6.3.2023 Ajoneuvot BMW:n lähes 100 vetyautoa lähtivät nyt liikkeelle – tällaiset niiden tekniset yksityiskohdat ovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW on kehittänyt neljän vuoden ajan vetyautoa. Nyt alkavat BMW iX5 Hydrogen -mallin tosielämän testit. BMW on pitänyt erittäin paljon meteliä kaikista niistä vaiheista, mitä sen vetyteknologian kehityksestä on kerrottavaa. Aiemmin BMW tiedotti, että testisarjan BMW iX5 Hydrogen -vetyautot menevät tuotantoon ja ovat liikenteessä keväällä – ja nyt tiedotetaan varsin näyttävästi, että autot lähtevät tosielämän testeihin, aikataulun mukaisesti. BMW iX5 Hydrogen -vetyautoja lähtee BMW:n tuotekehityskeskuksesta Münchenistä liikenteeseen kaikkiaan lähes sata autoa sinnepäin maailmaa, missä vedyn avulla on mahdollista niillä liikkua. Tosielämän testin edellytyksenä siis on, että vetytankkausinfra on sen verran tiheä, että autojen testaaminen onnistuu. Suomessa BMW iX5 Hydrogen -vetyautoja ei näillä näkymin siis nähdä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeaa kuin bensiiniä tankkaisi BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse kertoo BMW:n tiedotteessa, millaisia hyötyjä vetyteknologialla on. – Vety on monipuolinen energialähde, jolla on keskeinen rooli energian siirtymäprosessissa ja sitä kautta ilmastonsuojelussa. Se on loppujen lopuksi yksi tehokkaimmista tavoista varastoida ja kuljettaa uusiutuvaa energiaa, Zipse sanoo. Ulkoilman lämpötila ei vaikuta autojen toimintamatkaan, silloin kun käytössä on vety sekä polttokennot. Vetyauton säiliöt vetävät polttoainetta kuin bensiiniä tankkaisi, eli Hydrogen-auton tankkaaminen on yhtä nopeaa kuin polttomoottoriauton. Vetyautot ovat myös kuin sähköautot, äänettömiä, tekniikaltaan yksinkertaisempi ja vaivattomampia huoltaa kuin polttomoottoriautot. Vetyä voidaan myös tuottaa uusiutuvalla energialla hiilineutraalisti. BMW on lähtenyt vetyteknologiaan mukaan tosissaan, sen voi aistia Zipsen painavista sanoista. – Meidän pitäisi hyödyntää tätä potentiaalia nopeuttaaksemme myös liikkuvuussektorin muutosta. Vety on palapelin puuttuva osa, kun kyse on päästöttömästä liikkuvuudesta. Yksi teknologia ei yksinään riitä mahdollistamaan ilmastoneutraalia liikkuvuutta maailmanlaajuisesti. WLTP-toimintasäde 504 kilometriä Millaisia BMW:n iX5 Hydrogen -autot ovat sitten teknisesti? BMW:n ensimmäinen iX5 Hydrogen auton konsepti esiteltiin vuonna 2019. Siitä on kuljettu matkaa eteenpäin, ja nyt autot ovat päässeet tosielämän testeihin. Autojen polttokennot BMW ostaa Toyotalta, joka on kehittänyt vetyteknologiaa erittäin pitkään. Saksalaisjätti ja japanilaisjätti ovat tehneet tällä saralla yhteistyötä jo vuodesta 2013. BMW Group valmistaa polttokennojärjestelmät pilottiautoille omassa vedyn osaamiskeskuksessaan Münchenissä. Polttokennojärjestelmät valmistetaan kahdessa päävaiheessa yksittäisistä polttokennoista. Kennot kootaan ensin polttokennopinoksi. Polttokennojen pinoaminen on pitkälti automatisoitu prosessi. Pino puristetaan koneella viiden tonnin voimalla ja asetetaan polttokennokoteloon. Kotelo on valmistettu BMW Group Plant Landshutin kevytmetallivalimossa hiekkavalutekniikalla. Kotelon valamista varten sulaa alumiinia kaadetaan muottiin, joka on valmistettu tiivistetystä hiekasta. Painelevy, joka toimittaa vetyä ja happea polttokennopinoon, muodostaa kaasu- ja vesitiiviin tiivisteen pinokotelon ympärille. Polttokennopinojen lopullinen kokoonpano sisältää jännitetestin sekä kennoissa tapahtuvan kemiallisen reaktion laajan testauksen. Lopuksi kaikki eri komponentit asennetaan yhteen kokoonpanoalueella, jolloin saadaan täydellinen järjestelmä. Muita komponentteja järjestelmässä ovat muun muassa ahtoilman jäähdytin, ilmansuodattimet, kompressori sekä suurjännitteinen jäähdytysnestepumppu. Järjestelmä kytketään yhteen auton voimansiirron, BMW:n eDriveksi nimeämän tekniikan kanssa. Polttokennojärjestelmän jatkuva sähköinen teho on 125 kilowattia (170 hv) ja auton voimansiirto on teholtaan 295 kilowattia (401 hv). Vetysäiliöiden kapasiteetti BMW iX5 Hydrogen -mallissa on 6 kiloa vetyä. Auton WLTP-syklin mukainen kulutus on 1,19 kg H2/100 km, joka tarkoittaa sitä, että WLTP-syklin mukainen toimintasäde on 504 kilometriä. Nollasta sataan auto kiihtyy alle kuuden sekunnin ja sen huippunopeus on 180 kilometriä tunnissa. Lähde BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?