23.5.2021 Ajoneuvot VW:n toimitusjohtaja Diess: Vetyauto ei ole ratkaisu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkwsagenin toimitusjohtajan mukaan vetyauto ei ole ratkaisu tulevaisuuden päästöttömään liikkumiseen. Kannanotto on väkevä. Saksalaisjätin toimitusjohtaja otti varsin voimakkaasti kantaa autoilun tulevaisuuteen yhteisöpalvelu Twitterin puolella. Herbert Diess tviittasi hiljattain, että vetyauto ei ole ratkaisu päästöttömään liikkumiseen.Saksalaisvalmistajan sähköautoilu on paininut viime aikoina uskottavuusongelmissa ilman vetyäkin. Lukuisten ohjelmistohaasteiden lisäksi huono vitsi "Voltswagen" aiheutti varmasti yrityksen sisällä myös melkoista hampaiden kiristystä. Nyt huomiota siirretään hetkellisesti toisaalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetyauto ei ole ratkaisuDiessin tviitti oli suunnattu Saksan kansleriksi, eli Angela Merkelin korvaajaksi, hakeville poliitikoille sekä Saksan liikenne- ja digitaalisen infrastruktuurin ministerille Andreas Scheuerille.– Vetyauto EI todistettavasti ole vastaus ilmastonmuutokseen. Liikenteessä sähköistäminen vallitsee. Valheelliset väitteet ovat ajanhukkaa. Kuunnelkaa tiedettä!, kirjoitti Diess Twitteriin.Hänen tviitissään oli myös linkki saksalaisen uutislehden Handelsblattin artikkeliin, jossa viitattiin Diessin mielipidettä tukevaan tutkimukseen. Tuon tutkimuksen takana oli Potsdamissa sijaitseva ympäristövaikutusten tutkimuslaitos (PIK). Julkaisussa todettiin, että ainakin toistaiseksi vetykäyttöisten henkilöautojen kehittäminen olisi haitallista ympäristölle.PIK:n tutkijoiden mukaan vetykäyttöiset polttoaineet ovat hyötysuhteeltaan heikkoja, tulevat kalliiksi ja raaka-aineiden saatavuus on epävarmaa. Siksi tutkijat suosittelivat sähkökäyttöisiä akkuautoja vihreän liikkumisen strategian lähtökohdaksi. Eräs tutkijoista on myös sanonut, että Euroopan tämänhetkisellä keskiarvolla tuotettu vetypolttoaine kasvattaisi, eikä siis suinkaan vähentäisi, kasvihuonepäästöjä perinteisiin polttoaineisiinkin verrattaessa.Vetyautohankkeita vetävät tahot ovat kyllä painottaneet puheissaan usein vedyn tuotannon kehittämisen tärkeyttä. Tällaisenaan se ei ole valmis ratkaisu, jonka takia sitä ei ole laajemmin nähtykään. Syyt on lueteltu yllä.Volkswagen on useampaan otteeseen tyrmännyt vedyn lähitulevaisuuden ratkaisuna. Diess on jopa mennyt niin pitkälle, että hänen mukaansa vetypolttokennojen hyötysuhde ei tule ikinä kehittymään riittävän korkeaksi laajamittaista käyttöä varten.Diess on myös kehottanut poliitikoita hyväksymään tieteen faktat kutsuen vetyä "turhan kalliiksi, tehottomaksi, hitaaksi ja hankalaksi tuottaa ja kuljettaa". Mukana on paljon asiaa, mutta mielipide saattaa olla myös hieman mustavalkoinen ojassa makaavan oman lehmän mukaan.Myös toinen mielipideOn olemassa myös autonvalmistajia, jotka tarkastelevat asiaa toisesta kulmasta. BMW, Hyundai ja Toyota jatkavat polttokennoteknologian kehittämistä. BMW tahtoo vetyauton sarjatuotantoon vuoteen 2025 mennessä, Hyundai Nexo on ollut olemassa jo jonkin aikaa ja Toyota Mirain tuorein versio oli Moottorin lyhyessä koeajossa jopa varsin hiljattain.Samaan aikaan Stellantis lähtee mukaan mielenkiintoisella konseptilla pakettiautojen osalta. Tämän seurauksena tullaan näkemään Citroënin, Opelin ja Peugeotin versiot vielä tämän vuoden puolella ja toimintamatkaa lupaillaan noin 400 kilometriä. Tällä hetkellä mielipiteet tuntuvat jakautuvan varsin vahvasti, joten tämä voidaan ottaa illanistujaisissa aiheeksi nastoista ja kitkoista riitelyn jälkeen.Kuva: Volkswagen, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa