7.5.2022

Audin vitoset ja Volvo S60 kärjessä seitsenvuotiaissa automalleissa – Traficom-katsastusraportti 2022

Traficom 2022 katsastus 2014 tyyppiviat vika luotettavuus Audi A5

Seitsemänvuotiaiden autojen katsastustilaston parhaat merkit ovat puolestaan Honda ja Mini sekä Suzuki.  

Seitsemänvuotiaiden henkilöautojen Traficomin katsastustilaston vähävikaisimmat ovat Audi A5 ja Audi Q5 tasapistein, hylkäysprosentti vain 2,2. Volvo S60 oli kolmanneksi paras. Kymmenen kärjestä löytyy myös VW Golf Sportsvan, neljä Toyotaa (Corolla, Auris, Verso-S ja Avensis) sekä kaksi Hondaa (Jazz ja Civic).

Honda nousi merkkitilaston parhaaksi pienellä hylkäysprosentilla 3,4. Merkkitilaston kymmenen kärjessä listalla Hondan jälkeen seuraavina ovat Mini, Suzuki, Audi ja Toyota tasapistein, Lexus, Mazda, Škoda, Seat ja Volvo.

Mallitilaston häntäpäässä on kaksi Daciaa (Duster ja Sandero), kolmantena Mercedes-Benz Sprinter, jossa suuri keskimääräinen ajomäärä (432 000 km) selittää osaltaan suurta vikamäärää. Seitsenvuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen matkamittarilukema on 132 000 km. Runsasvikaisimpin joukossa ovat myös Dacia Logan, Citroën C4 Cactus, Kia Sorento ja Peugeot 3008. Mallien laatuerot ovat suuria: Mallitilaston heikoimman, Dacia Dusterin hylkäysprosentti 33,3% on 15 kertaa suurempi kuin parhaiden mallien (Audi A5 ja Q5), joiden hylkäysprosentti on ainoastaan 2,2%.

Merkkitilaston heikoin ja runsasvikaisin on automerkki on Dacia (hylkäysprosentti 31,8), seuraavaksi runsasvikaisimpia ovat Fiat, Renault, Jeep, Citroën, Nissan ja Tesla.

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2021 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 - 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Vuonna 2021 seitsenvuotiaita henkilöautoja hylättiin 10,0 prosenttia, 0,2 prosenttiyksikköä edellisvuotta vähemmän. Traficomin katsastustilastossa on lisäksi ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.

Volvo S60 Traficom katsastustilasto 2022 tyyppiviat vika luotettavuus
Volvo S60 ennätti kolmanneksi saksalaisten ja japanilaisten keskelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

7-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014 TOP 20

20 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Audi A5 (136 000) (2,2)
  • Audi Q5 (149 000) (2,2)
  • Volvo S60 (144 000) (2,6)
  • Toyota Corolla (93 000) (2,7)
  • Honda Jazz (71 000) (2,8)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (101 000) (2,8)
  • Toyota Auris (107 000) (3,0)
  • Toyota Verso-S (80 000) (3,1)
  • Toyota Avensis (136 000) (3,2)
  • Honda Civic (108 000) (3,3) (käyttöjarru)
  • Honda Accord (127 000) (3,6)
  • Honda CR-V (135 000) (3,6) (käyttöjarru)
  • Audi Q3 (128 000) (3,7)
  • Suzuki SX4 (103 000) (3,8)
  • Mazda CX-5 (140 000) (3,9)
  • Volvo XC70 (183 000) (4,2)
  • Mini Cooper (93 000) (4,2)
  • Audi A6 (174 000) (4,3)
  • Toyota Verso (143 000) (4,4)
  • Porsche Macan (122 000) (4,5)

7-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014, merkkien TOP 10

Ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Honda (115 000) (3,4) (käyttöjarru)
  • Mini (92 000) (3,7)
  • Suzuki (99 000) (3,9)
  • Toyota (111 000) (5,0) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Audi (142 000) (5,0) (käyttöjarru)
  • Lexus (128 000) (5,2)
  • Mazda (119 000) (6,8) (käyttöjarru)
  • Škoda (146 000) (6,9) (käyttöjarru)
  • Seat (126 000) (7,4) (käyttöjarru)
  • Volvo (172 000) (7,6) (jousitus ja iskunvaimennus)

7-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014. Keskimääräinen hylkäysprosentti 10,0 %. Keskimääräiset ajokilometrit 132 000 km. Yleisin hylkäyssyy oli jousitus ja iskunvaimennus.

Mini logo
Merkkien kakkospaikalta löytyy hiukan yllätysnimenä Mini.

7-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014 FLOP 10

10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

  • Dacia Duster (120 000) (33,3) (ohjausnivelet ja -tangot)
  • Dacia Sandero (100 000) (32,2) (etuakselisto)
  • Mercedes-Benz Sprinter (432 000) (29,8) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Dacia Logan (117 000) (29,3) (etuakselisto)
  • Citroën C4 Cactus (108 000) (27,1) (etuakselisto)
  • Kia Sorento (160 000) (27,0) (ohjausnivelet ja -tangot)
  • Peugeot 3008 (124 000) (26,3) (etuakselisto)
  • Opel Insignia (157 000) (24,2) (taka-akselisto)
  • Renault Clio (90 000) (23,8) (etuakselisto)
  • Hyundai i40 (163 000) (22,6) (ohjausnivelet ja -tangot)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

7-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2014, merkkien FLOP 10

Ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Dacia (118 000) (31,8) (etuakselisto)
  • Fiat (91 000) (27,7) (etuakselisto)
  • Renault (97 000) (22,5) (etuakselisto)
  • Jeep (119 000) (20,6) (taka-akselisto)
  • Citroën (113 000) (18,7) (etuakselisto)
  • Nissan (113 000) (16,2) (jousitus ja iskunvaimennus)
  • Tesla Motors (177 000) (15,5) (etuakselisto)
  • Hyundai (108 000) (15,1) (seisontajarrun dynamometritesti)
  • Opel (119 000) (13,9) (taka-akselisto)
  • Peugeot (108 000) (13,8) (etuakselisto)

Hyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.
Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Fiat logo
Fiat sijoittui merkkilistalla toiseksi viimeiseksi seitsemänvuotiaissa autoissa.

Entistä iäkkäämpiä autoja – entistä enemmän vikoja

Katsastettujen henkilöautojen keski-ikä nousi hieman: Vuonna 2021 keski-ikä oli 14,5 vuotta, kun edeltävänä vuonna vastaava luku oli 14,3. Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista vuonna 2021 hylättiin 27,2 prosenttia, noin prosenttiyksikön verran enemmän kuin edeltävänä vuonna (26,2%).

Traficom julkaisee henkilöautojen merkki- ja mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuosittain 3 – 15-vuotiaista henkilöautoista. Vuonna 2021 määräaikaiskatsastuksessa 3 - 15-vuotiaista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 19,8 %, mikä oli 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2020. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista 3-vuotiaista autoista hylättiin 3,1 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 2,9 %. Myös 4 - 6-vuotiaita autoja hylättiin hieman edeltävää vuotta enemmän.

Alle 10 vuotta vanhojen henkilöautojen osalta hylättyjen katsastusten määrään nousuun vaikuttaa mm. katsastusaikavälin harventuminen.

– Uudempien autojen katsastustulokset eivät kuitenkaan juuri vaikuta kaikista katsastuksista laskettuun hylkäysprosentiin, koska vanhemmissa autoissa havaitaan vikoja ja niitä myös hylätään katsastuksessa moninkertainen määrä uudempiin verrattuna. Kaikista hylätyistä katsastuksista yli 70% kohdistuu 14 vuotta ja sitä vanhempien ajoneuvojen katsastuksiin, tarkentaa Traficomin tarkastaja Vesa Lampinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuussa. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom -katsastustilasto

Lisää aiheesta

Luetuimmat