8.5.2018 Ajoneuvot Volvo P1800 ”Pyhimys” – pesunkestävä englantilainen urheiluauto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Pyhimys-Volvo mielletään luonnollisesti ruotsalaiseksi autoksi, mutta todellisuudessa P1800 valmistettiin Englannissa. Oikeastaan Volvo P1800 on harvinaisen kansainvälinen auto. Ennen Brysselin autonäyttelyssä 1960 tapahtunutta esittelyä valmistetut prototyypit olivat peräisin Fruan koritehtaalta Italiasta. Läheltä piti, että sarjatuotanto olisi aloitettu Saksassa Karmannin tehtaalla. Volkswagen torpedoi suunnitelman, jottei VW:n kaksioviselle coupelle Karmann Ghialle olisi valmistettu kilpailijaa samassa tehtaassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksei Ruotsissa? Syy valmistuksen ulkoistukseen on yksinkertainen: Volvolla ei 60-luvun alussa ollut Ruotsin tuotantolaitoksissaan tilaa valmistaa uuden muotoista teräskoria. Korin tekijäksi valikoitui skotlantilainen Pressed Steel Co, jonka muita asiakkaita olivat mm. Jaguar, Rolls-Royce ja Rover. Volvon kokoonpano puolestaan tehtiin Jensenin tehtaalla West Bromwichissa. Volvolta Ruotsista laivattiin ainoastaan moottorit ja voimansiirtotekniikka Englantiin. Näin Jensenistä tuli Volvolle alihankkija, jonka tuotteena oli kokonainen auto. Ruotsalaismerkin valmistus Englannissa ei ollut aivan mutkatonta. Kun Volvo siirsi Amazonin tuotannon keväällä 1963 Torslandin tehtaaseen, vapautui Lundbyssa kapasiteettia Pyhimys-Volvon tuotantoon. Myös imagosyyt painoivat tuotannon siirtämiseen Ruotsiin, eikä englantilaisen työn laatukaan aina tyydyttänyt ruotsalaisasiakasta. Englantilainen P1800 muuttui ruotsalaiseksi 1800S:ksi Ensimmäiset 6000 Volvo P1800 -autoa oli valmistettu Jensenillä Englannissa, ja valmistuksen siirtyessä Ruotsiin mallimerkinnäksi vaihtui 1800S. Mallinimi vaihtui jälleen vuonna 1970 tehtyjen uudistusten jälkeen, nyt muotoon 1800E. Viimeisin versio oli 1972 esitelty Farmari 1800ES. Pyhimys-Volvon valmistus lopettiin vuonna 1973, jolloin niitä oli ehditty valmistaa yhteensä 47 492 kappaletta. Lisänimen Pyhimys tämä Volvo sai siitä, että se tuli tunnetuksi TV-sarjasta Pyhimys, jossa P1800 palveli nimiroolia esittäneen Roger Mooren autona. Sarjassa Moore tunnettiin nimellä Simon Templar, josta juontaa Volvon rekisterikilpi ST1. Kaikki eivät osta kuvankaunista Volvoa vain näyttelyautoksi tai aurinkoisten kesäpäivien iloksi, sillä yhdysvaltalaisen Irwin Gordonin omistama Volvo 1800S pääsi Guinnesin ennätystenkirjaan 2009, kun autolla oli ajettu huikeat 4 379 033 kilometriä. Pyhimys toteutti 30 vuoden haaveen Tämän jutun ylimmän kuvan Volvo on Jensenin tehtaalla valmistettu P1800. Muissa kuvissa esiintyvä yksilö on kesäkuussa -63 Lundbyn tehtaan tuotantolinjalta valmistunut 1800S, joka tuli nykyisen omistajan Antti Sopin omistukseen reilu vuosi sitten. Soppi ehti viime kesänä ajaa autolla 6000 kilometriä. Omistaja tosin tarkentaa, että tämän ikäisillä autoilla ei ajeta vaan niitä ulkoilutetaan. – Sen hankkiminen toteutti 30 vuoden haaveen. Suomen Pyhimys-kerhon kautta kyselin myytäviä yksilöitä ja sitä kautta tämä löytyi, sanoo Soppi. Kyseessä on varsinainen Volvo-mies, sillä Pyhimys on hänelle jo 14. Volvo. Vaikka 108 hevosvoiman teholukema ei nykyisin ehkä säväytä, niin vertailupohjan saa kun mainitaan että saman vuosimallin suosikkiautossa VW Kuplassa tehoa oli 38 hevosvoimaa. – Onhan se SU-kaasuttimien imuääni lähes yhtä maaginen kuin V8-moottorin murina. Volvon ajotuntuma on Sopin mukaan lähes samanlainen kuin Amazonissa, onhan niissä sama tekniikka. Nykyautoista se poikkeaa mm. siinä, että kaikki turvavarusteet loistavat poissaolollaan, edes turvavöitä ei siinä ole. – Tällä ajaessa tuntee, haistaa ja kuulee kaiken mitä autossa tapahtuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Osia löytyy helposti Harrasteautoksi Pyhimys on poikkeuksellisen helppo siinä mielessä, että länsinaapurista löytyy purkaamoja, rompetoreja ja nettikauppoja, joista autoon saa osia tehtaan alkuperäispaketeissa. Öljynsuodattimet ja tulpat puolestaan löytyvät vaikka Motonetista. Eikä Volvossa varsinaisia korjaustarpeita olekaan, sillä harrasteautoja ei korjata vaan niissä sitä kutsutaan huoltamiseksi ja huolehtimiseksi. Antti Sopin Volvo on museorekisteröity ja täysin alkuperäiskuntoinen. Auton on näyttelykuntoon viimeistellyt Mäntsälän Autosuojaus. - Kyllä sillä nyt alkavana kesänäkin on tarkoitus ajella aktiivisesti. Kun retroradiosta kääntää manuaalisesti kanavan kohdalleen ja lähtee tien päälle, niin siinä on tunnelma kohdallaan. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Historia Volkswagen Polo 50 vuotta – pallolaji eurooppalaisempaan makuun 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen 24.10.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo pitää sittenkin nykyiset Giulian ja Stelvion tuotannossa 2027 loppuun – polttomoottorin suunnitteleminen sähköseuraajiin vie aikaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan