19.12.2019 Ajoneuvot Volkswagenin tavoitteena viimeisen polttomoottorin valmistus 2040 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen-ryhmän päästrategikko Michael Jost kommentoi samalla sähköstä, polttomoottoreista, dieselistä ja Škodan asemasta VW-ryhmässä. Koko Volkswagen-ryhmän tuotestrategiayksikön johtaja ja päästrategikko Michael Jost on kommentoinut Automotive News Europelle saksalaisen autokonsernin tulevista suunnitelmista.Jostin mukaan Volkswagen-ryhmä haluaa saavuttaa henkilöautojen hiilineutraaliuden 2050. Tämä tarkoittaisi, että viimeinen polttomoottoriauto valmistettaisiin noin 2040. – Voi olla silti markkinoita, joissa joudumme myymään pienen määrän polttomoottoriautoja, ehkä muutaman prosentin osuudella, Jost kommentoi.Tällainen kehitys tarkoittaisi puolestaan, että viimeisen polttomoottoriautomallin tuotanto aloitettaisiin 2033. Jos kyseessä on samalle alustalle tuleva toinen mallipolvi, alkaisi ensimmäisen mallipolven tuotanto 2026. Pitkistä kehitysajoista johtuen työ viimeisten moottoriversioiden parissa on jo käynnissä.Lähivuosina VW:n kohteena ovat Euroopan unionin kiristyvät päästörajat. Jostin mukaan 2020 ja 2021 ovat vaikeimpia, sillä sähköautojen tuotantoa ajetaan vasta ylös, mutta tilanteen odotetaan tasaantuvan 2022 eteenpäin.2024 mennessä luvassa on uusien polttomoottorimallien lisäksi muun muassa sähköiseen MEB-pohjarakenteeseen perustuva perusmalli, joka on sähköinen vastine T-Crossille. Autolle arvioidaan noin 200-250 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella ja sen hinnan arvioidaan Saksassa jäävän alle 20 000 euron. Tulevien MEB-perusmallien edullista hintaa saatetaan hakea vaihtamalla nyt käytetty litium-nikkeli-mangaani-koboltti -akkurakenne edullisempaan ja helpommin käsiteltävään litium-rauta-fosfaattiin.Volkswagen arvioikin olevansa valmiina myöhemmin tuleviin tiukempiin hiilidioksidirajoihin ja Euro 7 -päästörajoihin. Virallisesti Volkswagen aikoo selviytyä vuoden 2030 WLTP-tavoitteesta 74 hiilidioksidigrammaa per kilometri, mutta liiketoimintasuunnitelman mukaan rajan pitäisi alittua selkeästi. VW tavoittelee nykyisin arvokkaita hiilidoksidikredittejä, mutta arvioi, että 2030 koko autoala on saanut päästönsä kuriin eikä tarvetta kredittien myymiselle tule.Dieselillä on sähköistämisestä huolimatta edelleen merkittävä rooli raskaissa ajoneuvoissa ja pitkiä matkoja ajavien käytössä. – Pian dieselit ovat niin puhtaita, ettemme voi enää havaita pakoputkesta tulevia typen oksideja. Tarvitsemme uuden sukupolven liikuteltavia päästömittareita, ennen kuin voimme tarkasti arvioida todellisia typpioksidipäästöjä siinä vaiheessa, Jost linjaa.Škodan ja emokonsernin välit ovat viime vuosina olleet paikoin kireät, mutta muutoksia ei Jostin mukaan ole tulossa. Škodaa ei kannata sijoittaa alemmas hintahaarukassa ja se toimii hienosti ryhmän sisäänheittomerkkinä 20 000–45 000 euron hintahaarukassa ja omilla varustevaihtoehdoillaan. Konserni haluaa taata Škodalle lisää tuotantokapasiteettia, sillä viime vuonna olisi voitu toimittaa 100 000 autoa enemmän ilman tuotantovaikeuksia.Lähde: Automotive News Kuvat: Volkswagen, Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Volkswagen esittelee viimeisen polttomoottorisukupolven vuonna 2026. Entä sitten? Daimler: polttomoottorien kehitys jatkuu yhä, 2030 osuus puolet myynnistä Vihdoin täällä: Volkswagen ID.3 lupaa sähköä massoille Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”