21.8.2019

Audin uusi kevythybridi: 600-hevosvoimainen RS 6 Avant

Audi RS 6 Avant

Audi RS 6 Avant jatkaa rooliaan suorituskyvyn ja arkielämän kiehtovana yhdistäjänä.

Neljännen sukupolven Audi RS 6 Avant jatkaa siitä, mihin edeltäjä jäi: 4-litrainen tuplaturbokasi on viritetty 600-hevosvoimaiseksi (aiemmin 560 hv, Performance-malissa 605 hv), vääntöä on 800 Newtonmetriä ja satasen nopeus saavutetaan vain 3,6 sekunnissa. 0–200 km/h taittuu 12 sekuntiin!

Audi RS 6 Avant

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pientä ekoilua

Suorituskykyä on tietysti ripaus aiempaa enemmän, mutta merkittävimmät tekniset muutokset liittyvätkin RS-mallille hieman epätyypillisesti taloudellisuuteen. Sylinterilepuutuksen lisäksi V8-moottorin ympäristötaakkaa keventää Audin kevythybridijärjestelmä. Mistään Prius-haastajasta RS 6 Avantissa ei ole kyse, sillä 48-voltin järjestelmä on käytännössä vain 12 kilowatin laturi, joka tuo polttoainesäästöä lataamalla litiumioniakun hidastusten aikana. Lisätehoa järjestelmä ei anna. Kenties bensiinimoottorin 800 newtonmetriä pyörintänopeusalueella 2050–4500 kierrosta minuutissa riittää itsessään. Vaihteistona RS 6:ssa on 8-portainen perinteinen automaatti, ja quattro-neliveto luottaa perinteiseen itselukittuvaan keskitasauspyörästöön ja taka-akselin aktiivitasauspyörästöön.

Audi RS 6 Avant
Audi tarjoaa lisävarusteena hiilikuitukeraamisia jarruja, jotka keventävät autoa 34 kiloa.

Raju tyyli

Audi kertoo RS 6:n jakavan perus-A6:n kanssa vain etuovet, katon ja takaluukun. Erityisesti keulaa on muovattu rajusti, ja RS 6 itse asiassa lainaa etuvalot A7-mallista. Matriisiledien alta löytää uuden puskurin rajuine ilmanottoaukkoineen, jonka kerrotaan heijastavan R8-mallin tyyliä.

Audi RS 6 Avant

Kylkiä hallitsevat suuret quattro-levikkeet ja rajusti pullistetut helmat.

Sisätilat ovat luonnollisesti hyvin urheiluhenkiset. RS 6 Avantin ohjauspyörä saa RS1 ja RS2 -pikavalintanäppäimet muokattaviin ajotiloihin, mikä on erittäin tervetullutta kopiointia BMW:n mainioista M-painikkeista.

Audi RS 6 Avant

Ajotilavalinnat mahdollistavat moottorin, vaihteiston, ohjaustehostuksen ja nelipyöräohjauksen, jousituksen, aktiivitasauspyörästön, moottoriäänien ja ilmastoinnin toiminnan säätämisen. Tarjolla on myös RS Monitoriksi nimetty työkalu auton tietojen, kuten voimalinjan lämpötilojen tai sivuttaiskiihtyvyyksien tarkkailuun. Virtuaalmittaristo taas tarjoaa RS-malliin muokatun näkymän.

Silti tavallinen farmari

Korkeasta suorituskyvystä huolimatta RS 6 Avantia voi lähestyä myös perhefarmarina. Audi kertookin tavaratilan venyvän 565 litran perustilasta istuimet kolmiosaisesti kaatamalla 1680 litran holviksi. Lisätilaa saa luonnollisesti perävaunulla, kiitos sähköisesti taittuvan vetokoukun.

Audi RS 6 Avantin hinta ja myyntiaikataulu ovat toistaiseksi avoimia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat