28.1.2025

Yamaha uudistaa prätkämallistoaan – kärkenä kokonaan uusi Yamaha R9

Kuva Yamaha

Yamaha kokeilee kaudella 2025 siipiään automaattivaihteiston kanssa, ja tuo markkinoille uuden keskiluokan superpyörän.

Yamaha R9

Yamahan paluu supersport-pyörien pariin on osoittautunut kannattavaksi. Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen valmistaja toi myyntiin R7:n ja tälle luontaista jatkumoa on isoveli R9. Pyörän voimanlähteenä on MT-09 -mallin kolmisylinterinen CP3-moottori. 890 kuutioita tuottavat 87,5 kW:n (119 hv) tehon ja 93 Nm:n vääntömomentin.

R9 lainaa elementtejä kuninkuusluokan kilpuri R1:stä, josta on peräisin mm. ajoavustinpaketti. Myös KYB:in valmistama alusta on kehitetty isovelimallin pohjalta, joten suorituskykyä piisaa. Samaa voi sanoa jarruvarustuksesta, sillä keulassa hidastumisesta vastaavat Brembon Stylema -jarrusatulat.

Keskiluokan supersport-pyörässä on laaja elektroniikkapaketti, joka pitää sisällään mm. kaarre-ABS:n, keulimiseneston ja vaihdeavustimen. Radalle vahvasti orientoitunut pyörä ei pelkää katuajoa, ja pyörässä onkin vakionopeudensäädin vakiona.

Hinta: ei ilmoitettu.

Yamaha Tenere 700

YKSI Yamahan kaikkien aikojen menestysmalleista saa osakseen pientä päivitystä. Suurimmat muutokset tulevat moottoriin ja moottorinohjaukseen. Rivikakkonen on EU5+ -hyväksytty, ja kaasu on tätä nykyä sähköinen. Sen ansiosta pyörässä on kaksi ajotilaa, joista toinen on optimoitu irtopäällysteelle. Tehoa syntyy edelleen 54 kW (73 hv) ja vääntöä 68 Nm.

Moottorin lisäksi päivitystä on tullut alustaan. Maavaraa on 240 mm ja joustomatkaa edessä 210 mm sekä takana 200 mm. Niin etu- kuin takajousitus ovat täysin säädettävät. Myös ajovalot on muotoiltu uudelleen, joten ilme on hieman päivittynyt. Tarjolla on myös paremmin varusteltu Rally-versio.

Hinta: ei ilmoitettu.

Yamaha MT-09 Y-AMT

YAMAHAN suosittu MT-perhe saa uutta kivaa vaihdelaatikkopäivityksen muodossa. MT-09:n vaihteistoa voi operoida automaattitilassa tai sormikäyttöisellä vaihteistolla. Kolmisylinterinen moottori tuottaa tutut 87,5 kW (119 hv) ja 93 Nm, vaikka tekniikka onkin osittain uutta.

Muotomielessä tuoretta on luvassa etuvalon ja -katteen muodossa. Led-etuvalo on tätä nykyä suojuksen sisällä, mikä tekee ilmeestä linjakkaamman. Uuden tankin muodon ansiosta ajoasento nojaa enemmän eteen. MT-09:ssä on myös kattava elektroniikkapaketti ja säädettävä jousitus.

Hinta: ei ilmoitettu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat