8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio Teksti Antti Kautonen Kuva Kia UK Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iso-Britannian Kia on teettänyt merkin 80. juhlavuoden kunniaksi varsin 80-lukuisen menopelin: vanhaan Kia Prideen perustuvan täyssähköauton. Kia Pride on yksi niistä autoista, joita on myyty eri markkinoilla erinimisinä. Alun alkaen se on 80-luvun puolivälin Mazda 121, jollaisena autoa myös tuotiin Suomeen ennen malliston korvautumista pienellä pyöreällä neliovisella sedanilla. Amerikkalaisille se taas on tutummin Ford Festiva, ajalta jolloin Ford veteli Mazdan naruista ja vaikutti samalla myös Kian mallistoon. Lätkäfaneille tiedoksi, että myös iranilainen Saipa on valmistanut tähän perusrakenteeseen pohjautuvia autoja vuosikaudet, niin sedania kuin farmariakin. Brittiasiakkaille myytiin ensimmäisenä juuri tätä Pride-mallia, vuodesta 1991 lähtien. Auton koosta kertonee eniten se, että vakiovannekoko on 12-tuumainen.No, se historialuennosta ja katse kohti sähköistä tulevaisuutta. Vuoden 1996 mallisesta, Kia UK:n perinnemallitallista kaivetusta Pridestä nostettiin sen alkuperäinen, 1.3-litrainen voimanpesä eläkkeelle ja polttoainetankki pantiin kierrätykseen. Näiden tilalle oxfordshireläinen Electrogenic pulttasi täyssähköisen voimalinjan, jonka kavereiksi kuitenkin jätettiin auton oma, järeämmällä kytkimellä paranneltu viisivaihteinen manuaalilaatikko ja alkuperäiset vetoakselit. Kyseessä on siis hieman kotimaisen Elcat Cityvanin tyylinen konversio, mutta modernimmilla osilla. Myös sisusta on trimmattu uusiksi, ja eteläkorealaiselta tehtaalta sinisenä lähtenyt Pride on maalattu uudelleen valkoiseksi. Jo valmiiksi kevyen Kian paino on noussut muutostöiden myötä vain 20 kilon verran, jääden 870 kiloon ilman kuljettajaa. Varmastikin painonjakaumaa ajatellen, auton 20kWh akusto on jaettu kahtia niin, että sekä keulapellin että kontin pohjan alle on sijoitettu 10kWh verran akkua. Tällä akustolla toimintamatka riittää noin 190 kilometrin suoritukseen optimiolosuhteissa. Kompakti sähkömoottori tuottaa tehokkaimmassa ajomoodissa 107hv/80kW tehon, jolloin vääntöä on tarjolla 235 newtonmetrin verran. Kia huomauttaa, että kyseessä on 99,2 prosentin nousu alkuperäisen polttomoottorin vääntöön nähden.Muut ajomoodit ovat Eco ja Auto, joista hissukampi vastaa tehoiltaan vuoden 1996 Kia Priden 60 hevosvoimaa. Auto-moodissa tehoa on 80hv. Ajomoodit on myös säädetty niin, että energian talteenotto on sekä Eco- että Sport-tiloissa vähäistä, ja Auto-asetuksella Kia puolestaan soveltuu parhaiten kaupunkiajoon. Sport valittuna Kia pinkaisee sataseen noin kahdeksassa sekunnissa, haastaen monta 80/90-lukuista GTI:tä.Koska kyseessä on yksittäinen, pieniakkuinen konseptiauto jolla esitellään sekä Kian brittiläisen haarakonttorin tyylitajua, että Electrogenicin käsityö-osaamista, riittää latausratkaisuksi vaatimaton 3,3kW tehoinen AC-lataus. Mittavammasta tuotannosta lienee muuten turha haaveilla, mutta Electrogenic varmasti toistaa konversion mielellään jonkin muun auton kohdalla. Esimerkiksi rättikattoinen Mazda 121 Cabrio Top kelvannee muitta mutkitta työn alle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 25.10.2024 Sähköautot Kia PV5 – seuraavaksi sähköistetään pakettiautot ja pikkubussit 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.8.2024 Uutinen Kia EV3 -täyssähköauto sai hinnat – alkaen 36 990 euroa 8.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – sähköinen sarjanousija vastaa tilakysymykseen 30.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – valtava lippulaiva tarjoaa hyvät tilat usealle aikuiselle 14.11.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: miten sähköauto jaksaa vetää 2 500 kg:n kuormaa? 12.10.2023 Ajoneuvot Kia EV5 on sarjansa kolmas, ja asettuu kilpailemaan kovaan luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle