6.4.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla on talvessa hyvät ja huonot puolensa. Jos ajosuoritteeseen ei kuulu runsaasti pitkän matkan tekoa, jäävät nämä huonot puolet varsin vähäiseksi ainakin käyttötestimme Volkswagen ID.3:n perusteella. Nyt kun talvi alkaa olla tältä erää taputeltu, on hyvä perehtyä siihen miten käyttötestissämme oleva Volkswagen ID.3 pärjäsi monipuolisessa talvikäytössä.Aiemmin ihmettelimme auton suurehkoa kulutuslukemaa lyhyillä matkoilla, joten testasimme miten akun esilämmitys olisi vaikuttanut toimintamatkaan – päädyimme lopputulokseen, että toiminto olisi paikallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauto on erinomainen valinta talveenPitkien matkojen ulkopuolella ID.3 on tuntunut mainiolta talviautolta. Puhelinsovelluksen kautta auton esilämmitystä on ollut mukava käyttää ja ainakin esilämmitys tuntuu käyvän sukkelaan. Ajon aikana ei ole tarvinnut palella kertaakaan, vakiovarusteinen ilmalämpöpumppu ja 5,5 kW:n lämmitysvastus tuntuu riittävän sisätilojen lämpötilan ylläpitämiseen mainiosti. Myös pikalataus alkaa toimimaan kiitettävällä nopeudella lyhyenkin ajon jälkeen.Hieman ristiriitaisempi kokemus on auton luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä. Auto tuntuu etenevän etenkin lumella hyvin ja osittain jäälläkin, mutta tällöin on luotettava täysin auton luistoneston toimintaan ja pidettävä kaasupoljin tiukasti lattiassa – pienemmällä kaasulla vauhti hidastuu jäisissä mäissä kitkarenkailla kohtuuttoman paljon. Myös liikkeelle lähteminen jäisissä paikoissa on tuskallisen hidasta. Vaikka luistonestojärjestelmä on hienostunut eikä lainkaan tökkivä, on se joissain tilanteissa aivan liian jyrkkä puuttumaan sutimiseen.Hienostunut luistonesto täytyy pitää itse mielessä. Kun auto ei pääse juuri sutimaan, saattaa tien liukkaus jäädä kiihdyttäessä joskus huomioimatta. Tällöin vaarana on, että liukkaassa kurvissa takatuuppariauton perä alkaa irtoamaan luistoon. Ajonvakautus puuttuu toki tähän, mutta ehtii tällainen tilanne silti säikäyttämään.Holhoava ajonvakautusjärjestelmä estää myös kylkimyyrystä pitävien hauskuuttelun, sillä järjestelmää ei voi kytkeä pois päältä tai edes rajoitettuun asentoon. Hitaissa vauhdeissa auto tuntuukin estävän perän irtoamista niin voimakkaasti, että auto lähtee puskemaan voimakkaasti etuvetoisen auton tapaan.Älä aja autoa jumiin – etenkään sähköautoaEräs moite auton talvikäyttöön liittyen löytyi hieman nolommalla tapaa. Auton ensimmäisissä kuvauksissa arvioin auton mahdollisuudet edetä eräässä risteyksissä olleita valmiita uria ja ID.3 jäi mahastaan kiinni lumeen.Auto ei kuitenkaan näyttänyt olevan kohtuuttoman tiukasti lumeen istuutuneelta, joten olimme aluksi varmoja, että auto lähtee liikkeelle työntämällä – olihan renkaiden alla valmiit renkaan jäljet.Sähkömoottori välittää kuitenkin voiman renkaille alusta alkaen täydellä väännöllä, joten auton heijaaminen osoittautui käytännössä mahdottomaksi ja takapyörä alkoi sutia vauhdilla jo pienellä polkimen painalluksella. Jouduimme siis kuitenkin lapiohommiin.Sähkömoottorin välttämisen sijaan suosittelemme ennemmin välttämään jumiin ajamista, oli auton voimanlähde sitten mikä vain. Kokonaisuudessa Volkswagen ID.3 tuntuu kuitenkin mainiolta talviautolta, jos talvitoimintamatka riittää kattamaan arkiajot.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari SaarentausLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3: vikavaloja taulussa tiuhaan tahtiin Volkswagen ID.3: viikon työmatkat akkuja lataamatta – kuinkas sitten kävikään? Volkswagen ID.3: toimintamatkan mittaus talvikelissä osoitti, että akun esilämmitys olisi tarpeen Volkswagen ID.3 – We Connect ID. -etäkäyttö tuo mukavuutta arkeen, mutta toimintoja on niukastiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä