3.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Sedan – manuaalivaihteisto pelastaa Skyactiv-X -uutuusmoottorin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan odotettu Skyactiv-X toimii mainiosti, kunhan sen valitsee manuaalivaihteistolla. Hyvää: hiottu, nöyrä luonne, taloudellisuus, vaihteisto. Huonoa: alavääntö heikko turbomoottoreihin verrattuna, ei tunnu tehoiseltaan. Mazdan Skyactiv-X -uutuusmoottori saapui kovan hehkutuksen keskellä tammikuiseen parivertailuumme.Joitakin kuukausia aiemmin saimme voimanlähteestä ensimakua Bulgarian Sofiassa järjestetyissä ensikoeajoissa. Paikallisilla vuoristoteillä manuaalivaihteiset koeajoautot jättivät uutuusmoottorista erittäin lupaavan vaikutelman, ja koeajo tiivistyikin lauseeseen: tuntuu kuin perinteiseltä suurelta polttomoottorilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaatin ongelmatHehkutus hieman laantui parivertailumme etenemisen myötä. Hybridikäyttöistä Toyota Corollaa vastaan valitsimme automaattivaihteistolla varustetun Mazdan. Olemme ennenkin moittineet japanilaisvalmistajan kuusivaihteisen perinteisen automaatin ohjelmointia, eikä uusi moottori valitettavasti tuonut käytökseen parannusta.Skyactiv-X ei tuntunut 180-hevosvoimaiselta, eikä kulutuksessa ollut mitään ihmeellistä, vaikka pihistä moottorista olikin kyse. Maantieajon 5,3 l/100 km vastapainoksi taajamakulutus pyöri 7,4 litrassa sataa kilometriä kohden – supertehokkaan hybridivoimalinjan ansiosta Corolla vei Mazdaa niin kulutuksessa kuin suorituskyvyssäkin.Entä manuaali?Vertailun jälkeen varasimme koeajoon manuaalivaihteisen Mazda 3:n samalla Skyactiv-X -moottorilla. Sedan-korisena autoa ei voi verrata suoraan automaattivaihteiseen vertailu-Mazdaan, eikä kelikään olisi tehnyt kulutusmittauksesta vertailukelpoista. Halusimme kuitenkin selvittää, miten huippumoderni Skyactiv-X -moottori selviää, kun sitä ei rasiteta vanhanaikaisella kuusiportaisella automaattivaihteistolla.Maantiekulutus kunnossaKoeajolle sattui sopivasti retki pääkaupunkiseudulta Kaustiselle ja takaisin. Lähes tarkalleen tuhatkilometrinen lenkki tarjosi mainion mahdollisuuden tarkastella Mazdan maantiekulutusta, vieläpä neljän hengen kuormalla. Halusimme myös tutkia miten korkeampioktaaninen polttoaine vaikuttaa korkeapuristeisen moottorin toimintaan, joten ennen mittausta ajoimme tankin tyhjäksi ja aloitimme matkan täydellä tankilla 98E:tä. Mazdan suositus on tosin tavallinen 95E, eli arvokkaammasta vaihtoehdosta ei välttämättä ollut hyötyä.Ensimmäisenä huomio kiinnittyy Mazdan vaihtoavustimen ehdotuksiin: Skyactiv-X haluaa jatkuvasti isompaa pykälää, ja taajamien läpi moottorin pyörintänopeus pysyy noin tuhannen paikkeilla. Totuttelun jälkeen siinä ei ole mitään ihmeellistä, moottori vetää nöyrästi ja protestitta.Vaihtoavustimen pyyntöjä noudatellen ja tehokkaasti ennakoiden, mutta muuten normaalisti liikennevirrassa ajaen Mazda kiersi lenkin lukemalla 5,1 l/100km (ajotietokone 4,7 l/100km – valitettavan epätarkka). Aivan viiden litran rajaan emme tällä kuormauksella yltäneet, mutta tulos on silti hyvä. On tosin todettava, että aika moni vastaavan tehoinen turbomoottori menisi samaan, vieläpä huomattavasti runsaammalla alaväännöllä varustettuna.Kaupunkiajon lukemia emme mitanneet tarkasti, mutta ajotekniikkaa hiomalla ja vaihtoavustinta noudattaen autolla päässee jonkin verran vertailussa automaattiserkulle mittaamaamme 7,4 l/100 km arvoa alhaisempaan tulokseen. WLTP-testissä mitattu 5,8 l/100km keskikulutus lienee saavutettavissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvuudet kokonaisuudessaManuaalivaihteistosta pitävälle kuljettajalle Mazda 3 2.0 Skyactiv-X on erittäin miellyttävä auto, jonka vahvuudet löytyvät kulutusmittauksien numeroiden sijaan ajokokemuksesta. Vaihtotuntuma on supersulava, ehkä hieman ”onton” tuntuinen, mutta kuitenkin markkinoiden parhaimmistoa. Vaihteisto myös pelaa hienosti yhteen lineaarisesti vetävän ja nopeasti reagoivan moottorin kanssa. Ehkä osin vedon lineaarisuudesta johtuen Mazda tosin ei tunnu aivan luvatun 180-hevosvoiman tehoiselta.Mazdan start-stop -järjestelmä käynnistää moottorin vasta kytkinpolkimen alkaessa nousta. Ainekset katastrofiin ovat olemassa, mutta kevythybridijärjestelmä pyöräyttää moottorin niin nopeasti käyntiin, ettei piirrettä tahdo edes huomata. Sekin lisää miellyttävyyttä.Mazda sopiikin erityisesti kuljettajille, joiden mielestä nykyaikaiset turbomoottorit ja kaksoiskytkinvaihteistot ovat kaikessa tehokkuudessaan vähän karkeita. Kokonaisuudesta muodostuu erilainen, mutta erinomainen pari kuljettajalle hiotun Mazda 3:n kanssa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 3 Sedan 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Vision Plus MT Hinta alkaen 29 650 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto, kevythybridijärjestelmä Teho 132 kW (180 hv), 6 000 r/min Vääntö 224 Nm (3 000 r/min) Vääntö 224 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 (2019) tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”