9.3.2021 Liikenne Vetyautoilulle vetäjiä – Suomen ensimmäinen asema jo tuloillaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Useampi suomalainen autoalan maahantuoja kaipaa vetyautoilulle vetäjiä. Ensimmäisestä vetytankkausasemastakin on saatu jo vihiä. VTT on ollut hiljattain yhteydessä ainakin Hyundain maahantuojan suuntaan Hyundain vetykäyttöisten henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen vaatimuksien selvittämiseksi – ehkä pian löytyy vetyautoilulle vetäjiä myös tankkaamisen suunnalta. Taustalla on ajatus koetankkausaseman rakentamisesta Suomen tieliikenteen vetykäytön koeponnistamiseksi. VTT on Suomen valtion omistama yhtiö, jonka omistajaohjaajana toimii työ- ja elinkeinoministeriö.Kyseessä ei suinkaan olisi maamme ensimmäinen vetytankkausasema, mutta se olisi silti ainoa. Woikoskella oli nimittäin aikanaan yksi vetytankkausasema, joka on sittemmin purettu. Sijainti ei välttämättä ollut optimaalinen ja ehkä Woikoski oli hieman liikaakin aikaansa edellä. Viime vuosina vety on jälleen nostanut päätään. Sekä EU että Japani ovat vihjailleet valmistautumisesta vedyn laajempaan käyttöön tulevaisuuden tuotantoa suunnittelemalla. Nämä ovat kuitenkin vielä pitkälti suurempia linjavetoja ja strategiaa, mutta toki välttämätön ensiaskel.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetyautoilulle vetäjiäAutoalan maahantuojat ovat kiinnostuneet mahdollisuuksista edistää heidän yritystensä valmistamien vetyautojen toimintaedellytyksiä Suomessa. Hyundai Motor Finland, Iveco Finland, Veho, Scania Suomi ja Toyota Auto Finland ovat muodostaneet epävirallisen yhteistyöverkoston vedyn liikennekäytön edistämiseksi. Tähän ei liity ainakaan toistaiseksi mitään sopimuksia, vaan lähinnä tiedonjakoa ja aiheen edistämistä.Tämän lisäksi Fortum, Neste ja Wärtsilä ovat eri yhteyksissä maininneet vedyn kuuluvan ainakin joillain tavoin tulevaisuuteensa Suomessa. Vety esiintyy maassamme myös autoalan pitkän aikavälin käyttövoimaennusteissa, joskin erittäin pienessä roolissa. Vuonna 2040 sen osuus olisi tuon ennusteen mukaan alle 10 prosenttia, mutta noin pitkälle ennustaminen on joka tapauksessa äärimmäisen epävarmaa. Myös Toyotan maahantuoja uskoo vedyn olevan vain pieni osa tulevaisuuden käyttövoimajakaumaa, mutta silti tärkeä. Hyundain maahantuojan tuotepäällikkö Aki Kaukola kertoo valmistajan uskovan vedyn kaappaavan pitkällä aikavälillä varsin suurenkin roolin – vähintäänkin valmistajan kotimaassa Koreassa. Hyundai luottaa käyttövoiman vahvuuksiin raskaan kaluston lisäksi myös painavampien henkilöautojen, kuten SUV-luokan, osalta pidempien matkojen suorittamiseen.Vedyn valmistuksesta tankilleVetyä tuotetaan jo tällä hetkellä Suomessa, joten se ei ole suoranainen ongelma. VTT:n Business Finlandille tuottama, marraskuussa 2020 julkaistu National Hydrogen Roadmap, eli kansallinen vetytiekartta tosin pitää yhä tärkeänä askeleena matalapäästöisen vedyn tuotannon ja teollisuuskäytön lisäämistä ennen tieliikenteen tarpeita. Tämän seurauksena kun saataisiin oletettavasti tuotannon hintaa laskettua, joka tekisi siitä entistäkin houkuttelevamman vaihtoehdon liikennepolttoaineeksi.Tuo sama vetytiekartta nostaa esiin useita vedyn tieliikennekäyttöä nimenomaisesti Suomessa puoltavia seikkoja. Maassamme on pitkät välimatkat, joilla vetykäyttöinen polttokennoauto on akkusähköautoa merkittävästi potentiaalisempi vaihtoehto. Tästä päästään vaadittavan tankkausverkoston rakentamiseen. Toyota Finlandin toimitusjohtaja Heikki Freund muistuttaa, että vedyn tuotannon ja tankkausaseman ei tarvitse sijaita samassa paikassa – aivan kuten nykyään käytettävän polttoaineen kanssa. Business Finlandin julkaisema kansallinen vetytiekartta nostaa esille, että maassamme sallitut erittäin raskaat kuorma-autot pystyisivät kuljettamaan suuriakin määriä vetyä kerralla. Tämä tietenkin laskee kuljetuksesta koituvia kustannuksia. Toyota Finland on vakuuttunut, että vetyauton ostavia asiakkaita kyllä löytyisi tankkausasemaverkoston puutteen päättyessä. Maahantuojan tavoite onkin saada tieliikenteeseen muutama sata Toyota Mirai -vetyautoa vuoteen 2023 mennessä. Totesimme Moottorin maistiaisessa tuon auton olevan jo täysin valmis tieliikenteeseen.Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Jari Kohonen/Moottorin arkisto Lähteet: Business Finland, Hyundai, Toyota, VTT Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti