15.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: laturit kartalle vai kännykkään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun sähköautolla seikkailee vierailla mailla, on latausasema paras ystävä. Sähköauto on kätevimmillään arkirutiinissa, jossa latailu tapahtuu tutussa kotilatauspisteessä tai muissa vakiintuneissa paikoissa. Pidemmätkin matkat onnistuvat, kiitos useimpien sähköautojen vaivattoman nopeiden pikalatausten. Vaan miten pikalaturin löytää helpoiten?Esimerkiksi Tesla on ratkaissut ongelman jatkuvalla nettiyhteydellä, jonka kautta ylläpidetään auton kartalla näkyviä latauspisteitä. Laturien määrä kasvaa sähköautojen yleistyessä, joten tiuhasta päivitystahdista on etua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkottomuuden vankiHyundai Ioniq Electricistä ei toistaiseksi nettiyhteyttä löydy, joten auto ei pysty ylläpitämään ajantasaista tietokantaa latausasemista. Itse asiassa auton navigaattorin tietokannasta ei löydy lainkaan latausasemia Suomessa, joten myöskään navigaattorin lähimmälle latausasemalle vievä toiminto ei johda kuin virheilmoitukseen.Virheellistä väittämää korjattu jutun lopussa. Auto ei myöskään saa tietokantaansa Suomessa toimivaksi wi-fi -yhteyden yli, vaikka järjestelmä yrittääkin päivittää laturilistaansa. Tähän kaipaisi nopeasti korjausta – silloin lista voisi päivittyä aina, kun auto käväisee kotiverkon ulottuvissa, tai sitten suoraan kännykällä jaetun verkon yli.Kuten sanottua, rutiiniajossa laturitietokannan puutteesta ei ole suurta haittaa. Latausasemia tuleekin ikävä vasta, kun matka vie tuntemattomille teille. Vaikka toimintamatka riittäisikin, tuo tieto töpselien sijainnista turvaa.Ongelma vai ei?Ongelman vakavuus on jakanut mielipiteitä Moottorin toimituksessa. Osa koeajajista haluaisi ehdottomasti navigaattorin näytölle listan latausasemista, vaikka se ei niin ajankohtaisesti päivittyvä olisikaan. Osa taas vähät välittää ikuiseen nettilakkoon jääneestä järjestelmästä, ja kaivaa pikaisella pysähdyksellä reaaliaikaiset tiedot latausasemista suoraan kännykän ruudulle eri appeja käyttäen.Puuduttavat POItSilti Moottoria kiinnosti selvittää, saisiko Hyundain muuten näppärään navigaattoriin lisättyä laturitietokannan. Navigaattori sallii POI-pisteiden eli ”kiinnostava paikka” -kohteiden tuomisen USB-tikulta. Netistä löytyy useita latauspisteiden tietokantoja Ioniqin tukemina GPX- tai KML-tiedostoina, mutta ajantasaisuuden ja paikkaansa pitävyyden todentaminen jää tienpäällä tehtäväksi. Seikalla ei sinänsä ole väliä, sillä itse tuotu laturitietokanta ei auton navigaatiojärjestelmässä näy latausasemien alla, vaan syvemmältä valikoista löytyvien omien POI-pisteiden alta. Tämän listan auto näyttää ajon kannalta satunnaisessa järjestyksessä, eikä paikkoja voi selata karttanäkymässä. Toisin sanoen ratkaisu ei ole kovin kätevä.Lähde tästä sitten navigoimaan...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApplikaation paikkaSinänsä ongelmaa ei tarvitsisi olla. Hyundai tukee älypuhelinpeilausta CarPlayn yli, ja Anroid Auto -tukikin on valmiina odottamassa hetkeä, jolloin Google sallii palvelunsa Suomessa. Älypuhelinpeilauksen ansiosta tiettyjä puhelimen applikaatiota voi käyttää ajon aikana auton omalta kosketusnäytöltä laillisesti ja turvallisesti. Esimerkiksi Virran latausapista saa käynnistettyä CarPlayn yli toimivan Apple Maps -navigoinnin valitulle asemalle, mutta toiminnon käynnistys vaatii vielä puhelimen käyttöä. Vaan löytyykö markkinoilta latauspaikat listaavaa applikaatiota, joka toimisi täysin CarPlayn yli? Jos sellainen on tullut vastaan, kertokaa ihmeessä meillekin.Korjaus 23.3. klo 10.00: Lukijapalautteen ansiosta saimme Ioniqin navigaattorin näyttämään latausasemat. Asemien paikat piti kytkeä päälle tietoviihdejärjestelmän asetuksista. Harhaanjohtava ratkaisu, mutta ei ongelma, kun sitä tietää etsiä.Edelleenkään nettiyhteydettömänä Ioniq ei tiedä latausasemien tämänhetkistä tilaa, mutta ainakin se osaa ajaa valtaosalle asemista. Palaamme myöhemmässä jutussa laturitietokannan toimivuuteen verrattuna älypuhelinsovelluksiin. Moottori pahoittelee virhettä. Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja