28.2.2024

Koeajo: BMW iX2 – kun sähkö saavutti suorituskykymallin

Elämäntapakatumaasturi BMW X2 kasvaa ja uudistuu muun malliston tapaan, joka tarkoittaa myös täyssähköistä BMW iX2 -mallia. Hyvää: Voimalinja, kuljettajan ergonomia. Huonoa: Tilat, kovuus.

BMW X2 on nähty edellisessä sukupolvessaan niin puhtaasti polttomoottorisena kuin lataushybridinäkin. Nyt mallistoon liittyy mukaan täyssähköinen versio BMW iX2. Lisäksi auto on kasvanut selvästi kokoa, ja on itse asiassa nyt aiemmasta poiketen hieman BMW X1 -sisarmallia pidempi, joka tekee mallinumeroinnista aiempaa loogisempaa.

Autolla on nyt pituutta 4 554 millimetriä, leveyttä 1 845 mm ja korkeutta 1 560 mm. Akseliväli on X1:n kanssa identtinen 2 692 mm. Tavaratilan määrän kerrotaan kasvaneen 90 litralla, ja sen ollessa kokonaisuudessa 560 l.

Auto on saanut BMW:n nykyistä muotokieltä niin ulko- kuin sisätiloihinkin. Muotoilu on siirtynyt BMW:n nykyiseen tapaan provokatiivisempaan suuntaan Auto sisältää myös viimeisimmän version BMW Operatin System 9 -käyttöliittymästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköä ja bensaa

Tuttuun tapaan X2 tulee saataville niin etu- kuin nelivetoisenakin. Täyssähköisenä auto tulee aluksi tarjolle ainoastaan nelivetoisena xDrive 30 -mallina. Ajoakun nettokapasiteetti on 64,8 kilowattituntia, joka riittää 448 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Huipputehoksi ilmoitetaan 230 kilowattia (313 hevosvoimaa) ja väännöksi 494 Nm.

iX2:n pikalataus tapahtuu korkeimmillaan 130 kilowatin teholla. 10–80 prosentin välin latautumiseen menee optimitilanteessa 29 minuuttia. Asiointilataus on vakiona 11 kW:n tehoinen kolmen vaiheen kautta ladattaessa. Lisävarusteena autoon saa Bemareille tyypilliseen tapaan 22 kW:n (3 x 32 A) latauksen.

Polttomoottorisena auto on saatavilla samaan aikaan esitellyn Mini Countrymanin tapaan 1,5-litraisella kolmisylinterisellä moottorilla etuvetoisena sDrive 20i -versiona, ja 2-litraisella nelisylinterisellä moottorilla varustetulla M35i xDrive -nelivetomallina.

Lataushybridimallia ei ainakaan toistaiseksi ole enää valikoimassa.

Kaksinkerroin ei ole aina kivempaa

Aiemman sukupolven kohdalla Moottorissa on niin ihmetelty koko mallin asemaa X1:n ja X3:n välillä, kuin kehuttu tiettyjä kompromisseja. Lyhyellä ensikoeajolla jää vaikutelma, että auto jakaa jatkossa mielipiteitä samaan tapaan kuin aiemminkin.

Tilojen puolesta autossa ei ole kasvusta huolimatta erityisesti kehuttavaa. Reilut 185 cm pitkä matkustaja joutuu ahtautumaan takapenkille viiston katon vuoksi lähes kaksinkerroin, eikä jalkatilaakaan ole aivan liikaa. Mikäli autolla ajetaan pääasiassa yksin tai kahdestaan, ei tästä tietysti ole haittaa. Etupenkille mahtuu hyvin, ja kuljettajan ergonomia on hyvällä tolalla.

Tavaratila on nyt litrojen puolesta hyvällä tolalla, mutta matala muoto rokottaa käytettävyyspisteitä.

Viistot ja varsin leveät pilarit tarkoittavat, ettei kuolleisiin kulmiin nää kovin hyvin. Lisäksi auton keulan muotoilu tekee äärirajat vaikeasti hahmotettaviksi.

Sähköisen iX2:n alusta on edelleen erittäin jämäkkä, ja hidastetöyssyt tulee ylittää erittäin hitaasti. Vastaavasti mutka-ajossa auto ei kuitenkaan ainakaan märällä tunnu erityisen sporttiselle. Kallistelua ei kieltämättä ole nimeksikään, mutta etupää tuntuu oleman herkkä puskemaan pyrkivämmässä ajossa. Ohjaus jättää hyvän ensivaikutelman niin keskittämisen kuin tuntuman puolesta.

iX2:n suorituskyvyssä ei ole moitittavaa. Eikä siinä oikeastaan ole merkittäviä eroja X2 M35i xDriveen. 0–100 km/h -kiihdytyksessä mallien erolle syntyy eroa 0,2 s. Molempia peräkkäin ajettuna täytyy todeta, ettei ero myöskään tunnu merkittävälle.

Suomen hinnastosta löytyy tällä hetkellä hinnat juuri näille kahdelle mallille. iX2 kustantaa edullisimmillaan 63 400 euroa, ja X2 M35i xDrive 74 139 euroa. Hintaero on siis merkittävä, käyttökustannuksista puhumattakaan.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

BMW iX2 xDrive30

SÄHKÖAUTO, neliveto
230 kW (313 hv), 494 Nm

Akku brutto / netto 66,4 / 64,7 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)
CCS: 130 kW

WLTP-kulutus 17,7 kWh / 100 km
toimintamatka 448 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s
huippunopeus 180 km/h

Mitat
Pituus 4 554 mm
Leveys 1 845 mm
Korkeus 1 560 mm
Akseliväli 692 mm
Tavaratila 525–1 400

Omamassa 2 095 kg
perävaunu 1 200 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 v
ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 63 400 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat