3.10.2021 Ajoneuvot Yamaha WR250F – crossimallista lainattua tehoa ja suorituskykyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan 250-kuutioinen enduro saa ensi kaudeksi lisää tehoa. Samalla runko, jousitus ja jarrut päivitetään vastaamaan kasvanutta suorituskykyä. Yamahan enduropyörien erikoisuutena on takaperin käännetty sylinterikansi, eli imusarja on suunnattu eteenpäin ja pakoputki lähtee kannesta taaksepäin. Ratkaisun mahdollistaa taaksepäin kallistettu sylinteri, joka jättää sopivasti tilaa imusarjalle. Valmistajan mukaan ratkaisulla saavutetaan sekä parempi moottorin suorituskyky imutehon kasvun ansiosta, että pyörän käsiteltävyyden kannalta keskitetympi painopiste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvarampi hengitysMoottorin periaate pysyy ensi kaudella samana, mutta sylinterikannessa käytetään tehokkaammasta YZ250F-crossimallista tuttuja ratkaisuja. Moottorin edessä oleva ilmanotto on uusittu ja yhdessä laajemman imukanavan kanssa saavutetaan imuilman kasvanut virtausnopeus. Kun vielä pakopuolen nokka-akseli on uusi, saadaan näin voimaa lisää erityisesti keskialueelle ja korkeille kierroksille. Uusi tasapainoakseli vähentää värinöitä ja uudenlainen vaihderumpu sujuvoittaa vaihteiden vaihtamista. Kokonaisuuden viimeistelee Power Tuner -älypuhelinsovellus, jolla moottorin asetuksia on helppo ja nopea säätää.Kun suorituskyky kasvaa, vaaditaan silloin muutoksia muihinkin ominaisuuksiin. KYBin valmistamassa etuhaarukassa on sekä hitaan että nopean liikkeen vaimennus ja haarukan rakennetta on kehitetty paremman ajotuntuman ja käsittelyn saavuttamiseksi. Myös takajousitusta on päivitetty uusilla asetuksilla.Joustavaa painevalutekniikkaaAlumiinisessa kaksoispalkkirungossa voidaan CF-painevalutekniikan ansiosta käyttää eri kohdissa eripaksuista seinämävahvuutta, jolloin vääntöjäykkyyttä voidaan hienosäätää pyörän muiden ominaisuuksien mukaan. Rungon vääntöjäykkyyttä onkin säädetty vastaamaan kasvanutta suorituskykyä.Hidastuvuuden varmistamiseksi on etujarruksi vaihdettu crossimallista tuttu ja rakenteeltaan jäykempi jarrusatula. Myös etujarrulevy on uudenmallinen ja jarrupalojen kokoa kasvatettu. Lisäksi mittaristo on uusi tarjoten vakiotilassa nopeusnäytön ohella kellon, ajanoton ja kaksi matkamittaria. Näytölle saa myös keskinopeuden, polttoaineenkulutuksen sekä polttoainemäärän ja moottorin varoitusvalot.Toimitukset Yamaha-jälleenmyyjille alkavat marraskuussa 2021. Hinnat julkaistaan myöhemmin.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä