauhoitellut tilannetta sanomalla, että vähennyksiä ei ole suunniteltu.Monacon kokoinen Wolfsburgin tehdasalue työllistää yksin 25 000 ihmistä. Teslan tavoitteena on rakentaa Saksan tehtaallaan 500 000 autoa vuodessa 12 000 hengellä, lähes tuplasti Volkswagenia tehokkaammin.– Minulta kysytään jatkuvasti, miksi vertaan meitä Teslaan. Tiedän, että se on joidenkin mielestä kyllästyttävää. Vaikka en puhuisi Elon Muskista, hän on edelleen alalla ja mullistaa alaamme ja muuttuu kilpailukykyisemmäksi kaiken aikaa, Diess kommentoi.Jatkanee, vaiko...Volkswagen on ratkomassa ammattiliittojen ja Diessin kylmiä välejä erillisellä sovitteluryhmällä, jonka ratkaisuista ei ole vielä tietoa. Heinäkuussa jatkosopimuksen vuoteen 2025 saanut Diess, 63, kertoi tällä viikolla saksalaislehti Handelsblattille olevansa luottavainen töidensä jatkumiseen.Diessin surffausterveiset Wolfsburgia halkovalta kanaalilta eivät olleet erityisen suosittuja yhtiön sisällä.Mikäli Diessin tehtävät eivät jatku tai hän päättää lähteä, ovat vahvimmat seuraajakandidaatit analyytikkojen mukaan Volkswagen-merkkiä luotsaava Ralf Brandstätter. Diess menetti merkin hallinnan kesällä 2020 rangaistuksena siitä, että hän oli syyttänyt VW:n hallitusta tietojen vuotamisesta medialle.Volkswagen siirsi vuotuisen sijoitussuunnitelmansa esittelyn joulukuulle, sillä leikkauksia ja investointeja esittelevä suunnitelma yleensä aiheuttaa kitkaa sijoittajissa. Investointipankki Jefferiesin analyytikko Philippe Houchoisin mukaan Volkswagenin haasteena ovat Teslan sijaan pitkät perinteet sekä verkkaiset liikkeet pääomamarkkinoilla.– Emme näe Teslaa Volkswagenin olemassaoloa uhkaavana tekijänä, mutta VW:hen sijoittaminen ei ole kovin houkuttelevaa toistuvista muutostoiveista huolimatta, Jefferiesiltä kerrottiin sijoittajille.– Diessin jatkuvat Tesla-viittaukset ovat muuttuneet taakaksi, korostaen heikkouksia nokkelien ratkaisujen esittelyn sijaan, yhtiö jatkoi.Lähteet: Automotive News, Reuters, Forbes Kuvat: Volkswagen Teksti: Aake KinnunenLisää aiheestaAjatuksia autoista: tapaus Voltswagen ja miksi olimme valmiita uskomaan Mercedes-Benzin ohjelmistopomo: ”Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja” Autoteollisuuden synkkä lähitulevaisuus – pula jatkuu 2022 Volkswagen-pomo: meidän täytyy muuttua, muuten käy Nokiat Volkswagen: ”Emme halua olla seuraava Nokia”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla