9.7.2024

Yksi viistokattoinen katumaasturi vähemmän – BMW on päättänyt lakkauttaa X4:n

Kuva BMW, Moottorin arkisto
BMW X4 M40d

X4:ää ei päivitetä X3:n tavoin, vaan se siirretään tämän vuoden aikana ansaitulle eläkkeelle. Sille ei ole BMW:n mallistossa enää kunnolla tilaa.

BMW käytännössä keksi luksusmaasturin ja liftback-korimallin yhdistelmän vuonna 2006, kun se toi markkinoille ensimmäisen sukupolven X6:n. Niin kuin tiedämme, X6 on aina perustunut suoraan X5:een, BMW:n isoon SUV:iin.

X6:n myötä liftback-maastureista (tai kuten jotkut sanovat, coupé-maastureista) on tullut käytännössä muoti-ilmiö. Sellainen siitä tuli myös BMW:lle itselleen, ja siispä kahdeksan vuotta X6:n lanseerauksen jälkeen baijerilaisvalmistaja laajensi ideaa siten, että X3:n rinnalle tuotiin vastaavasti X4.

Ensimmäisen polven X4 vuodelta 2014.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toinen ja viimeinen X4

Vuonna 2014 esitelty F26 -korimallin X4 sai vuonna 2018 G02 -koodilla seuraajan, perustuen vastaavasti G01 -mallin X3:een. Tuo G01 sai kesäkuussa 2024 G45:ksi mallatun seuraajan, joka on tosin vain merkittävä päivitys G01:een verrattuna.

Tähän katkeaa X4:n tie, kuten BMW:n edustajat ovat vahvistaneet Motor1 Italia -lehdelle.

Syitä päätökselle voi löytää sekä BMW:n nykymalliston ahtaudesta X4:n näkökulmasta että toki myös myyntiluvuista. Joidenkin mielestä hieman... haastavan näköinen X4 ei ole ollut mikään erityisen suuri myyntitykki, ja esimerkiksi Euroopassa sen ovat peitonneet myyntiluvuillaan niin Mercedes-Benz GLC Coupé kuin myös Audi Q5 Sportback. Pitkäkattoiseen bestselleriin X3:een verrattuna - niin kuin asia on muidenkin mainittujen maasturimallien kohdalla - viistokattoisen X4:n myynti on ollut lähinnä marginaalista.

BMW X4 M
X4 M

Se malliston ahtaus puolestaan tulee siitä, että X2 kasvoi toisen polvensa myötä runsaasti kokoa ja muuttui viistokattoiseksi. Samoin kuin perustamallinsa X1, uusi X2 on nyt kooltaan oleellisesti aiempaa lähempänä X3:a eli eroavaisuus hypoteettiseen uuteen X4:ään olisi lopulta kohtuullisen pieni. Lisäksi uusi X3 on aiempaa urheilullisemmin latautunut. Ja isoa viistokattoista maasturia haluavalle olemassa on jatkossakin X6.

Lähteet: Motor1 Italia, BMW

Luetuimmat