29.11.2018

Bentley Continental GT Convertible: tweediä päälle tai pois

Bentley Continental GT Convertible

Bentley Continental GT Convertible vastaa monien autoilijoiden tärkeisiin tarpeisiin.

Tervetuloa Moottorin matkassa tutustumaan Suomen markkinoiden kannalta äärimmäiseen tärkeään autoon. Perinteinen brittivalmistaja Bentley vahvistaa otettaan autoveron kouran kuormittamassa pohjolassa esittelemällä uuden kaksiovisen perusmallinsa pelkistetyn avoversion.

Bentley Continental GT Convertible

Aivan karvalakista ei tälläkään kertaa ole kyse, kuten merkin kohdalla on ollut tapana. Jos paljas maailma alkaa kohdella liian ikävästi, voi ohjaamossa sulkeutua omaan rauhaansa vain 19 sekunnissa nousevan kangaskaton ansiosta. Nyt katon voi saada myös ikimuodikkaasti tweedistä valmistettuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusarvoja

Bentley Continental GT Convertible

Bentley Continental GT Convertible edustaa automaailman perusarvoja – siis sellaisina, kuin ne olivat merkin perustamisen aikoihin noin sata vuotta sitten. Uutuusauto pyrkii raottamaan veronmaksajiemme lompakonnyörejä toimivaksi havaitulla yhdistelmällä valtavaa moottoria ja käsityöllä viimeisteltyä nahkaa ja jalopuuta.

Mikäli autovalinnassaan päätyy uuden sukupolven Bentley Continental GT:hen, on talvisäässä joulukirkkoon rientäessä hyvä tietää uusien mukavuusistuimien tarjoavan entistä hiljaisemman ja lämpimämmän niskanlämmittimen. Mikäli keskikonsolin suuri näyttö aiheuttaa tietotulvaa, voi 12,3-tuumaisen pimeyden alttarin vaihtaa napinpainalluksella jalopuulistaan.

Uutuuden ulkovärin voi valita seitsemästätoista perusväristä tai laajasta lisävärivalikoimasta. Erikoistilauksesta Bentley voi toki viimeistellä auton millä värillä tahansa – vaikka kesämökin punamullalla.

Keskikonsolin viimeistelyyn saa pinnan, jonka kerrotaan juontavan sveitsiläisestä kelloteollisuudesta. Côtes de Genèveksi kutsuttu koneistustekniikka luo 0,6 millimetriseen alumiinipaneeliin viisi millimetriä leveitä uria, jotka luovat valmistajan mukaan hyvin kolmiulotteisen vaikutelman.

Bentley Continental GT Convertible

Naapurisovun ylläpitoon

Bentleyn ratissa voi viihdyttää naapureitakin: jos 635-hevosvoimaisen W12-moottorin kierrätys maitokauppamatkalla ei tunnu omalta jutulta, voi sopua ylläpitää luukuttamalla takavuosien iskelmähittejä audiovalmistaja Naimin käsialaa olevalla 18-kaiuttimen äänentoistopatterilla.

Roudan runtelemilla kyläraiteilla autoilun tuskaa voi lievittää säädettävällä ilmajousituksella, ja ABC:n pihalle lounasaikaan kiireessä kurvatessa mielenrauhaa tuovat 48-voltin järjestelmällä toteutetut aktiiviset kallistuksenvaimentimet.

Bentley Continental GT Convertible

Tietysti Bentley tarjoaa autoon joukon näppäriä lisävarusteita. Listalta voi poimia esimerkiksi 22-tuumaiset takovanteet, joiden kauniisti koneistettu pintakuvio varmasti helpottaa mökkitien kiviansoista stressaamista.

Vuoden vetoauto?

Vetojuhtana Bentley pärjännee mainiosti, sillä uskomme jarrusatuloiden yhteensä 28 männän ja etujarrulevyjen massiivisen 420 millimetrin halkaisijan riittävän kaitsemaan suuremmankin soutuveneen ja trailerin liike-energiaa. Vetokoukun saatavuudesta valmistaja ei kuitenkaan kerro lehdistötiedotteessa mitään, ja se jos mikä saattaa hyvinkin rampauttaa muuten varsin pätevältä Suomiautolta vaikuttavan perusmallin myyntimenestyksen.

Bentley Continental GT Convertible
Tässä voi olla ongelma: kuinka usein Suomessa avoautoilua suosiva lämmin sää ja tähtitaivaan paljastava pimeys kohtaavat?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuoden veroauto?

Toinen hidaste saattaa olla autovero. Virallista hintaa mallilla ei Suomessa ole, mutta epäilemme WLTP-mittaussyklillä 20,2 litraan sadalla nousevan kulutuksen (CO2 317 g/km) aiheuttavan ainakin epäluuloista keskustelua esson baarissa, jos ei sentään tilausten peruutuksia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Bentley

Luetuimmat