3.10.2024

Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin

Kuva Petri Munukka

Peugeot 5008 on pidennetty versio jo esitellystä 3008:sta ja aina seitsenpaikkainen.

Peugeot 5008 on pidennetty versio jo esitellystä 3008:sta. Etuosasta kaksikkoa ei erota toisistaan, mutta perien erilaisuus muuttaa autojen olemusta merkittävästi. Pienempi 3008 on menevä coupemainen luiskaperä ja 5008 puolestaan järkevä farmarimainen pystyperä. Perän muoto yhdessä vaaksan pituuslisän kanssa mahdollistaa 5008:n seitsenpaikkaisuuden. Tilavamman korin hintalisä on kolmisen tuhatta euroa. Molempien voimalinjavalikoima on yhtenevä, vaihtoehtoja on kolme, hybridi (136 hv), lataushybridi (195 hv) tai täyssähkö (210 hv). Lataushybridi ja sähköversio ovat saman hintaisia hybridin ollessa kymppitonnin halvempi.

Eri voimalinjat saapuvat Suomeen eri tahdissa. Hybridi-5008 on jo kokeiltu pikaisesti, koeajoon saatiin nyt täyssähköinen E5008 lataushybridin seuratessa myöhemmin syksyllä. Varustelutasoja on kaksi, Allure ja GT. Mikään 5008:n ulkomuodossa, suorituskyvyssä tai ominaisuuksissa ei ole urheilullista, mutta GT tuo lisää myös muutamia toiminnallisia avustimia. Nyt alkuun kaupoille houkutellaan Launch Edition-paketilla, sellaiseen lankesimme mekin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyylikäs sisustus

Peugeot 5008 on ainakin alkuun aina seitsenpaikkainen. Ja kyllä, takimmaisella rivilläkin mahtuu aikuinen istumaan, kunhan keskirivin matkaajat tinkivät hulppeista polvitiloistaan liu’uttamalla istuintaan eteenpäin. Seitsemän paikan ollessa käytössä tavaratila kolmannen rivin takana jää olemattomaksi, jotain saa ujutettua tavaratilan ja kolmosrivin alla olevaan syvennykseen. Sähköautossa konepellin alla olisi tilaa etutavaratilalle, mutta ilmeisesti sellaista ei ole haluttu, kun ei se mahdu polttomoottoriversioihin. Jos takariviä ei tarvitse, tavaratilaa on tietysti silloin yllin kyllin ja keskirivillä lokoisat oltavat. Keskirivin selkänoja on kallistettavissa ja kaadettavissa kolmessa osassa. Keskirivin keskipaikkakin on käyttökelpoinen.

Vieläkö pitää muistuttaa Peugeotin poikkeavasta ohjaamosta? Pieni ratti ja sen yli katseltava mittaristo ovat tulleet jäädäkseen. Ja eipä se haittaakaan, ainakaan, jos ryhdikäs suht pysty ajoasento on itselle luonteva. Mittariston vieminen kauemmas eteen aiheuttaa pientä tuskaa saman lasipinnan alle yhdistetyn kosketusnäytön käyttämiseen. Käyttö vaatii kurottelua käsi suorana, jolloin kosketuksen tarkkuus pienimpiin kuvakkeisiin tai osoitteen kirjoittamiseen vaikeutuu. Tehtävää onneksi helpottaa muutamat perinteiset kytkimet ja lähemmässä pienemmässä näyttöruudussa olevat itse räätälöitävissä olevat pikakuvakkeet. Ratin kiiltävät nappulat eivät ole hipaisutoimisia, vaan vaativat painalluksen.

Leppoisaan matkantekoon

Peugeot E5008:n sähkömoottori on teholtaan 157 kW. Potku riittää yksin ajellessa, mutta varmaankaan isoa tila-autoa ei hankita siihen. Kuormalla voimavarat ehtyvät vauhdin kasvaessa, vaikka liikkeellelähdöt ovatkin sähköautojen tapaan viiveettömiä. Laiskanpulskea suorituskyky sopii kuitenkin alustan kanssa hyvin yhteen. Jousitus on vielä tyhjänä napakka, mutta tulee pehmeämmäksi kuorman myötä. Matala melutaso kruunaa matkustusmukavuuden. Kevyt ohjaus ja pieni ratti vaativat totuttelua juoheiden ajolinjojen saavuttamiseksi.

Kevyellä kuormalla ja ajotavalla kulutuksen saa pysymään 15 kWh/100km tietämillä, jolloin mainostettu 480 kilometrin toimintamatka 73 kWh-akustolla on mahdollinen. Kuitenkin täysi lasti, moottoritienopeus, lämmitys tai ilmastointi nostaa kulutuksen yli 20 kWh/100km, silloin käytännön toimintamatka säilyisi vielä yli 300 kilometrin. Pikalatausteho jäi testikerralla alle 100 kW:n. Sekä tehon että toimintamatkan puutteeseen on ensi vuonna tulossa nelivetoinen kaksimoottorinen (237 kW) versio isommalla akulla (98 kWh).

Hyvät ja huonot puolet

  • mukavuus
  • hiljaisuus
  • istuimien muotoilu
  • tilat
  • tunnoton ohjaus
  • kosketusnäytön kurottelu

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat