6.3.2023 Ajoneuvot BMW:n lähes 100 vetyautoa lähtivät nyt liikkeelle – tällaiset niiden tekniset yksityiskohdat ovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW on kehittänyt neljän vuoden ajan vetyautoa. Nyt alkavat BMW iX5 Hydrogen -mallin tosielämän testit. BMW on pitänyt erittäin paljon meteliä kaikista niistä vaiheista, mitä sen vetyteknologian kehityksestä on kerrottavaa. Aiemmin BMW tiedotti, että testisarjan BMW iX5 Hydrogen -vetyautot menevät tuotantoon ja ovat liikenteessä keväällä – ja nyt tiedotetaan varsin näyttävästi, että autot lähtevät tosielämän testeihin, aikataulun mukaisesti. BMW iX5 Hydrogen -vetyautoja lähtee BMW:n tuotekehityskeskuksesta Münchenistä liikenteeseen kaikkiaan lähes sata autoa sinnepäin maailmaa, missä vedyn avulla on mahdollista niillä liikkua. Tosielämän testin edellytyksenä siis on, että vetytankkausinfra on sen verran tiheä, että autojen testaaminen onnistuu. Suomessa BMW iX5 Hydrogen -vetyautoja ei näillä näkymin siis nähdä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeaa kuin bensiiniä tankkaisi BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse kertoo BMW:n tiedotteessa, millaisia hyötyjä vetyteknologialla on. – Vety on monipuolinen energialähde, jolla on keskeinen rooli energian siirtymäprosessissa ja sitä kautta ilmastonsuojelussa. Se on loppujen lopuksi yksi tehokkaimmista tavoista varastoida ja kuljettaa uusiutuvaa energiaa, Zipse sanoo. Ulkoilman lämpötila ei vaikuta autojen toimintamatkaan, silloin kun käytössä on vety sekä polttokennot. Vetyauton säiliöt vetävät polttoainetta kuin bensiiniä tankkaisi, eli Hydrogen-auton tankkaaminen on yhtä nopeaa kuin polttomoottoriauton. Vetyautot ovat myös kuin sähköautot, äänettömiä, tekniikaltaan yksinkertaisempi ja vaivattomampia huoltaa kuin polttomoottoriautot. Vetyä voidaan myös tuottaa uusiutuvalla energialla hiilineutraalisti. BMW on lähtenyt vetyteknologiaan mukaan tosissaan, sen voi aistia Zipsen painavista sanoista. – Meidän pitäisi hyödyntää tätä potentiaalia nopeuttaaksemme myös liikkuvuussektorin muutosta. Vety on palapelin puuttuva osa, kun kyse on päästöttömästä liikkuvuudesta. Yksi teknologia ei yksinään riitä mahdollistamaan ilmastoneutraalia liikkuvuutta maailmanlaajuisesti. WLTP-toimintasäde 504 kilometriä Millaisia BMW:n iX5 Hydrogen -autot ovat sitten teknisesti? BMW:n ensimmäinen iX5 Hydrogen auton konsepti esiteltiin vuonna 2019. Siitä on kuljettu matkaa eteenpäin, ja nyt autot ovat päässeet tosielämän testeihin. Autojen polttokennot BMW ostaa Toyotalta, joka on kehittänyt vetyteknologiaa erittäin pitkään. Saksalaisjätti ja japanilaisjätti ovat tehneet tällä saralla yhteistyötä jo vuodesta 2013. BMW Group valmistaa polttokennojärjestelmät pilottiautoille omassa vedyn osaamiskeskuksessaan Münchenissä. Polttokennojärjestelmät valmistetaan kahdessa päävaiheessa yksittäisistä polttokennoista. Kennot kootaan ensin polttokennopinoksi. Polttokennojen pinoaminen on pitkälti automatisoitu prosessi. Pino puristetaan koneella viiden tonnin voimalla ja asetetaan polttokennokoteloon. Kotelo on valmistettu BMW Group Plant Landshutin kevytmetallivalimossa hiekkavalutekniikalla. Kotelon valamista varten sulaa alumiinia kaadetaan muottiin, joka on valmistettu tiivistetystä hiekasta. Painelevy, joka toimittaa vetyä ja happea polttokennopinoon, muodostaa kaasu- ja vesitiiviin tiivisteen pinokotelon ympärille. Polttokennopinojen lopullinen kokoonpano sisältää jännitetestin sekä kennoissa tapahtuvan kemiallisen reaktion laajan testauksen. Lopuksi kaikki eri komponentit asennetaan yhteen kokoonpanoalueella, jolloin saadaan täydellinen järjestelmä. Muita komponentteja järjestelmässä ovat muun muassa ahtoilman jäähdytin, ilmansuodattimet, kompressori sekä suurjännitteinen jäähdytysnestepumppu. Järjestelmä kytketään yhteen auton voimansiirron, BMW:n eDriveksi nimeämän tekniikan kanssa. Polttokennojärjestelmän jatkuva sähköinen teho on 125 kilowattia (170 hv) ja auton voimansiirto on teholtaan 295 kilowattia (401 hv). Vetysäiliöiden kapasiteetti BMW iX5 Hydrogen -mallissa on 6 kiloa vetyä. Auton WLTP-syklin mukainen kulutus on 1,19 kg H2/100 km, joka tarkoittaa sitä, että WLTP-syklin mukainen toimintasäde on 504 kilometriä. Nollasta sataan auto kiihtyy alle kuuden sekunnin ja sen huippunopeus on 180 kilometriä tunnissa. Lähde BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan