20.6.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga – vetokykyä ja sulavaa etenemistä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Kuga on saanut uutta ilmettä. Nelivetoisena se palvelee hyvinkin vaativia ja monenlaisia tarpeita. Hyvät tilat, neliveto, hyvä vetokyky, mukava ajettavuus, riittävän tehokas voimalinja ja vielä kohtuuhintaan. Siinä on monen suomalaisen perheen vaatimukset autolle. Ford Kuga myös pystyy vastaamaan näihin vaatimuksiin melko hyvin. Kugassa on hyvin tilaa ”jokaisella osastolla”, niin etumatkustajilla, takamatkustajilla kuin tavaratilassakin. Tavaratilansa koossa se ei yllä aivan esimerkiksi samassa luokassa ja samoista asiakkaista kilpailevan Skoda Kodiaqin huimaan tavaratilan kokoon. Muutenkin Kuga jää tiloissa Kodiaqille jälkeen, mutta Kodiaqin tilat ovatkin valtavat. Kugan tilat ovat kuitenkin monelle hyvin riittävät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokas voimalinja Hyvä vetokyky yhdistetään yleensä tehokkaaseen voimalinjaan. Moottorin koeajossa uudistuneesta Ford Kugasta oli niin sanottu itselataava hybridi. Tehoa paketti tuottaa kaikkiaan 135 kilowattia. Ford luottaa tässä tapauksessa polttomoottoripuolella isokokoiseen 2,5-litraiseen nelisylinteriseen bensiinimoottoriin. Kugasta on tarjolla myös ladattava hybridi, jos sähköllä haluaa ajaa esimerkiksi muutaman kymmenen kilometrin mittaisia päivittäisiä siirtymiä. Itselataavalla hybridillä tämä ei onnistu, mutta mikäli Kugan ajotietokoneeseen on luottaminen, niin hieman alle kolmannes Kugalla ajetusta kaikesta ajosta on sujunut sähköllä. Se on oikein hyvä prosenttiosuus. Ajotietokoneen mukaan polttoainetta on kulunut 5,8 litra sadalle kilometrille. Sekin on hyvä lukema isolle ja painavalle autolle. Ajotietokoneen otanta, josta kyseiset luvut ilmenivät, olivat runsaalta 2 000 kilometriltä. Itselataavan Kugan akkukapasiteetti on 1,1 kilowattituntia. Kugan voimalinja toimii siis polttoainetalouden näkökulmasta hyvin. Niin se toimii muutenkin. Voimalinja, lähinnä sen polttomoottoripuoli on äänetön ja huomaamaton, samoin auton portaaton CVT-vaihteisto toimii huomaamattomasti. Ajaminen on siis helppoa ja mukavaa. Vetokykyä yli 2000 kiloa Siitäkin Kugalle pisteet, että se on katumaastureista nimenomaan siitä päästä, jossa jollaisia maasto-ominaisuuksia on esimerkiksi nelivedon tarjoaman etenemiskyvyn puolesta. Toki Kugaa saa samalla voimalinjalla etuvetoisenakin, mutta neliveto on myös monelle ehdoton varuste autossa. Neliveto tarjoaa Kugalle juuri myös erinomaista vetokykyä, jarrullista peräkärryä saa vetää perässä peräti 2 100 kilon verran. Tämänkin vuoksi Ford Kuga koeajetulla voimalinjalla hankitaan todennäköisesti nimenomaan tarpeeseen. Etuvetoisessa Kugassa jarrullisen kärryn vetokyky putoaa 1 600 kiloon. Fordin hinnaston mukaan alle kääntyvä vetokoukku maksaa asennettuna Kugaan 1 100 euroa. Isolla näytöllä Ford on uudistanut autojensa infotainmentia kauttaaltaan ja Kugassa infotainment on myös nyt uusinta sukupolvea. Näyttö on iso, 13,2-tuumainen kooltaan, tosin hieman Kugassa häiritsee se, että sitä ei ole kallistettu yhtään kuljettajaan päin. Kun kysymyksessä on nimenomaan hyvin leveä näyttö, ilman kallistusta siitä tulee fiilis että sen oikea reuna on hyvin kaukana. Infotainment Fordissa on äärimmäisen selkeä ja mukava käyttää. Fordin Sync 4 -toimii kaikin puolin hyvin. Uuden tietoviihdejärjestelmän näytön vuoksi myös erilaisten kytkimien määrä Kugan kojelaudassa on vähentynyt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ketterä käsitellä ja mukava ajaa Kugan ajettavuus on mukavaa. Autosta näkee hyvin joka suuntaan ja vaikka se on melko kookas auto, se ei tunnu isolta, vaan Kuga on ketterä käsitellä kaupungissakin. Maantiellä Kugan tehokas voimalinja on parhaimmillaan, se vie autoa ja kuormaa mukavasti. Autoa on helppo hallita kaikkialla. Fordin avustinteknologia toimii myös ihan asiallisesti, vakionopeudensäätimellä ajaessa kaistallapitoavustin tosin pyrkii pitämään autoa koko ajan kaistan keskellä ja tästä auton kuljettajalle tulee olo, että auto vie enemmän kuin kuljettaja. Tämäkin tosin on mitä suuremmissa määrin tottumiskysymys. Active-varustetason istuimet ovat myös erittäin mukavat. Alustatuntuma Kugassa on miellyttävä ja mukava, korkeaprofiilinen rengastus sopii Kugaan hyvin. Auto ei mukavuuspainotteisesta alustasta huolimatta kuitenkaan ole kiikkerä ajaa esimerkiksi mutkissa. Kugan ohjaus riittävän napakka ja tarjoaa tarpeeksi vastetta. Kugan jarrutuntuma on hieman epämääräinen, poljintuntuma jää vähän etäiseksi. Kaiken kaikkiaan Kuga on pätevä paketti. Se ei ole ehkä paras kaikilla osa-alueilla, mutta ei missään tapauksessa huonokaan. Koeajettu yksilö oli korkein varustetaso Active, johon oli lisätty valinnaisvarusteita noin kuudella tuhannella eurolla. Tällöin autossa on melko tarkkaan kaikki mahdolliset varusteet, mitä Kugaan saa, ja sen lisäksi vielä vetokoukku, mukautuvat led-ajovalot, lämmitettävä ohjauspyörä ja vielä takaistuimien lämmityskin – runsaalla 50 000 eurolla vetokykyä ja muuta tarpeellista. Hyvää ja huonoa Vetokyky Tilat Sulava voimalinja Jarrutuntuma Ford Kuga 2.5 Hybrid (HEV) 183hv AWD Active X HYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 2 488 cm 3 Portaaton vaihteisto 135 kW (183 hv), – Nm WLTP-kulutus 5,7 l/100km CO 2 -päästöt 130 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s huippunopeus 196 km/h Mitat Pituus 4 645 mm Leveys 1 882 mm Korkeus 1 683 mm Akseliväli 2 711 mm Tavaratila 553 l Omamassa 1 765 kg perävaunu 2 100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 43 812 € koeajoauto 51 075 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 11.4.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Courier – melkein unohtaa ajavansa pakulla 20.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Custom AWD – ei tarvetta alemmuuskompleksille 10.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford E-Transit on sähköistyneenä mukava, mutta riittääkö toimintamatka? 26.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford Ranger – Mukavasti järeä lava-auto 3.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-e – isompi kärry perään ja kauhistelemaan kovuutta 22.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: onko Ford Ranger Raptor maailman hyödyllisin turhake? 9.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Ford F-150 Lightning – Iso ja ihana sähkömörkö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.6.2024 Ajoneuvot Audi Q6 E-Tron on nyt jännittävällä ensivisiitillään Suomessa - maahantuonnin mielenkiintoiset piirteet selvillä 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 25.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Päivän kuva: käytetty Mersu ja hikitauko Sääksmäellä 26.6.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan – yökerhotunnelmaa välikokoon 26.6.2024 Uutinen Kiinalaisautolla karmea törmäystestitulos lähimenneisyydessä – maahantuojan mukaan Suomeen tuotavilla autoilla kaikki on kunnossa 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 22.6.2024 Lentokoneet Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis - uutta löytyy kaikista matkustusluokista 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia