8.10.2024

Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio

Kuva Kia UK

Iso-Britannian Kia on teettänyt merkin 80. juhlavuoden kunniaksi varsin 80-lukuisen menopelin: vanhaan Kia Prideen perustuvan täyssähköauton.

Kia Pride on yksi niistä autoista, joita on myyty eri markkinoilla erinimisinä. Alun alkaen se on 80-luvun puolivälin Mazda 121, jollaisena autoa myös tuotiin Suomeen ennen malliston korvautumista pienellä pyöreällä neliovisella sedanilla. Amerikkalaisille se taas on tutummin Ford Festiva, ajalta jolloin Ford veteli Mazdan naruista ja vaikutti samalla myös Kian mallistoon. Lätkäfaneille tiedoksi, että myös iranilainen Saipa on valmistanut tähän perusrakenteeseen pohjautuvia autoja vuosikaudet, niin sedania kuin farmariakin. Brittiasiakkaille myytiin ensimmäisenä juuri tätä Pride-mallia, vuodesta 1991 lähtien. Auton koosta kertonee eniten se, että vakiovannekoko on 12-tuumainen.

No, se historialuennosta ja katse kohti sähköistä tulevaisuutta. Vuoden 1996 mallisesta, Kia UK:n perinnemallitallista kaivetusta Pridestä nostettiin sen alkuperäinen, 1.3-litrainen voimanpesä eläkkeelle ja polttoainetankki pantiin kierrätykseen. Näiden tilalle oxfordshireläinen Electrogenic pulttasi täyssähköisen voimalinjan, jonka kavereiksi kuitenkin jätettiin auton oma, järeämmällä kytkimellä paranneltu viisivaihteinen manuaalilaatikko ja alkuperäiset vetoakselit. Kyseessä on siis hieman kotimaisen Elcat Cityvanin tyylinen konversio, mutta modernimmilla osilla. Myös sisusta on trimmattu uusiksi, ja eteläkorealaiselta tehtaalta sinisenä lähtenyt Pride on maalattu uudelleen valkoiseksi.

Jo valmiiksi kevyen Kian paino on noussut muutostöiden myötä vain 20 kilon verran, jääden 870 kiloon ilman kuljettajaa. Varmastikin painonjakaumaa ajatellen, auton 20kWh akusto on jaettu kahtia niin, että sekä keulapellin että kontin pohjan alle on sijoitettu 10kWh verran akkua. Tällä akustolla toimintamatka riittää noin 190 kilometrin suoritukseen optimiolosuhteissa. Kompakti sähkömoottori tuottaa tehokkaimmassa ajomoodissa 107hv/80kW tehon, jolloin vääntöä on tarjolla 235 newtonmetrin verran. Kia huomauttaa, että kyseessä on 99,2 prosentin nousu alkuperäisen polttomoottorin vääntöön nähden.

Muut ajomoodit ovat Eco ja Auto, joista hissukampi vastaa tehoiltaan vuoden 1996 Kia Priden 60 hevosvoimaa. Auto-moodissa tehoa on 80hv. Ajomoodit on myös säädetty niin, että energian talteenotto on sekä Eco- että Sport-tiloissa vähäistä, ja Auto-asetuksella Kia puolestaan soveltuu parhaiten kaupunkiajoon. Sport valittuna Kia pinkaisee sataseen noin kahdeksassa sekunnissa, haastaen monta 80/90-lukuista GTI:tä.

Koska kyseessä on yksittäinen, pieniakkuinen konseptiauto jolla esitellään sekä Kian brittiläisen haarakonttorin tyylitajua, että Electrogenicin käsityö-osaamista, riittää latausratkaisuksi vaatimaton 3,3kW tehoinen AC-lataus. Mittavammasta tuotannosta lienee muuten turha haaveilla, mutta Electrogenic varmasti toistaa konversion mielellään jonkin muun auton kohdalla. Esimerkiksi rättikattoinen Mazda 121 Cabrio Top kelvannee muitta mutkitta työn alle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia