18.8.2022

Alfa Romeo Tonalen amerikkalaisversio on vähintään yhtä tulinen kuin italialaissisarensa – Dodge Hornet jyristeli julkisuuteen

Hornetin nimen "uhraaminen" kompaktiin crossoveriin oli sen verran riskaabelia, ettei ainakaan menopuolelle uskallettu jättää toivomisen varaa.

Jo aiemmin Moottorin Nimi muutettu -juttusarjassa ennakoitu Dodge Hornet on siis vihdoin saanut maailmanensi-iltansa. Uutuus on eri tavoin historiallinen Dodgelle, sillä se on esimerkiksi amerikkalaisvalmistajan historian ensimmäinen sähköistetty malli. Pienehköillä muutoksilla suoraan Alfa Romeo Tonalesta jatkokehitetty Hornet siirtää muskelimaisuudellaan profiloituneen Dodgen myös uuteen, kompaktien crossovereiden segmenttiin.

Hornetilla on kannettavanaan painavampi nimilaatta kuin uskommekaan, sillä nyt on kajottu syvän etelän moottoriurheiluperinteiden pyhimpään paikkaan, NASCAR:in hall of fameen, ja itse Hudson Hornetiin.

Hornet, herhiläinen. Myös tämä tulokas on saanut oman mallikohtaisen tunnuskuvansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lupausten lunastus?

Lunastetaanko Hornetin nimen sisältämät lupaukset sitten italialaisperäisellä crossoverilla, jossa on 1,3-litrainen rivinelonen? Se on mahdollista, mikäli polttomoottori saa hiukan apuja, ja kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa. Juuri kuvaillussa Hornet R/T -mallissa Tonalen lataushybridiversiosta on otettu viimeisetkin löysät pois, ja se on saanut reilut 10 hevosvoimaa lisää tehoa, lukeman pysähtyessä 290 hevosvoimaan, ja vääntömomentin ollessa 517 newtonmetriä. Jos kaasu painetaan ihan pohjaan, ja molemmista vaihdeläpysköistä vedetään samanaikaisesti, voi erityinen PowerShot -järjestelmä kuitenkin antaa 15 sekunnin ajaksi vielä 25 hevosvoimaa lisää, ja tasoittaa nollasta sataan -lukeman tasan kuuteen sekuntiin.

Eräänlaisena perusversiona toimii Hornet GT. Myös siinä on voimanlähde, jota ei meikäläiseen Tonaleen saa. 2-litrainen bensiinimoottori on Alfa Romeon kielellä Giorgio, ja se on tuttu muun muassa Giulian ja Stelvion sekä nelisylinteristen Maseratien keulalta. Pohjois-Amerikassa samainen voimanlähde on saanut nimen Hurricane, ja sitä on ennen Hornetia tavattu ylemmän pään Jeepeistä. Hornetissa yksikkö tarjoilee 200 kilowatin tehot ja 400 newtonmetrin väännön. 60 mailin tuntinopeuteen päästään tälläkin 6,5 sekunnissa. Dodgen mukaan Hornet onkin tehokkain kompakti crossover alle 30 000 dollarilla. Tarkkoja hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta ennakkovarauksia on kerrottu sataneen jo yli 14 000 kappaletta.

Ulkoisessa olemuksessa italialainen sisarmalli toki näkyy, mutta Dodgella on tehty hyvää työtä personoinnissa siltä osin, että tietenkin maski on täysin erilainen, mutta myös konepellissä, valoissa, vanteissa sekä värimaailmassa Dodgen kädenjälki näkyy vahvasti.

Hornetissa painotetaan muskelimaista urheilullisuutta. Se käy kyllä ilmi joka yksityiskohdasta.

Sisätiloissa Dodgea ovat lähinnä logo ratissa sekä verhoilu- ja muut tyylilliset yksityiskohdat.

Tämä ei jää tähän, lisää on tulossa. Siitä kertoo Hornet GT GLH Concept. Hornet petaa varmasti osaltaan tietä myös mahdolliselle Alfa Romeo Tonale Quadrifogliolle.

Lähde ja kuvat: Stellantis/Dodge Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat