6.3.2023 Ajoneuvot BMW:n lähes 100 vetyautoa lähtivät nyt liikkeelle – tällaiset niiden tekniset yksityiskohdat ovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW on kehittänyt neljän vuoden ajan vetyautoa. Nyt alkavat BMW iX5 Hydrogen -mallin tosielämän testit. BMW on pitänyt erittäin paljon meteliä kaikista niistä vaiheista, mitä sen vetyteknologian kehityksestä on kerrottavaa. Aiemmin BMW tiedotti, että testisarjan BMW iX5 Hydrogen -vetyautot menevät tuotantoon ja ovat liikenteessä keväällä – ja nyt tiedotetaan varsin näyttävästi, että autot lähtevät tosielämän testeihin, aikataulun mukaisesti.BMW iX5 Hydrogen -vetyautoja lähtee BMW:n tuotekehityskeskuksesta Münchenistä liikenteeseen kaikkiaan lähes sata autoa sinnepäin maailmaa, missä vedyn avulla on mahdollista niillä liikkua. Tosielämän testin edellytyksenä siis on, että vetytankkausinfra on sen verran tiheä, että autojen testaaminen onnistuu. Suomessa BMW iX5 Hydrogen -vetyautoja ei näillä näkymin siis nähdä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeaa kuin bensiiniä tankkaisiBMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse kertoo BMW:n tiedotteessa, millaisia hyötyjä vetyteknologialla on.– Vety on monipuolinen energialähde, jolla on keskeinen rooli energian siirtymäprosessissa ja sitä kautta ilmastonsuojelussa. Se on loppujen lopuksi yksi tehokkaimmista tavoista varastoida ja kuljettaa uusiutuvaa energiaa, Zipse sanoo.Ulkoilman lämpötila ei vaikuta autojen toimintamatkaan, silloin kun käytössä on vety sekä polttokennot. Vetyauton säiliöt vetävät polttoainetta kuin bensiiniä tankkaisi, eli Hydrogen-auton tankkaaminen on yhtä nopeaa kuin polttomoottoriauton. Vetyautot ovat myös kuin sähköautot, äänettömiä, tekniikaltaan yksinkertaisempi ja vaivattomampia huoltaa kuin polttomoottoriautot.Vetyä voidaan myös tuottaa uusiutuvalla energialla hiilineutraalisti.BMW on lähtenyt vetyteknologiaan mukaan tosissaan, sen voi aistia Zipsen painavista sanoista.– Meidän pitäisi hyödyntää tätä potentiaalia nopeuttaaksemme myös liikkuvuussektorin muutosta. Vety on palapelin puuttuva osa, kun kyse on päästöttömästä liikkuvuudesta. Yksi teknologia ei yksinään riitä mahdollistamaan ilmastoneutraalia liikkuvuutta maailmanlaajuisesti.WLTP-toimintasäde 504 kilometriäMillaisia BMW:n iX5 Hydrogen -autot ovat sitten teknisesti?BMW:n ensimmäinen iX5 Hydrogen auton konsepti esiteltiin vuonna 2019. Siitä on kuljettu matkaa eteenpäin, ja nyt autot ovat päässeet tosielämän testeihin. Autojen polttokennot BMW ostaa Toyotalta, joka on kehittänyt vetyteknologiaa erittäin pitkään. Saksalaisjätti ja japanilaisjätti ovat tehneet tällä saralla yhteistyötä jo vuodesta 2013.BMW Group valmistaa polttokennojärjestelmät pilottiautoille omassa vedyn osaamiskeskuksessaan Münchenissä.Polttokennojärjestelmät valmistetaan kahdessa päävaiheessa yksittäisistä polttokennoista. Kennot kootaan ensin polttokennopinoksi. Polttokennojen pinoaminen on pitkälti automatisoitu prosessi. Pino puristetaan koneella viiden tonnin voimalla ja asetetaan polttokennokoteloon. Kotelo on valmistettu BMW Group Plant Landshutin kevytmetallivalimossa hiekkavalutekniikalla.Kotelon valamista varten sulaa alumiinia kaadetaan muottiin, joka on valmistettu tiivistetystä hiekasta. Painelevy, joka toimittaa vetyä ja happea polttokennopinoon, muodostaa kaasu- ja vesitiiviin tiivisteen pinokotelon ympärille.Polttokennopinojen lopullinen kokoonpano sisältää jännitetestin sekä kennoissa tapahtuvan kemiallisen reaktion laajan testauksen. Lopuksi kaikki eri komponentit asennetaan yhteen kokoonpanoalueella, jolloin saadaan täydellinen järjestelmä. Muita komponentteja järjestelmässä ovat muun muassa ahtoilman jäähdytin, ilmansuodattimet, kompressori sekä suurjännitteinen jäähdytysnestepumppu.Järjestelmä kytketään yhteen auton voimansiirron, BMW:n eDriveksi nimeämän tekniikan kanssa. Polttokennojärjestelmän jatkuva sähköinen teho on 125 kilowattia (170 hv) ja auton voimansiirto on teholtaan 295 kilowattia (401 hv).Vetysäiliöiden kapasiteetti BMW iX5 Hydrogen -mallissa on 6 kiloa vetyä. Auton WLTP-syklin mukainen kulutus on 1,19 kg H2/100 km, joka tarkoittaa sitä, että WLTP-syklin mukainen toimintasäde on 504 kilometriä. Nollasta sataan auto kiihtyy alle kuuden sekunnin ja sen huippunopeus on 180 kilometriä tunnissa.Lähde BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen