14.6.2024

Tämä 25 metriä pitkä harjapuhallinajoneuvo saa ensi vuonna polttoaineekseen vetyä

Kuva Benjamin Helander

Harjapuhallin on järeä osa Helsinki-Vantaan lentoaseman monimutkaista lumenputsauskalustoa.

Vammas PSB-5500 on suomalaisvalmisteinen erikoisajoneuvo, joka on sellaisenaan suunniteltu varta vasten Finavian tarpeisiin puhdistamaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoteitä lumesta. Kaikkinensa Helsinki-Vantaalla on jopa 200 ajoneuvon vahvuinen kalusto pelkästään lumenputsaukseen. Niistä ehkä kaikkein väkevimmän, yli 1 500-hevosvoimaisen lumilingon, Moottori esitteli pääpiirteissään jo aiemmin.

Harjapuhaltimen 25 metrin pituudelle mahtuu kolme työtoimintoa, mutta tuntuva pituus myös suuntavakauttaa konetta erinomaisesti.

Lingon ohella kiitotien puhdistuksessa vain 11 minuutin aikaikkunassa avainasemassa ovat harjapuhaltimet, kaikkiaan 25 metriä pitkät työkoneet, joissa on kolme asetta lunta vastaan. Kuten koneen nimen kirjainyhdistelmä PSB kertoo, harjapuhaltimen idea on plow, sweep ja blow eli aurata, harjata ja puhaltaa, tässä järjestyksessä edestä taakse. Yksi harjapuhallin auraa, harjaa ja puhaltaa 5,5 metrin leveydeltä, joten 60 metrin levyisellä kiitotiellä koneita tarvitaan useita rinnakkain, ikään kuin puolittaiseen auramuodostelmaan. Koko muodostelma työntää lunta samaan suuntaan sivulle, ja lopuksi jättimäinen lumilinko heittää kertyneen vallin turvallisen matkan päähän kiitotien viereiselle pientareelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vetyä pyttyyn

Finavia on liittynyt mukaan Suomen yritysvetoiseen vetyklusteriin, jonka tarkoitus on vauhdittaa vetytaloutta. Ainakin tässä vaiheessa tämä tarkoittaa kokeiluluonteisia pilottihankkeita, joista yksi on vetyä nielevä harjapuhallin. Finavia pitää hankkeen yksityiskohdat vielä toistaiseksi omana tietonaan, mutta perusideat ovat selvillä.

Vammaksen harjapuhaltimessahan on kaksi polttomoottoria, joista toinen kuljettaa konetta eteenpäin, ja toinen taas tuottaa hydraulivoiman koneen työlaitteille. Näistä vetyä alkaa ensi kaudella polttamaan tämä työmoottori, joka siis toimii edelleen kuin mikä tahansa mäntämoottori, mutta polttoaineena toimiikin dieselin sijaan vety. Hankkeen kautta tullaan varmasti saamaan mielenkiintoisia ja hyödyllisiä kokemuksia vedyn toimivuudesta tällaisen työkoneen mäntämoottorin polttoaineena, mukaan lukien vetypolttoaineen jakelusta lentoasemaolosuhteissa.

Kommentoi artikkelia