11.12.2023

Yamaha Ténéré 700 -mallisto laajenee jälleen – Explore matkailijoille

Lyhyemmillä joustomatkoilla ja matalammalla istuinkorkeudella Explore-malli kosiskelee matkamotoristeja.

Yamaha haluaa tarjoita ”jokaiselle jotakin” keskikokoisten seikkailupyörien luokassa. Vain muutamia päiviä sitten uutisoimme Ténéré 700 -malliston kasvavan Extreme-malliversiolla, jossa perusmalliin verrattuna on 20 millimetriä pidemmät joustomatkat molemmissa päissä eli 230/220 millimetriä. Se tarkoittaa samalla kasvanutta istuinkorkeutta mutta myös parempaa maastokelpoisuutta.

Kaikille hankalat olosuhteet ja maastokelpoisuus eivät ole tärkeintä, vaan suuri osa motoristeista käyttää seikkailupyörää lähinnä matkailuun, joko pelkästään asfaltilla tai kestopäällysteellä ja soralla. Juuri heitä Yamaha kosiskelee uudella Explore-mallilla, jossa joustomatkat ovat 20 millimetriä perusmallia lyhyemmät ja matalampi istuinkorkeus helpottaa pyörän käsittelyä. Joustomatkoja on silti vielä useimmille motoristeille riittävästi, eli edessä 190 ja takana 180 millimetriä. Valmistajan mukaan jousitusta on muutenkin hienosäädetty kantamaan paremmin täysi kuorma.

Jousitusmuutos ei ole ainoa, jolla Explore eroaa perus-Ténéréstä. Tuulilasi on vakiota sekä korkeampi että leveämpi, ja pinta-alaltaan 50 prosenttia suurempana se suojaakin selvästi paremmin kuljettajaa. Vakiovarustukseen kuuluu myös quickshfiter-vaihdeavustin, joka mahdollistaa isommalle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä. Niinikään vakiovarustukseen kuuluu sivulaukkujen kiinnikesarja. Näin kuljettajan valittavaksi jää enää se, haluaako lisähintaan hankkia pehmeät vai kovat laukut. Mittaristona on viiden tuuman TFT-värinäyttö.

Ténéré 700 Explore tulee saataville keväällä 2024 ja värinä on Tech Kamo.

Explore on jo Ténéré 700 -malliston kuudes versio. Perusmallin ja muutama päivä sitten esitellyn Extremen ohella valikoimissa on perusmallia paremmin varusteltu Ténéré 700 Rally Edition sekä isommalla 23-litraisella tankilla varustettu Ténéré 700 World Raid ja sen paremmin varusteltu versio World Rally. Kaikissa versioissa on sama kaksisylinterinen, 689-kuutioinen ja 73-hevosvoimainen moottori.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Yamaha

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat