6.1.2024

Audi Q8 E-Tron Edition Dakar – ei mikään SEMA-konsepti!

Yleensä jotain tämänkaltaista on totuttu näkemään jossain SEMA Show'n tai Tokyo Auto Salonin kaltaisissa erikoisautonäyttelyissä, mutta Q8 E-Tron Edition Dakarin tapauksessa autoja on päätymässä asiakkaille asti.

Audin ensimmäinen modernin ajan tuotantosähköauto E-Tron, jonka mallinimen eteen lisättiin taannoin Q8, on sähkökatumaasturi, joka sananmukaisesti viihtyy kadulla. Tämä itsessään on kovin muodikasta, mutta kuinka muodikasta onkaan varustaa sellainen tai oikeastaan mikä tahansa automalli näyttämään Dakar-kärryltä parrasvalojen alla.

Q8 E-Tron Edition Dakar on siinä mielessä eri asia, että Audi on luonut sen tätä maailman kuuluisinta aavikkorallia juhlistavaksi erikoiseräksi nimenomaan asiakkaita varten. Rajoitetun erän malli onkin saatavilla Saksassa 120 000 euron hintaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

31 milliä korkeammalla

Edition Dakarin myötä Audi on oikeasti pyrkinyt tekemään Q8 E-Tronista maastokelpoisemman. Auto kulkeekin 31 millimetriä standardimaavaraista Q8 E-Tronia korkeammalla, millä on vaikutuksensa myös kohtaus- ja jättökulmiin. Edessä kohtauskulma on jopa 20 astetta, kun maavara on säädetty korkeimmilleen. Maantiellä auto laskee maavaraansa asteittain nopeuden kasvaessa.

Edition Dakarin angstia lisäävät jokakelin General Grabber AT3 -maastorenkaat, vakiovarusteinen, 40 kiloa kantava kattoteline sekä kylkigrafiikat, jotka on saatavilla 99 numeroituun yksilöön.

Teknisesti Edition Dakar perustuu Q8 E-Tron 55 -malliin, mikä tarkoittaa kahden sähkömoottorin muodostamaa nelivetoa 300 kilowatin huipputeholla.

Rankat maastopuheet hiukan vesittyvät siinä kohtaa, kun aletaan puhua suurimmasta sallitusta kahluusyvyydestä. Monet erittäin salonkikelpoiset luksusmaasturit pystyvät nimittäin tuplaamaan tai jopa triplaamaan Edition Dakarin 30 senttimetrin kahluusyvyyden.

Dakar-elementit tosin verottavat hieman standardi-55:n suorituskyvystä, sillä 5,8 sekunnin nollasta sataan -tuloksesta lähtee kymmennys, ja toimintamatkasta ulosmitataan jopa 45 kilometriä. Asia kuitenkin korjaantuu ainakin suurimmaksi osaksi sillä, että Audi toimittaa auton mukana toisenkin rengassetin, aivan tavalliset SUV-renkaat.

Q8 E-Tron Edition Dakarilla Audi pyrkii tietysti kunnioittamaan omaa Dakar-historiaansa Quattrosta RS Q E-Troniin. Erikoismalli jättää kuitenkin ilmoille vahvan ajatuksen siitä, että Audilta tullaan näkemään ennemmin tai myöhemmin pystyvä maastoautomalli.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat