30.9.2023

Audi Q4 E-Tron päivittyi – maasturi on nyt matalampi ja sähköauto äänekkäämpi

Lisäksi Audin kevyimmän sähkömaasturin lataustehoa on kasvatettu ja takamoottori uusittu, mistä seurauksena muun muassa enemmän toimintamatkaa.

Audi Q4 E-Tron viistomalli Q4 Sportbackin kera on ollut maisemissa nyt parisen vuotta, mutta kulisseissahan Audilta vei vuosia saada Alfa Romeolta lisenssi Q4-nimen käytölle. Kuitenkin, vasta kahden tuotantovuoden jälkeen ei ole odotettavissa mitään kunnon elinkaaripäivitystä, jolla ostettaisiin aikaa vanhentuvalle mallille. Sitä vastoin Q4 E-Tron on saanut parannuksia muutamiin tiettyihin kohteisiin.

Kovan kysynnän vuoksi Audi alkaa valmistaa Q4 E-Tronia vuodenvaihteesta alkaen Saksan Zwickaun ohella myös Brysselin tehtaallaan, jossa on vuodesta 2018 alkaen valmistettu E-Tronia/Q8 E-Tronia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aloitetaan takamoottorista

Q4 E-Tronin uusi takamoottori, joka on mukana kaikissa malliversioissa yksinään tai sitten osana Quattro-nelivetoa, käsittää aiempaa paremman lämmönkäsittelyjärjestelmän, mistä on hyötyä useilla osa-alueilla. Muutamista MEB-sisarista jo aiemmin tuttu uusi PSM-moottori on sekä tehokkaampi että taloudellisempi, mikä tietää myös kohennuksia toimintamatkaan. Tehoa löytyy 210 kilowattia.

Esimerkiksi takavetoisen Q4 Sportback 45 -mallin kohdalla toimintamatkan lisäys on noin 27 kilometriä eli puhumme 562 kilometrin lukemista.

Myös lataustehoa on lähdetty kasvattamaan, mutta samalla akun käyttöikä on pidetty mielessä. Sama 77 nettokilowattitunnin akusto ottaa nyt virtaa vastaan nopeammin, kiitos uudistetun akkukemian. Nelivetomalleissa maksimiteho on 175 kilowattia, takavetoversioissa puolestaan 135 kilowattia. 10:stä 80:aan prosenttiin päästään täten jopa 28 minuutissa. Todellakin, akun säästämiseksi varausta ei kannata usein nostaa yli 80 prosentin, ja uusi toiminto mahdollistaakin latauksen lopettamisen automaattisesti 80 prosentin kohdalla.

Yksi uusi toiminto on niin ikään akun jälkijäähdytys, eli auto jäähdyttää akkunsa automaattisesti ajon tai latauksen jälkeen, mikäli tietty lämpötila on päässyt ylittymään.

Kohennetulla alustalla

Audi kertoo myös säätäneensä Q4 E-Tronin alustaa jonkin verran uudella tavalla. Lukujen valossa tämä näyttäytyy siten, että kaupunkimaasturi kulkee nyt aina aikaisempaa 1,5 senttimetriä matalammalla. Tämä muutos on samansuuntainen sen tiedon kanssa, että alusta on aiempaa vakaampi eli kallisteluita pitäisi olla vähemmän ja kuormanhallinnan pitäisi olla parempaa.

Uudet vakiovarusteet käsittävät joitain uusia digiominaisuuksia, joista jotkut mahdollisesti ovat markkinakohtaisia. Vakiovarusteena on nyt esimerkiksi 10,25-tuumainen Audi Virtual Cockpit sekä sähköisesti aukeava takaluukku. Adaptive Cruise Assist on valinnaisvarusteinen ajoavustin, joka pitää nyt sisällään kaistanvaihtotoiminnon 90 km/h nopeudesta alkaen.

Niin ikään uudistuksiin kuuluva "Character Sound" puolestaan on Q4 E-Tronin ikioma ääni, joka erottaa sen ajossa muista Audin sähköautoista ja sitä kautta kaikista muista autoista. Vain ajamalla saa tietää, mitä tämä aivan tarkalleen tarkoittaa.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat