20.6.2024

Koeajo: Ford Kuga – vetokykyä ja sulavaa etenemistä

Kuva Manu Tuppurainen

Ford Kuga on saanut uutta ilmettä. Nelivetoisena se palvelee hyvinkin vaativia ja monenlaisia tarpeita.

Hyvät tilat, neliveto, hyvä vetokyky, mukava ajettavuus, riittävän tehokas voimalinja ja vielä kohtuuhintaan. Siinä on monen suomalaisen perheen vaatimukset autolle. Ford Kuga myös pystyy vastaamaan näihin vaatimuksiin melko hyvin.

Kugassa on hyvin tilaa ”jokaisella osastolla”, niin etumatkustajilla, takamatkustajilla kuin tavaratilassakin. Tavaratilansa koossa se ei yllä aivan esimerkiksi samassa luokassa ja samoista asiakkaista kilpailevan Skoda Kodiaqin huimaan tavaratilan kokoon. Muutenkin Kuga jää tiloissa Kodiaqille jälkeen, mutta Kodiaqin tilat ovatkin valtavat. Kugan tilat ovat kuitenkin monelle hyvin riittävät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokas voimalinja

Hyvä vetokyky yhdistetään yleensä tehokkaaseen voimalinjaan. Moottorin koeajossa uudistuneesta Ford Kugasta oli niin sanottu itselataava hybridi. Tehoa paketti tuottaa kaikkiaan 135 kilowattia. Ford luottaa tässä tapauksessa polttomoottoripuolella isokokoiseen 2,5-litraiseen nelisylinteriseen bensiinimoottoriin. Kugasta on tarjolla myös ladattava hybridi, jos sähköllä haluaa ajaa esimerkiksi muutaman kymmenen kilometrin mittaisia päivittäisiä siirtymiä.

Itselataavalla hybridillä tämä ei onnistu, mutta mikäli Kugan ajotietokoneeseen on luottaminen, niin hieman alle kolmannes Kugalla ajetusta kaikesta ajosta on sujunut sähköllä. Se on oikein hyvä prosenttiosuus. Ajotietokoneen mukaan polttoainetta on kulunut 5,8 litra sadalle kilometrille. Sekin on hyvä lukema isolle ja painavalle autolle. Ajotietokoneen otanta, josta kyseiset luvut ilmenivät, olivat runsaalta 2 000 kilometriltä. Itselataavan Kugan akkukapasiteetti on 1,1 kilowattituntia.

Kugan voimalinja toimii siis polttoainetalouden näkökulmasta hyvin. Niin se toimii muutenkin. Voimalinja, lähinnä sen polttomoottoripuoli on äänetön ja huomaamaton, samoin auton portaaton CVT-vaihteisto toimii huomaamattomasti. Ajaminen on siis helppoa ja mukavaa. 

Vetokykyä yli 2000 kiloa

Siitäkin Kugalle pisteet, että se on katumaastureista nimenomaan siitä päästä, jossa jollaisia maasto-ominaisuuksia on esimerkiksi nelivedon tarjoaman etenemiskyvyn puolesta. Toki Kugaa saa samalla voimalinjalla etuvetoisenakin, mutta neliveto on myös monelle ehdoton varuste autossa. Neliveto tarjoaa Kugalle juuri myös erinomaista vetokykyä, jarrullista peräkärryä saa vetää perässä peräti 2 100 kilon verran. Tämänkin vuoksi Ford Kuga koeajetulla voimalinjalla hankitaan todennäköisesti nimenomaan tarpeeseen. Etuvetoisessa Kugassa jarrullisen kärryn vetokyky putoaa 1 600 kiloon. Fordin hinnaston mukaan alle kääntyvä vetokoukku maksaa asennettuna Kugaan 1 100 euroa.

Isolla näytöllä

Ford on uudistanut autojensa infotainmentia kauttaaltaan ja Kugassa infotainment on myös nyt uusinta sukupolvea. Näyttö on iso, 13,2-tuumainen kooltaan, tosin hieman Kugassa häiritsee se, että sitä ei ole kallistettu yhtään kuljettajaan päin. Kun kysymyksessä on nimenomaan hyvin leveä näyttö, ilman kallistusta siitä tulee fiilis että sen oikea reuna on hyvin kaukana.

Infotainment Fordissa on äärimmäisen selkeä ja mukava käyttää. Fordin Sync 4 -toimii kaikin puolin hyvin. Uuden tietoviihdejärjestelmän näytön vuoksi myös erilaisten kytkimien määrä Kugan kojelaudassa on vähentynyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ketterä käsitellä ja mukava ajaa

Kugan ajettavuus on mukavaa. Autosta näkee hyvin joka suuntaan ja vaikka se on melko kookas auto, se ei tunnu isolta, vaan Kuga on ketterä käsitellä kaupungissakin. Maantiellä Kugan tehokas voimalinja on parhaimmillaan, se vie autoa ja kuormaa mukavasti. Autoa on helppo hallita kaikkialla. 

Fordin avustinteknologia toimii myös ihan asiallisesti, vakionopeudensäätimellä ajaessa kaistallapitoavustin tosin pyrkii pitämään autoa koko ajan kaistan keskellä ja tästä auton kuljettajalle tulee olo, että auto vie enemmän kuin kuljettaja. Tämäkin tosin on mitä suuremmissa määrin tottumiskysymys.

Active-varustetason istuimet ovat myös erittäin mukavat.

Alustatuntuma Kugassa on miellyttävä ja mukava, korkeaprofiilinen rengastus sopii Kugaan hyvin. Auto ei mukavuuspainotteisesta alustasta huolimatta kuitenkaan ole kiikkerä ajaa esimerkiksi mutkissa. Kugan ohjaus riittävän napakka ja tarjoaa tarpeeksi vastetta. Kugan jarrutuntuma on hieman epämääräinen, poljintuntuma jää vähän etäiseksi.

Kaiken kaikkiaan Kuga on pätevä paketti. Se ei ole ehkä paras kaikilla osa-alueilla, mutta ei missään tapauksessa huonokaan. Koeajettu yksilö oli korkein varustetaso Active, johon oli lisätty valinnaisvarusteita noin kuudella tuhannella eurolla. Tällöin autossa on melko tarkkaan kaikki mahdolliset varusteet, mitä Kugaan saa, ja sen lisäksi vielä vetokoukku, mukautuvat led-ajovalot, lämmitettävä ohjauspyörä ja vielä takaistuimien lämmityskin – runsaalla 50 000 eurolla vetokykyä ja muuta tarpeellista.

Hyvää ja huonoa

  • Vetokyky
  • Tilat
  • Sulava voimalinja
  • Jarrutuntuma

Ford Kuga 2.5 Hybrid (HEV) 183hv AWD Active X

HYBRIDI, neliveto

4-syl. bensiinimoottori 2 488 cm 3

Portaaton vaihteisto

135 kW (183 hv), Nm

WLTP-kulutus 5,7 l/100km

CO 2 -päästöt 130 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s

huippunopeus 196 km/h

Mitat

Pituus 4 645 mm

Leveys 1 882 mm

Korkeus 1 683 mm

Akseliväli 2 711 mm

Tavaratila 553 l

Omamassa 1 765 kg

perävaunu 2 100 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2019)

Takuu 5 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 43 812 €

koeajoauto 51 075 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat