5.12.2014

Volvo XC90 testissä

Volvon tavoitteena on, ettei vuonna 2020 kukaan kuole uudessa Volvossa.

Volvon Vision 2020 -projekti kuulostaa kunnianhimoiselta. Tavoitteena on, ettei vuonna 2020 kukaan kuole uudessa Volvossa. Siihen on enää reilu viisi vuotta aikaa, mutta toistaiseksi kuolonuhrit ovat vähentyneet tavoitteen mukaisesti ja uusien mallien turvallisuutta kehitetään määrätietoisesti.

Volvolle ei riitä pelkkä määräysten noudattaminen eikä edes viiden tähden saaminen törmäystestissä. Volvo kerää ja käyttää dataa todellisuudessa tapahtuneista onnettomuuksista tietokonemallinnuksien ja testien lisäksi. Nyt huomio on kiinnitetty suistumisonnettomuuksiin, joita esimerkiksi USA:ssa on jo puolet onnettomuuksista ja Suomessakin lähestulkoon kolmannes.

Volvon testikeskuksessa on mahdollisuus rakentaa erilaisia testiratoja ja törmäystilanteita niin ulkona kuin sisälläkin. Viimeisimmässä testissä lehdistölle näytettiin, kuinka tulossa oleva uusi iso citymaasturi XC90 selviää ojaanajosta ja törmäyksestä siltarumpuun 80 km/h vauhdissa.

Yllättäen itse siltarumpuun törmääminen on hivenen pienempi isku kuin laskeutuminen sen aiheuttamasta ilmalennosta. Testinuket selviytyivät kuitenkin testistä vähäisillä nirhaumilla. Volvo kiristää vyöt jo auton suistuessa tieltä, jolloin matkustajat eivät pääse heittelehtimään ilmalennon ja poukkoilun aikana.

Suistumisissa syntyy myös paljon selkärankavammoja g-voimien puristaessa selkärankaa, kun auto rojahtaa takaisin maanpinnalle. Tätä varten Volvon penkeissä on peräänantava rakenne, joka joustaa alastulossa selkärangan sijaan.

https://youtube.com/watch?v=tbB3-tfE0Tk&feature=youtu.be

Teksti: Petri Munukka Video: Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat