6.3.2023 Ajoneuvot BMW:n lähes 100 vetyautoa lähtivät nyt liikkeelle – tällaiset niiden tekniset yksityiskohdat ovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW on kehittänyt neljän vuoden ajan vetyautoa. Nyt alkavat BMW iX5 Hydrogen -mallin tosielämän testit. BMW on pitänyt erittäin paljon meteliä kaikista niistä vaiheista, mitä sen vetyteknologian kehityksestä on kerrottavaa. Aiemmin BMW tiedotti, että testisarjan BMW iX5 Hydrogen -vetyautot menevät tuotantoon ja ovat liikenteessä keväällä – ja nyt tiedotetaan varsin näyttävästi, että autot lähtevät tosielämän testeihin, aikataulun mukaisesti. BMW iX5 Hydrogen -vetyautoja lähtee BMW:n tuotekehityskeskuksesta Münchenistä liikenteeseen kaikkiaan lähes sata autoa sinnepäin maailmaa, missä vedyn avulla on mahdollista niillä liikkua. Tosielämän testin edellytyksenä siis on, että vetytankkausinfra on sen verran tiheä, että autojen testaaminen onnistuu. Suomessa BMW iX5 Hydrogen -vetyautoja ei näillä näkymin siis nähdä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeaa kuin bensiiniä tankkaisi BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse kertoo BMW:n tiedotteessa, millaisia hyötyjä vetyteknologialla on. – Vety on monipuolinen energialähde, jolla on keskeinen rooli energian siirtymäprosessissa ja sitä kautta ilmastonsuojelussa. Se on loppujen lopuksi yksi tehokkaimmista tavoista varastoida ja kuljettaa uusiutuvaa energiaa, Zipse sanoo. Ulkoilman lämpötila ei vaikuta autojen toimintamatkaan, silloin kun käytössä on vety sekä polttokennot. Vetyauton säiliöt vetävät polttoainetta kuin bensiiniä tankkaisi, eli Hydrogen-auton tankkaaminen on yhtä nopeaa kuin polttomoottoriauton. Vetyautot ovat myös kuin sähköautot, äänettömiä, tekniikaltaan yksinkertaisempi ja vaivattomampia huoltaa kuin polttomoottoriautot. Vetyä voidaan myös tuottaa uusiutuvalla energialla hiilineutraalisti. BMW on lähtenyt vetyteknologiaan mukaan tosissaan, sen voi aistia Zipsen painavista sanoista. – Meidän pitäisi hyödyntää tätä potentiaalia nopeuttaaksemme myös liikkuvuussektorin muutosta. Vety on palapelin puuttuva osa, kun kyse on päästöttömästä liikkuvuudesta. Yksi teknologia ei yksinään riitä mahdollistamaan ilmastoneutraalia liikkuvuutta maailmanlaajuisesti. WLTP-toimintasäde 504 kilometriä Millaisia BMW:n iX5 Hydrogen -autot ovat sitten teknisesti? BMW:n ensimmäinen iX5 Hydrogen auton konsepti esiteltiin vuonna 2019. Siitä on kuljettu matkaa eteenpäin, ja nyt autot ovat päässeet tosielämän testeihin. Autojen polttokennot BMW ostaa Toyotalta, joka on kehittänyt vetyteknologiaa erittäin pitkään. Saksalaisjätti ja japanilaisjätti ovat tehneet tällä saralla yhteistyötä jo vuodesta 2013. BMW Group valmistaa polttokennojärjestelmät pilottiautoille omassa vedyn osaamiskeskuksessaan Münchenissä. Polttokennojärjestelmät valmistetaan kahdessa päävaiheessa yksittäisistä polttokennoista. Kennot kootaan ensin polttokennopinoksi. Polttokennojen pinoaminen on pitkälti automatisoitu prosessi. Pino puristetaan koneella viiden tonnin voimalla ja asetetaan polttokennokoteloon. Kotelo on valmistettu BMW Group Plant Landshutin kevytmetallivalimossa hiekkavalutekniikalla. Kotelon valamista varten sulaa alumiinia kaadetaan muottiin, joka on valmistettu tiivistetystä hiekasta. Painelevy, joka toimittaa vetyä ja happea polttokennopinoon, muodostaa kaasu- ja vesitiiviin tiivisteen pinokotelon ympärille. Polttokennopinojen lopullinen kokoonpano sisältää jännitetestin sekä kennoissa tapahtuvan kemiallisen reaktion laajan testauksen. Lopuksi kaikki eri komponentit asennetaan yhteen kokoonpanoalueella, jolloin saadaan täydellinen järjestelmä. Muita komponentteja järjestelmässä ovat muun muassa ahtoilman jäähdytin, ilmansuodattimet, kompressori sekä suurjännitteinen jäähdytysnestepumppu. Järjestelmä kytketään yhteen auton voimansiirron, BMW:n eDriveksi nimeämän tekniikan kanssa. Polttokennojärjestelmän jatkuva sähköinen teho on 125 kilowattia (170 hv) ja auton voimansiirto on teholtaan 295 kilowattia (401 hv). Vetysäiliöiden kapasiteetti BMW iX5 Hydrogen -mallissa on 6 kiloa vetyä. Auton WLTP-syklin mukainen kulutus on 1,19 kg H2/100 km, joka tarkoittaa sitä, että WLTP-syklin mukainen toimintasäde on 504 kilometriä. Nollasta sataan auto kiihtyy alle kuuden sekunnin ja sen huippunopeus on 180 kilometriä tunnissa. Lähde BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?