Audin uusi kevythybridi: 600-hevosvoimainen RS 6 Avant
Audi RS 6 Avant jatkaa rooliaan suorituskyvyn ja arkielämän kiehtovana yhdistäjänä.
Neljännen sukupolven Audi RS 6 Avant jatkaa siitä, mihin edeltäjä jäi: 4-litrainen tuplaturbokasi on viritetty 600-hevosvoimaiseksi (aiemmin 560 hv, Performance-malissa 605 hv), vääntöä on 800 Newtonmetriä ja satasen nopeus saavutetaan vain 3,6 sekunnissa. 0–200 km/h taittuu 12 sekuntiin!
Pientä ekoilua
Suorituskykyä on tietysti ripaus aiempaa enemmän, mutta merkittävimmät tekniset muutokset liittyvätkin RS-mallille hieman epätyypillisesti taloudellisuuteen. Sylinterilepuutuksen lisäksi V8-moottorin ympäristötaakkaa keventää Audin kevythybridijärjestelmä. Mistään Prius-haastajasta RS 6 Avantissa ei ole kyse, sillä 48-voltin järjestelmä on käytännössä vain 12 kilowatin laturi, joka tuo polttoainesäästöä lataamalla litiumioniakun hidastusten aikana. Lisätehoa järjestelmä ei anna. Kenties bensiinimoottorin 800 newtonmetriä pyörintänopeusalueella 2050–4500 kierrosta minuutissa riittää itsessään. Vaihteistona RS 6:ssa on 8-portainen perinteinen automaatti, ja quattro-neliveto luottaa perinteiseen itselukittuvaan keskitasauspyörästöön ja taka-akselin aktiivitasauspyörästöön.
Raju tyyli
Audi kertoo RS 6:n jakavan perus-A6:n kanssa vain etuovet, katon ja takaluukun. Erityisesti keulaa on muovattu rajusti, ja RS 6 itse asiassa lainaa etuvalot A7-mallista. Matriisiledien alta löytää uuden puskurin rajuine ilmanottoaukkoineen, jonka kerrotaan heijastavan R8-mallin tyyliä.
Kylkiä hallitsevat suuret quattro-levikkeet ja rajusti pullistetut helmat.
Sisätilat ovat luonnollisesti hyvin urheiluhenkiset. RS 6 Avantin ohjauspyörä saa RS1 ja RS2 -pikavalintanäppäimet muokattaviin ajotiloihin, mikä on erittäin tervetullutta kopiointia BMW:n mainioista M-painikkeista.
Ajotilavalinnat mahdollistavat moottorin, vaihteiston, ohjaustehostuksen ja nelipyöräohjauksen, jousituksen, aktiivitasauspyörästön, moottoriäänien ja ilmastoinnin toiminnan säätämisen. Tarjolla on myös RS Monitoriksi nimetty työkalu auton tietojen, kuten voimalinjan lämpötilojen tai sivuttaiskiihtyvyyksien tarkkailuun. Virtuaalmittaristo taas tarjoaa RS-malliin muokatun näkymän.
Silti tavallinen farmari
Korkeasta suorituskyvystä huolimatta RS 6 Avantia voi lähestyä myös perhefarmarina. Audi kertookin tavaratilan venyvän 565 litran perustilasta istuimet kolmiosaisesti kaatamalla 1680 litran holviksi. Lisätilaa saa luonnollisesti perävaunulla, kiitos sähköisesti taittuvan vetokoukun.
Audi RS 6 Avantin hinta ja myyntiaikataulu ovat toistaiseksi avoimia.