20.11.2023

Yamaha MT-09 – Pienillä uudistuksilla suuri muutos

Kuva Yamaha

Yamaha MT-09 juhlii kymmenvuotistaivaltaan, ja sen kunniaksi mallia uudistetaan hellävaraisesti mutta niin monesta kohdasta, että kokonaisuus muuttuu selvästi edukseen.

 Yamahan historiassa kääntyi kokonaan uusi lehti, kun MT-09 esiteltiin tasan kymmenen vuotta sitten. Uusi ”dark side of Japan” -teema tarkoitti supermoton ja nakupyörän risteytystä, jossa pääpaino oli ajamisen hauskuudessa, terävässä moottorissa ja pyörän keveydessä. Ero edeltävään saman luokan Yamahaan eli FZ-8:aan oli kuin yöllä ja päivällä. Vähitellen MT-mallisto kasvoi ja nyt kahdeksan mallin MT-laivue ulottuu 125-kuutioisesta aina eksklusiiviseen 1000-kuutioiseen MT-10 SP -malliin.

Kun MT-09 juhlavuoden kunniaksi uudistetaan, on kyseessä jo mallin neljäs sukupolvi. Moottoria on matkan varrella kasvatettu, ajo-ominaisuuksia hiottu paremmiksi ja kuljettajaa avustavan elektroniikan määrää kasvatettu. Tällä kertaa perusasiat pysyvät ennallaan, mutta jokaiseen osa-alueeseen tulee pieniä muutoksia ja parannuksia. Moottori on saanut Euro5+ -päivityksen, mutta maksimiteho- ja -vääntölukemat ja niiden kierrosluvut ovat pysyneet ennallaan.

Mittaristoksi vaihtuu MT-10 SP:stä tuttu viisituumainen TFT-näyttö neljällä eri teemavaihtoehdolla ja älypuhelimen liitäntämahdollisuudella. Kuljettajan valittavissa on uudenlaisilla YRC-asetuksilla (Yamaha Ride Control) kolme integroitua ajotilaa (Sport, Street ja Rain), jotka yhdistävät kuhun ajotilaan sopivan tehontuoton sekä luiston- ja keulimiseneston tasot. Lisäksi on kaksi Custom-ajotilaa, joissa kuljettaja voi vapaasti yhdistellä edellä mainittujen ominaisuuksien tasot ja herkkyydet. Em. asetuksia voi muokata suoraan mittaristoon ohjaustangon näppäimillä tai vaihtoehtoisesti MyRide-sovelluksen ja älypuhelimen kautta.

Ajoasentoa on muokattu hienosäätämällä ohjaustangon, jalkatappien ja istuimen muodostaman kolmion mittoja. Jalkatappeja on siirretty 30,6 millimetriä taaksepäin ja nostettu 9,5 milliä ylemmäs. Muutenkin ajoasento on nyt matampi kuin ennen. Istuin on nyt kaksiosainen ja kuljettajan istuin aikaisempaa tasaisempi, jolloin siinä liikkuminen ja ajoasennon vaihtelu ovat helpompia. Ohjaustangon katkaisimia on kehitetty, niiden sijoittelu on nyt parempi ja ne sopivat paremmin käteen.

KYB-jousituksen asetuksia on hienosäädetty ja etujarrun pääsylinteriksi vaihdettu Brembon radiaalimalli. Ensiasennusrenkaiksi on vaihdettu Bridgestonen kauden 2024 uutuusmalli S23.

Jo edellisen malliuudistuksen yhteydessä MT-09 sai kuusiakselisen liiketunnistimen, joka mahdollistaa ABS-jarrujen ja luistoneston kohdalla pyörän kallistuksen huomioinnin. Nyt järjestelmää on laajennettu, ja BSR-järjestelmä estää takapyörän luistoa avaamalla kaasuläppiä moottorijarrutuksen aikana, mikäli takarenkaan pyörimisnopeus laskee liikaa. Vakionopeussäädin kuuluu vakiovarustukseen.

Suuntavilkkujen toimintaa on parannettu. Katkaisimen lyhyt painallus saa aikaan kolme vilkutusta ja pidempi painallus jättää suuntavilkun päälle joko 15 sekunnin ajaksi tai kunnes matkaa on kulunut 150 metriä, jonka jälkeen suuntavilkku kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Uutta on lisäksi hätäjarrutusjärjestelmä, joka aktivoi hätävilkut tehokkaan jarrutuksen aikana.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat