11.6.2024

Koeajo: BMW iX2 xDrive30 – vankkaa suorituskykyä

Kuva Manu Tuppurainen

BMW iX2-malli M Sport -lisävarustein, on varsin näyttävän näköinen – tosin BMW:n nykymuotokieli isoine munuaisineen jakaa myös paljon mielipiteitä.

BMW:llä on tällä hetkellä hyvä valikoima sähköautoja premium-nälkäisille käyttäjille. Baijerilaisvalmistajalta löytyy niin iso katumaasturi iX, ja siitä vähän pienempi iX3. Edustusluokkaan BMW:llä on i7 ja i5 on tarjolla niin farmarikorisena kuin sedanina. Lisäksi mallistossa on i4-sedan sekä pienet crossoverit, iX1 ja iX2.

Pienet katumaasturit perustuvat samaan rakenteeseen kuin polttomoottoriset X1 ja X2. X2 sekä iX2 edustavat puolestaan coupé-korista versiota BMW-pikkumaasturiperheessä.

BMW:n pikkumaastureiden ero on oikeastaan siinä, että X1 ja iX1 on luotu enemmän niille, jotka haluavat käytännöllisyyttä ja toimivuutta arjessa ja X2 sekä iX2 on niille, jotka katsovat enemmän sen perään, miltä auto näyttää ja millainen fiilis siitä syntyy. Koeajoauton tapaan iX2-malli M Sport -lisävarustein, on varsin näyttävän näköinen – tosin BMW:n nykymuotokieli isoine munuaisineen jakaa myös paljon mielipiteitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisällä moderni tunnelma

Bemarin iX2:n kuljettajan ympäristö ja etumatkustajan tilat ovat hyvät. Koeajoauton istuinergonomia on erinomainen, urheilulliset istuimet tarjoavat uuvuttamatonta matkantekoa. Kun siihen yhdistetään Bemarin tapaan paksu ohjauspyörämukavalta käsissä tuntuva ohjauspyörä, joka on iX2:n ratissa viihtyy. Ohjauspyörä on Bemarin tapaan paksu.

Sen lisäksi, että kuljettaja kokee viihtyvänsä BMW:n ratissa, ajotuntuma iX2:ssa on muutenkin hyvin urheilullinen. Ohjaustuntuma on sopivan napakka ja vaste ihan hyvä, tosin urissa iX2 vetelee melkoisesti, toki rengasvalinta ja se, kuinka leveät ja millaiset ”hartiat” renkaassa on, vaikuttaa myös tähän asiaan.

Sisältä iX2 näyttää todella modernilta ja viimeistellyltä. Infotainment ei ole ihan selkeimpiä, sillä valikoita on valtava määrä. BMW:n infotainment on kuitenkin suunniteltu niin, että jokaiselle toiminnolle on oma valikkonsa, ikäänkuin oma applikaatio, jota painamalla tietyt toiminnot tapahtuvat. Mutta valikoita riittääkin runsaasti, ja niitä joutuu pläräämään hetken, että oikea valikko löytyy.

Infotainment on hieman hidas silloin, kun auto on juuri käynnistetty.

Takana ei niin väljää

Kuljettajan ympäristöstä taakse päin mentäessä, takamatkustajilla ei ole ihan niin loistavat oltavat kuin edessä. Takamatkustajilla on hieman ahtaampaa. Takajalkatilat Bemarissa on melko pienet ja taaksepäin laskeva kattolinja syö jonkun verran pääntilaa. Takana istuinmukavuus on kuitenkin ihan kelvollista, mutta keskipaikka takapenkillä on ahdas ja BMW on takapenkiltään käytännössä kaksipaikkainen. 

Mitä taas tulee takapenkistä taaksepäin, eli tavaratilan suuntaan, siellä tilaa onkin valtavasti. Jopa yllättävän paljon. BMW iX2:n tavaratila vetää litroissa peräti 525 ja tavaratila on varsin selkeän muotoinen. Välipohjan alta löytyy vielä lokero, johon esimerkiksi latausjohdon saa piiloon. Coupémallisen iX2:n tavaratila ei ole ihan niin käytettävä kuin sisar-iX1:n, koska auton taaksepäin laskeva kattolinja syö tilaa.

Nollasta sataan alle 6 sekuntia

Suorituskykyä BMW:stä ei puutu. Alle kuuden sekunnin kun mennään nollasta sataan, niin sitä voi sanoa jo urheilulliseksi. Se sopii iX2-malliin ihan hyvin.

Akku Bemarissa ei ole mikään iso, eikä sen toimintamatka ole sen kummempi kuin missään muussakaan tämän kokoluokan sähköautossa. Noin 64 kilowattitunnin akkukapasiteetti riittää maantieajossa kesäkelissä 250–280 kilometrin kantamaan.

Sähköä BMW ahmii erittäin hyvin, lataus on nopea, tehtaan ilmoittama pikalatausteho suurimmillaan 130 kilowattia. Siihen myös päästään ja BMW:n nopea lataus perustuu myös siihen, että se pitää huipputehoa yllä pitkään. Koeajon aikana akku saatiin 20 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin peräti 27 minuutissa. Hidaslataus BMW:ssä on 11 kilowatin tehoinen.

Maksaisitkö tästä autosta 80 000 euroa? Sen hintainen BMW iX2 on M Sport - ja Innovation-varustepaketein koristeltuna. Huomattavaa nimenomaan on se, että koeajoauton urheiluistuimet ja muhkea käteen istuva ohjauspyörä sisältyvät M Sport -pakettiin, perusversiossa niitä ei ole. M Sport -paketin mukana tulevat myös auton 20-tuumaiset vanteet. Auton 67 000 euron perushintaan ei näitä ylellisyyksiä saa, kuten ei myöskään adaptiivisiä led-valoja eikä kaukovaloavustinta, ne tulevat puolestaan Innovation-paketin mukana. Perushintainen BMW iX2 on siis varusteltuna melkein eri auto, toki niin on silloin hintakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Suorituskyky
  • Tavaratilan koko
  • Nopea lataus
  • Ahtaat takatilat
  • Uraherkkyys
  • Ajoittain hidas infotainment

BMW iX2 xDrive30

SÄHKÖAUTO, neliveto

230 kW (313 hv), 494 Nm

Akku brutto / netto 66,5 / 64,8 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 130 kW

WLTP-kulutus 17,8 kWh / 100 km

toimintamatka 417 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s

huippunopeus 180 km/h

Mitat

Pituus 4 554 mm

Leveys 1 845 mm

Korkeus 1 560 mm

Akseliväli 2 692 mm

Tavaratila 525 l

Omamassa 2 095 kg

perävaunu 1 200 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2022)

Takuu 2 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 67 210 €

koeajoauto 80 169 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat