30.9.2023 Ajoneuvot Audi Q4 E-Tron päivittyi – maasturi on nyt matalampi ja sähköauto äänekkäämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisäksi Audin kevyimmän sähkömaasturin lataustehoa on kasvatettu ja takamoottori uusittu, mistä seurauksena muun muassa enemmän toimintamatkaa. Audi Q4 E-Tron viistomalli Q4 Sportbackin kera on ollut maisemissa nyt parisen vuotta, mutta kulisseissahan Audilta vei vuosia saada Alfa Romeolta lisenssi Q4-nimen käytölle. Kuitenkin, vasta kahden tuotantovuoden jälkeen ei ole odotettavissa mitään kunnon elinkaaripäivitystä, jolla ostettaisiin aikaa vanhentuvalle mallille. Sitä vastoin Q4 E-Tron on saanut parannuksia muutamiin tiettyihin kohteisiin. Kovan kysynnän vuoksi Audi alkaa valmistaa Q4 E-Tronia vuodenvaihteesta alkaen Saksan Zwickaun ohella myös Brysselin tehtaallaan, jossa on vuodesta 2018 alkaen valmistettu E-Tronia/Q8 E-Tronia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aloitetaan takamoottorista Q4 E-Tronin uusi takamoottori, joka on mukana kaikissa malliversioissa yksinään tai sitten osana Quattro-nelivetoa, käsittää aiempaa paremman lämmönkäsittelyjärjestelmän, mistä on hyötyä useilla osa-alueilla. Muutamista MEB-sisarista jo aiemmin tuttu uusi PSM-moottori on sekä tehokkaampi että taloudellisempi, mikä tietää myös kohennuksia toimintamatkaan. Tehoa löytyy 210 kilowattia. Esimerkiksi takavetoisen Q4 Sportback 45 -mallin kohdalla toimintamatkan lisäys on noin 27 kilometriä eli puhumme 562 kilometrin lukemista. Myös lataustehoa on lähdetty kasvattamaan, mutta samalla akun käyttöikä on pidetty mielessä. Sama 77 nettokilowattitunnin akusto ottaa nyt virtaa vastaan nopeammin, kiitos uudistetun akkukemian. Nelivetomalleissa maksimiteho on 175 kilowattia, takavetoversioissa puolestaan 135 kilowattia. 10:stä 80:aan prosenttiin päästään täten jopa 28 minuutissa. Todellakin, akun säästämiseksi varausta ei kannata usein nostaa yli 80 prosentin, ja uusi toiminto mahdollistaakin latauksen lopettamisen automaattisesti 80 prosentin kohdalla. Yksi uusi toiminto on niin ikään akun jälkijäähdytys, eli auto jäähdyttää akkunsa automaattisesti ajon tai latauksen jälkeen, mikäli tietty lämpötila on päässyt ylittymään. Kohennetulla alustalla Audi kertoo myös säätäneensä Q4 E-Tronin alustaa jonkin verran uudella tavalla. Lukujen valossa tämä näyttäytyy siten, että kaupunkimaasturi kulkee nyt aina aikaisempaa 1,5 senttimetriä matalammalla. Tämä muutos on samansuuntainen sen tiedon kanssa, että alusta on aiempaa vakaampi eli kallisteluita pitäisi olla vähemmän ja kuormanhallinnan pitäisi olla parempaa. Uudet vakiovarusteet käsittävät joitain uusia digiominaisuuksia, joista jotkut mahdollisesti ovat markkinakohtaisia. Vakiovarusteena on nyt esimerkiksi 10,25-tuumainen Audi Virtual Cockpit sekä sähköisesti aukeava takaluukku. Adaptive Cruise Assist on valinnaisvarusteinen ajoavustin, joka pitää nyt sisällään kaistanvaihtotoiminnon 90 km/h nopeudesta alkaen. Niin ikään uudistuksiin kuuluva "Character Sound" puolestaan on Q4 E-Tronin ikioma ääni, joka erottaa sen ajossa muista Audin sähköautoista ja sitä kautta kaikista muista autoista. Vain ajamalla saa tietää, mitä tämä aivan tarkalleen tarkoittaa. Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?