12.11.2021 Ajoneuvot Jatkaako Diess Volkswagenin johdossa? Todennäköisesti, mutta vuotuiset kahnaukset syövät asemaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojätti Volkswagenia kipparoiva Herbert Diess on jälleen ottanut yhteen yhtiössä vahvojen ammattiliittojen kanssa. Some-päivitykset ja räväkkäät linjanvedot eivät miellytä tuotantolinjojen seistessä. Volkswagen-ryhmää Dieselgaten jälkimainingeista kohti sähköistymistä kohti luotsaava toimitusjohtaja Herbert Diess on jälleen kohdannut vastarintaa yhtiön sisältä. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Diess ja Volkswagenin hallintoneuvostossa olevat ammattiliitot ottavat yhteen Diessin noustua VW-ryhmän ykkösrooliin 2018.Diess on vaatinut Volkswagenilta voimakasta ja nopeaa muutosta panostamalla sähköautoihin, uusiin tuotantomenetelmiin, ohjelmistoihin ja autonomisen ajamisen teknologioihin. Samalla hän on pohtinut erilaisten Volkswagen-ryhmän rönsyjen karsimista ja tulevaisuuden työvoimatarvetta. Hän on myös varoittanut, että VW ei halua olla "seuraava Nokia".Saksalaiseksi autojohtajaksi värikkäästi sosiaalisessa mediassa ja lausunnoissa esiintyvä Diess on tehnyt hyvää Volkswagenin osakekurssille ja lietsonut jopa sellaisen muutoskuumeen, että yhtiön Yhdysvaltojen aprillipila Voltswagenista olisi monien mielestä saattanutkin pitää paikkaansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuolenaiheena WolfsburgAvoimesti Teslaa ja Elon Muskia ihannoiva Diess on tällä kertaa käynyt ammattiliittoja hallintoneuvostossa edustavan Daniela Cavallon hermoille. Samaan aikaan, kun Diess kutsui Muskin soittamaan videopuhelun Volkswagenin johtajakokoukseen, ovat useat autojätin tuotantolinjat olleet seisoksissa maailmanlaajuisen puolijohdepulan takia.Volkswagenin kotitehtaan Wolfsburgin vuotuinen autotuotanto jää alhaisimmalle tasolleen sitten 1950-luvun lopun, jolloin alkuperäinen Kupla oli tuotannossa. Nyt tuotantomäärä on jäämässä 400 000 autoon, joka on noin puolet ammattiliittojen kanssa sovitusta vuositasosta. Cavallo onkin kritisoinut Diessin suosineen sosiaalisen median stuntteja tylsän johtamisen sijaan.70 vuotta sitten Wolfsburgin halleissa näytti tältä.– Toimitat meille tasaisesti kivoja kuvia matkoiltasi, mutta valitettavasti et toimita puolijohteita, Cavallo kiteytti.Ammattiliittojen ärsytyksen laukaisi tällä kertaa Diessin huolestuminen Wolfsburgin tulevaisuudesta ja työvoimasta.– Olen huolissani Wolfsburgista. Haluan, että lapsillanne ja lastenlapsillanne on mahdollisuus turvattuun työpaikkaan täällä meillä. Siksi olen täällä tänään, Diess kiteytti puhuessaan tehtaan työntekijöille.Diessin mukaan Volkswagenin täytyy ottaa oppia Teslasta ja vähentää radikaalisti yksittäisen auton valmistukseen kuluvaa aikaa. Teslan tavoitteena on saavuttaa Saksan Grünheiden tehtaalla noin 10 tunnin valmistusaika yksittäiselle autolle. Volkswagenin Zwickaun sähköautotehdas tarvitsee yli 30 tuntia yhden ID.-mallin valmistamiseen. Tavoitteena on leikata aika 20 tuntiin ensi vuonna.Aiemmin Diess varoitti, että kilpailukyvyn parantaminen vaatinee henkilöstövähennyksiä, ja että liian hidas siirtyminen sähköautoihin voi tarkoittaa jopa 30 000 työntekijän vähennystarvetta. Diess on sittemmin rauhoitellut tilannetta sanomalla, että vähennyksiä ei ole suunniteltu.Monacon kokoinen Wolfsburgin tehdasalue työllistää yksin 25 000 ihmistä. Teslan tavoitteena on rakentaa Saksan tehtaallaan 500 000 autoa vuodessa 12 000 hengellä, lähes tuplasti Volkswagenia tehokkaammin.– Minulta kysytään jatkuvasti, miksi vertaan meitä Teslaan. Tiedän, että se on joidenkin mielestä kyllästyttävää. Vaikka en puhuisi Elon Muskista, hän on edelleen alalla ja mullistaa alaamme ja muuttuu kilpailukykyisemmäksi kaiken aikaa, Diess kommentoi.Jatkanee, vaiko...Volkswagen on ratkomassa ammattiliittojen ja Diessin kylmiä välejä erillisellä sovitteluryhmällä, jonka ratkaisuista ei ole vielä tietoa. Heinäkuussa jatkosopimuksen vuoteen 2025 saanut Diess, 63, kertoi tällä viikolla saksalaislehti Handelsblattille olevansa luottavainen töidensä jatkumiseen.Diessin surffausterveiset Wolfsburgia halkovalta kanaalilta eivät olleet erityisen suosittuja yhtiön sisällä.Mikäli Diessin tehtävät eivät jatku tai hän päättää lähteä, ovat vahvimmat seuraajakandidaatit analyytikkojen mukaan Volkswagen-merkkiä luotsaava Ralf Brandstätter. Diess menetti merkin hallinnan kesällä 2020 rangaistuksena siitä, että hän oli syyttänyt VW:n hallitusta tietojen vuotamisesta medialle.Volkswagen siirsi vuotuisen sijoitussuunnitelmansa esittelyn joulukuulle, sillä leikkauksia ja investointeja esittelevä suunnitelma yleensä aiheuttaa kitkaa sijoittajissa. Investointipankki Jefferiesin analyytikko Philippe Houchoisin mukaan Volkswagenin haasteena ovat Teslan sijaan pitkät perinteet sekä verkkaiset liikkeet pääomamarkkinoilla.– Emme näe Teslaa Volkswagenin olemassaoloa uhkaavana tekijänä, mutta VW:hen sijoittaminen ei ole kovin houkuttelevaa toistuvista muutostoiveista huolimatta, Jefferiesiltä kerrottiin sijoittajille.– Diessin jatkuvat Tesla-viittaukset ovat muuttuneet taakaksi, korostaen heikkouksia nokkelien ratkaisujen esittelyn sijaan, yhtiö jatkoi.Lähteet: Automotive News, Reuters, Forbes Kuvat: Volkswagen Teksti: Aake KinnunenLisää aiheestaAjatuksia autoista: tapaus Voltswagen ja miksi olimme valmiita uskomaan Mercedes-Benzin ohjelmistopomo: ”Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja” Autoteollisuuden synkkä lähitulevaisuus – pula jatkuu 2022 Volkswagen-pomo: meidän täytyy muuttua, muuten käy Nokiat Volkswagen: ”Emme halua olla seuraava Nokia”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle