10.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail muuttui maasturimaisempaan suuntaan ja liikkuu sähkömoottoreiden voimin Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan X-Trail on ottanut askeleen kohti juuriaan, paitsi voimalinjojen osalta. Hyvää: voimalinja, käytettävyys. Huonoa: takaistuinmukavuus, jarrutuntuma yhden polkimen ajotilassa. Nissan X-Trail on japanilaisvalmistajan kookkain auto Euroopan markkinoilla – siis Qashqaita luokkaa isompi katumaasturi, jonka saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Edeltävän sukupolven X-Trail oli eräänlainen syrjähyppy crossover-suuntaan, mutta nyt Nissan haluaa tavoitella kahden ensimmäisen sukupolven asiakkaita, joten auto on muotoiltu jälleen maasturimaisemmaksi.Akseliväli on uudesta perusrakenteesta huolimatta pysynyt samana. Kori on 10 mm lyhyempi, kun taas leveyttä on tullut lisää 20 mm ja korkeutta 15 mm. Renkaat ovat joko 19- tai 20-tuumaiset, ja maavaraa kertyy mallista riippuen 195–210 millimetriä.Tekna+ -varustellussa koeajoyksilössä oranssihtavat nahkapenkit luovat erinomaisen ensituntuman – sähkösäätöisen istuimen saa helposti hyvään asentoon, ja pintamateriaalit ovat miellyttävän pehmeät. Kuljettajan oltavat on muutenkin kunnossa, Nissanin tapaan tärkeimmät toiminnot löytyvät fyysisten painikkeiden takaa ja pääntilaakin on vähintään riittävästi. Myös toisella istuinrivillä on kiitettävästi tilaa, mutta istuimen muotoilun johdosta reisituki jää vajaaksi jo keskimittaisella aikuisella. Kaksi aikuista viihtyy silti pidempiäkin matkoja hyvin, ja väliin voi ujuttaa myös pienikokoisemman kolmannen matkustajan, jonka mahtumista helpottaa kardaanitunnelin puuttuminen.Kolmas istuinrivi (jota ei saa etuvetoisen e-Power -voimalinjan yhteyteen) on tarkoitettu käytännössä vain nuorimmille lapsille, ja heitäkin varten keskirivin istuimia täytyy liikuttaa eteenpäin – mikä luonnollisesti rokottaa jalkatiloja sieltä päästä. Auton käytettävyyttä parantavat miltei suoraan kulmaan ”qashqaimaisesti” aukeavat takaovet. Kolmas istuinrivi (jota ei muuten saa etuvetoisen e-Power voimalinjan yhteyteen) on kuitenkin tarkoitettu käytännössä vain nuorimmille lapsille, ja heillekin keskirivin istuimia täytyy liikuttaa pituussuunnassa eteenpäin – joka luonnollisesti rokottaa jalkatiloja sieltä päästä. Auton käytettävyyttä parantaa 85 asteen kulmaan aukeavat takaovet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain bensan voiminEtuvetoisessa e-Powerissa 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ruokkii etuakselilla sijaitsevaa sähkömoottoria 150 kilowatin (204 hevosvoiman) teholla. Sähkömoottorin teho on sama kuin polttomoottorissa, ja vääntöä on tarjolla 330 newtonmetriä. Yhdistetyksi WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 5,8–5,9 litraa sadalla.Qashqaista poiketen X-Trail e-Powerin saa myös nelivetoisena e-4orce-mallina, jollaisen koeajoimme. Voimalinjassa yhdistyy sama bensiinimoottori kuin etuvetoisessa e-Power-mallissa, mutta sähkömoottoreita on kummallakin akselilla. Etumoottorin teho on sama kuin etuvetoisessakin, ja taka-akselille sijoitetussa 100 kW (136 hv). Torque-vectoring järjestelmä mahdollistaa jokaisen pyörän vedon tarkan säätämisen, minkä pitäisi parantaa maasto-ominaisuuksia. Nelivetoisen version WLTP-kulutus on 6,3–6,5 l/100 km.Nissanin mittaristo on selkeä, ja tarvittavat infot tarjoava.Erikoista nelivetomallissa on se, ettei Nissan ilmoita sille hetkellistä huipputeholukemaa, mutta mainitsee sähkömoottorien pystyvän tarvittaessa toimimaan polttomoottorin huippulukemia tehokkaammin, mikäli akussa on tarpeeksi virtaa. Sähkömoottoreita voidaan siis ruokkia tarvittaessa samanaikaisesti polttomoottorin tuottamalla ja akkuun varastoidulla energialla.Navigointijärjestelmän ajo-ohjeet olivat välillä "mielenkiintoisia".Sähkömoottoreilla liikkuvien mallien lisäksi tarjolla on 1,5-litraisella turbomoottorilla varustettu kevythybridi portaattomalla CVT-vaihteistolla. Kevythybridimalli on aina etuvetoinen, ja sen tehoksi kerrotaan 120 kW (163 hv). Vääntöä löytyy 300 Nm, ja WLTP-kulutus liikkuu välillä 7,1–7,4 l/100 km.Sähkömoottoreista huolimatta voimalinja ei ole vastaavuudeltaan aivan sähköautojen tasolla.Nelivedolle odotetaan suosiotaQashqai e-Power -mallin tapaan X-Trail e-4orce toimii sulavasti. Liikkeellelähdöt ovat aina pehmeitä ja kiihtyvyys tasaista kuin sähköautolla konsanaan. Monissa sähköautoissa esiintyvää terävämpää kulkupuolta pienissä nopeuksissa ei ole tarjolla, mutta sama piirre koskee myös Nissanin oikeasti sähkön voimin kulkevia autoja.Ajotilarullasta voi aktivoida esimerkiksi off-road -ajotilan.Pienissä nopeuksissa rullattaessa bensakoneen ääni kantautuu ohjaamoon hyvin vaimeana, ja kun akussa on tarpeeksi varausta, polttomoottori pysyy sammutettuna kuten hybrideissä yleensäkin. Kovemmassa vedätyksessä bensiinimoottori joutuu kuitenkin tekemään urakalla töitä saadakseen tuotettua sähkömoottoreille niiden tarvitsemaa virtaa, ja tämä kuuluu ohjaamoon pölynimurimaisena mekkalana. Ensivaikutelmalta moottori ei ole kuitenkaan yhtä meluisa ja herkkä huutamaan kuin monet kilpailijamerkki Toyotan hybrideistä.Pienissä nopeuksissa tehty kaasunpainallus aiheuttaa kuitenkin pientä vinkumista. Kyseinen ominaisuus saattoi kuitenkin olla vain koeajoyksilön ongelma, ja palaamme tähän kotimaan koeajon yhteydessä.Kokonaisuutena X-Trailin ajettavuus ei ensituntumalta ole yhtä viimeistellyllä tasolla kuin erinomaisessa nykypolven Qashqaissa. Alusta tuntuu alhaisessa vauhdissa kovalta ja jäykältä, mutta nopeuden kohotessa se kuitenkin ottaa hienosti vastaan isommatkin töyssyt kohtuudella, ja ennen kaikkea ilman minkäänlaisia kolinoita tai nitinöitä.Ohjaus- ja poljintuntumat ovat muuten hyvällä tolalla, mutta yhden polkimen ajotilassa jarrutuntuma muuttuu merkittävästi huonommaksi.Ensikoeajolla autoilla käytiin myös helpohkolla maastoradalla. Parilla simppelillä rastilla ei auton maastokykyisyydestä saanut merkittävästi irti – etenkään ilman vertailukohtia – mutta mainitsemisen arvoista on, että nelivetoinen voimalinja piti lupausten mukaisesti kaikki pyörät jatkuvasti pyörimässä, vaikka ne olisivat olleet ilmassa.Torque vectoring -järjestelmän ansiosta myös ilmassa oleva pyörä saa voimaa käyttöönsä.Tarkempiin havaintoihin ajettavuudesta palataan myöhemmin pidemmän kotimaan koeajon yhteydessä.Uuden X-Trailin asiakastoimitukset alkavat joulukuussa. Edullisin vaihtoehto mallistossa on kevythybridi, jonka hinta alkaa 41 800 eurosta. Etuvetoisen e-Powerin saa halvimmillaan 45 300 eurolla ja suosituimmaksi povatun nelivetoisen e-4orcen 51 800 eurolla.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaUusi Nissan X-Trail: perhemaasturin seuraava sukupolvi on vihdoin täällä Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – bensiiniauto ilman vaihteistoa on nerokas keksintö, mutta liian myöhään Nissan harkitsee e-Power-hybridejä myös Japanin ulkopuolelle Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE Hinta alkaen 51 800 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 447-1 497 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, ei vaihteistoa, neliveto. Teho 157 kW (210 hv), 4600 r/min Vääntö 330 Nm (2400–4400 r/min) Vääntö 330 Nm (2400–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho Ei ilmoitettu kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,7 (yhd.) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4680 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1725 mm, akseliväli 2705 mm Tavaratila: 485–1298 l Omamassa: 1961–2024 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”