15.12.2020

Volvon pääjohtaja: jopa 75 prosenttia myynnistä tulee olemaan katumaastureita

Volvo XC40 Recharge P8 AWD in Glacier Silver

Volvo kertoo esittelevänsä sähkömaasturin nykyisen XC40:n alapuolelle.

Volvon maailmanlaajuisesta myynnistä vuoden 2020 ensimmäisen 11 kuukauden aikana peräti 71 prosenttia on ollut katumaastureita – vertailun vuoksi 2019 aikana katumaasturien myyntiosuus oli 63 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasvua tiedossa

Huima luku tulee kasvamaan, mikäli yhtiön pääjohtajaa Håkan Samuelsonia on uskominen. Hän kertoo Volvon suunnittelevan uutta katumaasturia, joka sijoittuu nykymalliston pienimmän XC40:n alapuolelle.

– Pienen katumaasturin lisäyksellä SUV-mallien osuus tulee todennäköisesti kasvamaan, Samuelson tiivistää Automotive News Europelle, ja painottaa pienten katumaasturien markkinan olevan vielä selvästi kasvussa. Uuden automallin myyntiintuloaikaa ei ole vielä ilmoitettu.

Volvon pieni maasturi tulee olemaan täyssähköinen ja se perustuu ruotsalaisvalmistajan yhdessä kiinalaisen Zheijiang Geely Holdingin kanssa kehittämään uuteen perusrakenteeseen nimeltä Sustainable Experience Architecture.

­– Perusrakenne jaetaan, jotta saamme järkevät kustannukset kilpailukykyiseen autoon.  

Sähköä ja maastureita

Volvo jatkaa muutenkin sähköautovyörytystä. Avauskuvassa esiintyvä XC40:n sähköversio Recharge P8 on jo myynnissä. Ensi vuonna vuorossa on XC40:n käyttämälle CMA-perusrakenteelle tehtävä aerodynaamisempi sähköauto. Lippulaivamalli XC90:n täyssähköisen version kerrotaan tulevan vuonna 2022.

Automotive News Europen kysymykseen vielä XC90-mallia suuremmasta maasturista Samuelson antaa avoimen vastauksen.

– En sanoisi ei vieläkin suuremmalle katumaasturille, mutta jos teemme sellaisen, se täytyy tehdä kestävällä tavalla. Meidän täytyy varmistaa ajoneuvon olevan optimoitu sähköistykseen. Uskon, että tulevaisuudessa katumaasturin täytyy olla aerodynaamisempi.

Samuelson jatkaa siis aiempia pohdintojaan katumaastureista ja aerodynamiikasta, joista uutisoimme jo vuosi sitten.

Volvo painii siis fysiikan lakien kanssa: asiakkaat haluavat korkeaa ja jyhkeää, ilmavirta suosii virtaviivaista. Täyssähköisyyden, energiatehokkuuden ja katumaasturisuosion yhdistäminen tulee olemaan mielenkiintoinen haaste.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe, kuva: Volvo

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat