22.7.2024

Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia

Kuva valmistajat

Liki puolella Suomessa virallisesti edustavista pakettiautomerkeistä on keski-iältään yli kymmenen vuotta vanha mallisto.

Viime viikolla täällä Moottorin verkossa julkaistiin listaus Suomessa edustavien henkilöautomerkkien mallistoista keski-iän perusteella, heinäkuun 2024 tilanteessa. Tällä viikolla on hyötyautojen vuoro. Tässä listauksessa mukana ovat pakettiautot, joista useista tehdään myös esimerkiksi matkailuautoja, avolavat sekä muutama maastoautosta muunnettu pakettiauto.

Listauksessa on mukana 17 automerkkiä, joista jokainen edustaa virallisesti Suomessa, ja joilla on vähintään yksi äskeisiin autoluokkiin uppoava malli tämänhetkisessä tarjonnassaan. Yksi tärkeimmistä osoituksista Suomen-edustuksesta ovat merkin omat suomalaiset nettisivut, joilla näkyvien mallistojen perusteella keski-iät on laskettu. Automalli on osa mallistoa, kun sille on kerrottu hinta - tämä nyt ainakin ihan perusperiaatteena.

Keski-iät on laskettu heinäkuun 2024 mallistojen perusteella. Jos siis luet tätä artikkelia jostain tulevaisuudesta käsin, luvut ovat enemmän tai vähemmän vanhentuneita, sillä mallistot elävät kaiken aikaa, ja niillä merkeillä joilla mallisto ei kovasti elä, aika joka tapauksessa nostaa keski-ikää. Luvuista toki voi hahmottaa markkinoiden isoa kuvaa vielä aikojen päästä. Listaus tullaan toistamaan jossain vaiheessa, jolloin nähdään mihin suuntaan keski-iät ovat menossa.

Toisekseen, keski-iät on laskettu meneillään olevien sukupolvien perusteella, ja ensiesittelyajankohdasta lukien. Tämä tarkoittaa, että mallistoon "uusina" tuodut mallit, jotka todellisuudessa perustuvat täysin edeltäjiinsä, eivät laske keski-ikää. Kyseinen laskentatapa tekee listauksesta kuluttajan kannalta oikeudenmukaisemman ja myös merkeille keskenään tasapuolisemman. Toisinaan tämä laskentatapa on vaatinut jopa hieman arkeologisia kaivauksia joidenkin harvojen mallien taakse.

Keski-iät sisältävät pienen virhemarginaalin, mutta ne on pyritty laskemaan kuukauden tarkkuudella heinäkuusta 2024 katsoen. Autot on laskettu listaan mallinimikohtaisesti eli vaikka automallia myytäisiin useammalla kuin yhdellä korimallilla, se lasketaan vain kerran. Pakettiautojen kohdalla korimalleja voi olla useita, mutta tähän listaan esimerkiksi vaikkapa Fiat Ducato on laskettu vain kerran.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkien keski-ikä 8,6 vuotta - pakettiautomallistot yli puolet henkilöautomallistoja vanhempia

Listauksessa esiintyvien 17 automerkin pakettiautomallistojen kokonaiskeski-iäksi saadaan 8,6 vuotta, siinä missä henkilöautojen kohdalla saman luvun todettiin olevan heinäkuun 2024 osalta 5,2 vuotta. Pakut ovat siis keskimääräiseltä malli-iältään selvästi henkilöautoja vanhempia.

Stellantiksen 12 pakettiautoa (plus Toyotalla vielä kolme) uudistuivat massafaceliftissä viime vuoden puolella. Silti pakukolmikko - tässä kuvassa Peugeot Boxerina, Expertinä ja Partnerina - on keski-iältään jo lähes 11 vuotta vanha. Nämä autot muodostavat 15 eri mallinimellä hyvin merkittävän osan Suomen hyötyautomarkkinoista.

Pakettiautomallistojen keski-ikää nostaa erityisesti Stellantiksen ja Toyotan yhteinen pakukolmikko (Toyota on tuomassa myös ison pakettiauton mallistoonsa), jossa kolme erikokoista pakumallia muodostavat peräti viiden automerkin hyötyajoneuvomalliston rungon. Noiden kolmen mallin keski-ikä on lähes 11 vuotta, mikä viidelle merkille kloonattuna nostaa mainitun kokonaisarvon 8,6 vuoteen. Automerkkien kesken jaetut mallit - jopa yli konsernirajojen - ovat pakettiautojen maailmassa huomattavan yleisiä.

Hyötyajoneuvoilla myös uudistumistahti on selvästi henkilöautoja hitaampi, ja niitä pidetään tavallisesti kauan mallistossa. Hyviä esimerkkejä tästä ovat Fiat Ducato sisarineen, joka on alun perin vuodelta 2006, ja nykyinen Volkswagen Transporter, jota on periaatteessa aina vain päivitetty vuonna 2002 esitellystä T5-polvesta lähtien.

Seuraavaksi käydään läpi 17 pakettiautomerkin mallistot aakkosjärjestyksessä keski-iän perusteella. Luvut ovat vuosia.

BYD - 10,3

Kiinalaisvalmistaja BYD tarjoaa Suomessa yhtä pakettiautomallia, joka on täyssähköinen eTP3. Se esiteltiin Kiinassa vuonna 2014 BYD M3:na eli se nostaa BYD:in pakettiautomalliston keski-iän yksikseen noin kymmeneen vuoteen.

Citroën - 10,9

Citroënin pakettiautomallisto kuuluu mainittuun Stellantiksen kolmikkoon. Autoista pienin on nuorin, ja Citroënin tapauksessa se on Berlingo Van. Vanhin on puolestaan suurikokoisin malli, jota Citroën kutsuu Jumperiksi, ja joka periytyy päivitysten kera vuodelta 2006. Näiden kahden väliin, tonniluokkaan, asettuu puolestaan Citroën Jumpy.

Vaikka Citroën Jumpy sai Stellantiksen hiljattaisessa massafaceliftissä Citroënin uuden brändi-ilmeen, on itse malli jo noin kahdeksan vuotta vanha.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiat Professional - 10,9

Fiatin kohdalla ollaan tekemisissä täysin samojen mallien kanssa kuin Citroënillakin, tosin nykyiset Doblò ja Scudo eivät ole olleet mallipolviensa alusta asti mukana, Fiatin hypättyä niiden kelkkaan vasta Stellantiksen myötä.

Ford - 8,0*

*Fordin mallisto jättää tulkinnanvaraa, ja osittain tämä heinäkuu 2024 osuu sen kannalta siirtymäaikaan. Selvät tapaukset ovat iso Transit vuodelta 2014, uusi Transit Custom vuoden 2022 lopulta sekä Transit Courier viime vuodelta. Sen sijaan uudelta Transit Connectilta näyttää puuttuvan vielä hinta - listaus kun on tehty nettisivujen perusteella siten kun asiakkaatkin mallistot ja hinnastot näkevät. Näin Fordin mallistoa vanhentaa tällä hetkellä vuonna 2012 esitelty Transit Connect.

Ford Ranger
Nykyisen Ford Rangerin iänmääritys on hieman tulkinnanvarainen juttu.

Oma lukunsa on myös Ranger, joka edustaa avolavoja. Rangerhan on hiljattain siirtynyt periaatteessa uuteen sukupolveen, mutta koska pintapeltien alla on niin laajoja yhtäläisyyksiä edeltäjään, lasketaan Rangerin ikä tässä listauksessa valitun politiikan mukaisesti sen perusteella. Näin kuluttajalle välittyy oikeampi kuva todellisista malli-i'istä.

Isuzu - 4,7

Japanilaisvalmistaja Isuzu edustaa Suomessa vain yhdellä mallilla, D-Max -avolavalla. Se siirtyi uuteen sukupolveen vuoden 2019 lopussa, eikä nykyinen malli ole enää edeltäjästään poiketen Chevrolet Coloradon sisarmalli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iveco - 10,0

Italialaisvalmistaja Ivecolla on useita kuorma-automalleja, mutta vain yksi pakettiautomalli. Nykyinen Daily on kymmenen vuotta vanha tuttavuus, mutta se näyttäisi täyttävän edeltäjäänsä verrattuna uuden sukupolven tunnusmerkistön.

Land Rover - 4,8

Jos mietit, mitä ihmettä luksusmaasturivalmistaja Land Rover tekee tällä listalla, se johtuu Defenderistä, jota myydään Suomessa myös 2-paikkaisena pakettiautona. Land Roverin pakettiautomalliston keski-ikä on siis yhtä kuin nykyisen Defenderin malli-ikä.

MAN - 7,7

Myös saksalainen, Volkswagenin omistama kuorma-autovalmistaja MAN edustaa yhdellä mallilla pakettiautoissa. MAN TGE on yhtä kuin nykypolven Volkswagen Crafter, joka esiteltiin vuonna 2016. TGE:stä tehtiin Crafterille sisarmalli sen jälkeen, kun Crafteria ja Mercedes-Benz Sprinteriä ei enää valmistettu kimpassa.

MAN TGE
TGE on ainoa B-kortilla ajettava MAN.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maxus - 3,8*

*Kiinalaismerkki Maxuksella on Suomen tuorein pakettiautomallisto. Maxuksen hyötyautomallisto koostuu suhteellisen tuoreista kolmesta sähköpakettiautosta E-Deliver 3:sta, -7:stä ja -9:stä sekä T90 EV -avolavasta. Jälkimmäinen on monista polttomoottorisista kilpailijoistaan rekisteröity viisipaikkaiseksi henkilöautoksi sähköauton nollan prosentin autoverosta hyötyen, mutta tässä listauksessa se lasketaan muiden avolavojen kerhoon tänne hyötyautopuolelle.

Mercedes-Benz - 6,9

Mercedeksen pakettiautomalliston keski-ikää nostaa eniten vuodelta 2014 peräisin oleva Vito. Renault Kangoo'n perustuva Citan on puolestaan 2020-luvun tuote. Isoin Mersu-paku Sprinter osuu puolestaan nykypolvessaan näiden väliin.

Nissan - 9,2*

Nissan edustaa sekin kolmessa pakettiautoluokassa, pienimmän ollessa Townstar Van, tonniluokan edustajan Primastar ja suurimmassa luokassa Nissan kilpailee puolestaan Interstarilla. *Interstar on hiljattain siirtynyt uuteen sukupolveen, mutta koska se ei vielä Suomen-hinnastossa näy, pitää vanha Interstar keski-iän reilussa yhdeksässä vuodessa. Uuden Interstarin korvatessa vanhan, tulee Nissanin pakettiautomalliston keski-ikä laskemaan lähemmäs puolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opel - 10,9

10,9 ikävuoden kerhoon mahtuu myös Opel, jonka jo mainituista Citroënin ja Fiatin kanssa täysin yhteneväinen pakettiautomallisto koostuu Combosta, Vivarosta ja Movanosta.

Opel Movano C
Opel Movano C syntyi, kun Opel liittyi PSA:n mukana Stellantikseen, ja hyppäsi mukaan Stellantiksen isojen pakujen kerhoon Fiat Ducaton ja kumppaneiden kanssa. Edellisen polven Movano oli Renault Masterin ja Nissan Interstarin sisarmalli, ja automallina itse asiassa neljä vuotta uudempi kuin tämä nykyinen.

Peugeot - 10,9*

Stellantiksen aakkosjärjestyksessä on Citroën, Fiat sekä Opel - ja sitten tulee Peugeot. Ranskalaisvalmistajista toinen nimittää omaa 10,9-vuotiasta pakettiautomallistoaan nimillä Partner, Expert ja Boxer. *Kaiken kaikkiaan Stellantiksen nelikko tarjoaa siis keski-iältään jaetusti Suomen vanhimmat pakettiautomallistot.

Renault - 10,0*

Renaultin pakettiautomallisto on identtinen Nissanin tarjonnan kanssa - paitsi ettei ihan. *Renault nimittäin toi vuonna 2021 markkinoille vuonna 2012 esiteltyyn Dacia Dokker Vaniin perustuvan lähtötason pakettiauto, Expressin. Se näkyy edelleen Nissanin Suomen-mallistossa, vaikka se vanhentui Euroopan unionin uudistetun yleisen turvallisuusasetuksen (General Safety Regulation eli GSR) silmissä heinäkuun 7. päivästä alkaen, aivan kuten vaikkapa polttomoottoriset Fiat 500 ja Porsche Macan henkilöautopuolella.

Renault Express syntyi vuonna 2021, kun Renault otti kopin lakkautetun Dacia Dokkerin tuotannosta Marokossa.

Kangoo, Trafic ja Master ovat puolestaan samat kuin Nissanilla, ja Masteriin pätee sama tarina kuin Nissan Interstariin. Ilman Expressiä ja uudella Interstarilla Renaultin pakettiautomalliston keski-iäksi tulisi 4,8 vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suzuki - 6,0

Suzukillakin on yksi pakettiautomalli. Rekisteröimällä pikkumaasturisuosikki Jimnyn pieneksi pakettiautoksi Jimny LCV:ksi, se onnistui pitämään tämän päästöistään huolimatta EU-markkinoilla. Nykyinen Jimny on vuodelta 2018. Euroopassa ainakin Suzuki UK on ilmoittanut vetävänsä Jimnyn sekä muutamia muita polttomoottorimalleja pois valikoimistaan, mutta toistaiseksi Jimny on myynnissä Suomessa.

Suzuki Jimny
Suzuki Jimny LCV

Toyota - 9,7

Toyotan tarjonta hyötyautojen maailmassa on varsin kaksijakoinen. Mukana on Stellantikselta suoraan lainatut Proace City ja Proace. Fiat Ducatosta ja kumppaneista lainattu "uusi" Proace Max ei vielä näy mallistossa. Näiden eurooppalaisperäisten, täyssähköisenäkin saatavien pakettiautojen lisäksi Toyota tarjoaa kategorioihimme sopien astetta raskastekoisempaa kalustoa. Land Cruiser vuodelta 2009 on saatavilla 2-paikkaisena pakettiautona, ja sitten on tietenkin Hilux, Suomen metsien kuningas.

Volkswagen - 10,0*

Volkswagenin pakettiautomallistossa on tuoreempia tapauksia, kuten sähköinen ID.Buzz Cargo sekä Caddy. Keskikastia edustaa jo kertaalleen MAN:in kohdalla mainittu Crafter, joka sai ensi-iltansa vuonna 2016. *Transporter on tulkinnanvarainen malli, sillä sen nykyinen T6-sukupolvi esiteltiin vuonna 2015, mutta se perustuu laajalti vuonna 2002 päivänvalon nähneeseen T5-malliin. *Oma lukunsa on myös Volkswagen Amarok, joka on nykymuodossaan teknisesti sama auto kuin Ford Ranger (ks. Ford).

Lähteet: valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat