13.11.2021 Ajoneuvot Yamaha MT-10 palaa mallistoon tehokkaampana ja tyylikkäämpänä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan nakumalliston lippulaiva palaa pienen tauon jälkeen takaisin markkinoille. Uuden ulkonäön lisäksi se on saanut lisää tehoa ja ajoavustimia. Yksisylinterinen MT-125, kaksisylinterinen MT-07 ja kolmisylinterinen MT-09 saavat jatkokseen ja MT-malliston lippulaivaksi nelisylinterisen MT-10:n, joka palaa Euro5-päivitettynä Yamahan valikoimiin pienen tauon jälkeen. Pelkästään ”päästöpäivityksestä” ei ole kyse, vaan moottoriin on taiottu pienentyneistä päästöistä huolimatta myös lisää tehoa ja se on saanut lisää elektronisia ajoavustimia sekä aggressiivisemman ulkonäön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy200-hevosvoimainen moottori muokattu katuajoon sopivammaksi MT-10:n tekniikka perustuu Yamahan 200-hevosvoimaiseen R1-sporttipyörään, mutta moottoria on muokattu katuajon vaatimuksiin kasvattamalla keskialueen voimaa ja samalla huipputehosta on leikattu terävin huippu pois. Teholukemaksi kerrotaan 166 hevosvoimaa, joka on kuusi hevosvoimaa enemmän kuin edellisen sukupolven MT-10:ssa.Moottorin ominaisuuksissa on huipputehon sijaan panostettu mahdollisimman vahvaan ja lineaarisesti kehittyvään voimaan 4 000 ja 8 000 kierroksen välillä, mikä on normaalissa katuajossa yleisimmin käytetty kierrosalue. R1:ssä käytettävien huippukevyiden titaanikiertokankien sijaan MT-10 kätkee sisuksiinsa teräksisen kiertokanget. Muutenkin moottorin inertiaa on kasvatettu, imu- ja pakokanavat muotoiltu uudelleen ja polttoainesyötön asetuksia hienosäädetty, jotta teho- ja vääntökäyrät kulkisivat keskialueella mahdollisimman korkealla.Äänimaailmakin uudistunutImuääniä on muokattu ilmansuodatinkoteloiden ja imukanavien uudella muotoilulla. Pakoäänetkin Yamahassa ovat persoonallisen tunnistettavat, sillä epätasaisen sytytysjaon crossplane-moottorin jatkona on uusi titaaninen pakoputkisto.Kaksi erittäin pienikokoista ja rinnakkain asennettua led-ajovaloa yhdessä aiempaa pienemmän ja siromman etukatteen ja isommaksi kasvatettujen ilmanottoaukkojen kanssa antavat pyörälle aggressiivisen ulkomuodon. KYB-jousituksen esijännitys sekä puristus- ja paluuvaimennus ovat säädettävissä sekä edessä että takana. Jarruina on kaksi 320-millistä levyä yhdessä nelimäntäisten radiaalisatuloiden ja Brembon valmistaman radiaalipääsylinterin kanssa.Lisää elektroniikkaaKuljettajan valittavissa olevia tehoasetuksia on neljä. Kuusiakselinen liiketunnistin ohjaa luiston- ja keulimiseneston sekä ABS-jarrujen toimintaa ja em. järjestelmät ovat kuljettajan säädettävissä ajotavan ja olosuhteiden mukaan. Aiemmin lisävarusteena ollut quickshifter-vaihdeavustin on nyt vakiona, eli kytkimetön vaihteiden vaihto onnistuu sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle. Myös moottorijarrutuksen voimakkuus on säädettävissä.Värivaihtoehdot ovat Cyan Storm, Icon Blue ja Tech Black. Toimitukset Yamaha-jälleenmyyjille alkavat helmikuussa 2022. Hinnat ilmoitetaan myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yamaha MT-10 Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998cc Teho: 122 kW (166 hv) / 11 500 r/min Vääntö: 112 Nm / 9 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1405 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä