28.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX2 – kun sähkö saavutti suorituskykymallin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elämäntapakatumaasturi BMW X2 kasvaa ja uudistuu muun malliston tapaan, joka tarkoittaa myös täyssähköistä BMW iX2 -mallia. Hyvää: Voimalinja, kuljettajan ergonomia. Huonoa: Tilat, kovuus. BMW X2 on nähty edellisessä sukupolvessaan niin puhtaasti polttomoottorisena kuin lataushybridinäkin. Nyt mallistoon liittyy mukaan täyssähköinen versio BMW iX2. Lisäksi auto on kasvanut selvästi kokoa, ja on itse asiassa nyt aiemmasta poiketen hieman BMW X1 -sisarmallia pidempi, joka tekee mallinumeroinnista aiempaa loogisempaa. Autolla on nyt pituutta 4 554 millimetriä, leveyttä 1 845 mm ja korkeutta 1 560 mm. Akseliväli on X1:n kanssa identtinen 2 692 mm. Tavaratilan määrän kerrotaan kasvaneen 90 litralla, ja sen ollessa kokonaisuudessa 560 l. Auto on saanut BMW:n nykyistä muotokieltä niin ulko- kuin sisätiloihinkin. Muotoilu on siirtynyt BMW:n nykyiseen tapaan provokatiivisempaan suuntaan Auto sisältää myös viimeisimmän version BMW Operatin System 9 -käyttöliittymästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköä ja bensaa Tuttuun tapaan X2 tulee saataville niin etu- kuin nelivetoisenakin. Täyssähköisenä auto tulee aluksi tarjolle ainoastaan nelivetoisena xDrive 30 -mallina. Ajoakun nettokapasiteetti on 64,8 kilowattituntia, joka riittää 448 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Huipputehoksi ilmoitetaan 230 kilowattia (313 hevosvoimaa) ja väännöksi 494 Nm. iX2:n pikalataus tapahtuu korkeimmillaan 130 kilowatin teholla. 10–80 prosentin välin latautumiseen menee optimitilanteessa 29 minuuttia. Asiointilataus on vakiona 11 kW:n tehoinen kolmen vaiheen kautta ladattaessa. Lisävarusteena autoon saa Bemareille tyypilliseen tapaan 22 kW:n (3 x 32 A) latauksen. Polttomoottorisena auto on saatavilla samaan aikaan esitellyn Mini Countrymanin tapaan 1,5-litraisella kolmisylinterisellä moottorilla etuvetoisena sDrive 20i -versiona, ja 2-litraisella nelisylinterisellä moottorilla varustetulla M35i xDrive -nelivetomallina. Lataushybridimallia ei ainakaan toistaiseksi ole enää valikoimassa. Kaksinkerroin ei ole aina kivempaa Aiemman sukupolven kohdalla Moottorissa on niin ihmetelty koko mallin asemaa X1:n ja X3:n välillä, kuin kehuttu tiettyjä kompromisseja. Lyhyellä ensikoeajolla jää vaikutelma, että auto jakaa jatkossa mielipiteitä samaan tapaan kuin aiemminkin. Tilojen puolesta autossa ei ole kasvusta huolimatta erityisesti kehuttavaa. Reilut 185 cm pitkä matkustaja joutuu ahtautumaan takapenkille viiston katon vuoksi lähes kaksinkerroin, eikä jalkatilaakaan ole aivan liikaa. Mikäli autolla ajetaan pääasiassa yksin tai kahdestaan, ei tästä tietysti ole haittaa. Etupenkille mahtuu hyvin, ja kuljettajan ergonomia on hyvällä tolalla. Tavaratila on nyt litrojen puolesta hyvällä tolalla, mutta matala muoto rokottaa käytettävyyspisteitä. Viistot ja varsin leveät pilarit tarkoittavat, ettei kuolleisiin kulmiin nää kovin hyvin. Lisäksi auton keulan muotoilu tekee äärirajat vaikeasti hahmotettaviksi. Sähköisen iX2:n alusta on edelleen erittäin jämäkkä, ja hidastetöyssyt tulee ylittää erittäin hitaasti. Vastaavasti mutka-ajossa auto ei kuitenkaan ainakaan märällä tunnu erityisen sporttiselle. Kallistelua ei kieltämättä ole nimeksikään, mutta etupää tuntuu oleman herkkä puskemaan pyrkivämmässä ajossa. Ohjaus jättää hyvän ensivaikutelman niin keskittämisen kuin tuntuman puolesta. iX2:n suorituskyvyssä ei ole moitittavaa. Eikä siinä oikeastaan ole merkittäviä eroja X2 M35i xDriveen. 0–100 km/h -kiihdytyksessä mallien erolle syntyy eroa 0,2 s. Molempia peräkkäin ajettuna täytyy todeta, ettei ero myöskään tunnu merkittävälle. Suomen hinnastosta löytyy tällä hetkellä hinnat juuri näille kahdelle mallille. iX2 kustantaa edullisimmillaan 63 400 euroa, ja X2 M35i xDrive 74 139 euroa. Hintaero on siis merkittävä, käyttökustannuksista puhumattakaan. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen BMW iX2 xDrive30 SÄHKÖAUTO, neliveto 230 kW (313 hv), 494 Nm Akku brutto / netto 66,4 / 64,7 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 130 kW WLTP-kulutus 17,7 kWh / 100 km toimintamatka 448 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 554 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 560 mm Akseliväli 692 mm Tavaratila 525–1 400 Omamassa 2 095 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 63 400 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2024 Ajoneuvot Yksi viistokattoinen katumaasturi vähemmän – BMW on päättänyt lakkauttaa X4:n 6.7.2024 Ajoneuvot BMW X5:llä koittaa hopeajuhlapäivä – sen kunniaksi luotiin maastokelpoisin X-Bemari koskaan 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän – peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Ajoneuvot Tervetuloa, uusi BMW M5 – 4,4-litraisessa V8:ssa sähköpotkulla on älyttömästi tehoa, mutta edeltäjään nähden se kaikki ulosmitataan älyttömällä massalla 23.6.2024 Ajoneuvot Näyttävästi uudistunut BMW X3 on välietappi kohti Neue Klassea 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 11.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW iX2 xDrive30 – vankkaa suorituskykyä 10.6.2024 Ajoneuvot Tässä on uusi BMW M1…35…ilman i:tä – ja uusi 1-sarja noin muutenkin 3.6.2024 Koeajo Maistiainen: BMW i5 Touring – lääke sähköiseen farkunnälkään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan