2.9.2019

Bugatti rikkoi maagisen lukeman: Chironilla 300 mailia tunnissa

Bugatti Chiron
Bugatti

Muokattu Bugatti Chiron kulki lähes 500 kilometriä tunnissa!

Ranskalainen autonvalmistaja Bugatti on tunnettu hurjista lukemista. Yli tuhat hevosvoimaa, yli 400 kilometriä tunnissa ja niin edelleen.

Nyt yhtiö on tehnyt uuden ennätyksen: 300 mailia tunnissa. Muokattu Chiron-superauto ylsi emokonserni Volkswagen Groupin Ehra-Lessien testiradalla 304,773 mailiin tunnissa, mikä suomeksi tarkoittaa 490,484 kilometriä tunnissa.

Se tarkoittaa myös etenemistä 136,25 metriä sekunnissa – tai teoreettista matkaa Helsingistä Joensuuhun reilusti alle tunnissa (mikäli tiet, polttoaine, renkaat ynnä muut seikat mahdollistaisivat).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennätysten uusintaa

Ennätyksen teki testikuljettaja Andy Wallace. Hän on sama mies, joka vuonna 1998 ohjasti McLaren F1:n aikanaan sensaatiomaiseen 386,4 km/h lukemaan.

Hurja 490,484 km/h nopeus saavutettiin ajamalla Ehra-Lessien ovaalin kaarre 200 kilometriä tunnissa ja sieltä pitkälle 8,8 kilometrin suoralle kiihdyttäen. Wallacen täytyi vielä ehtiä jarruttamaan takaisin noin 200 kilometriin tunnissa ennen toista kaarretta.

Bugatti Chiron

Bugattin mukaan esisarjan Chironia muokattiin aerodynaamisemmaksi, ja kuvat paljastavat auton perän venyneen melkoisesti. Myös auton turvallisuuteen kiinnitettiin huomiota kuusipisteturvavöin ja turvakaarella. Auton valmisteli kokeeseen italialainen kilpa-autoyhtiö Dallara yhdessä rengasvalmistaja Michelinin kanssa. Tavallisen Chironin renkaita jouduttiin kehittämään edelleen, sillä renkaiden rungon täytyi kestää 5 300 g:n kiihtyvyys. Renkaiden pyörintänopeudeksi kerrottiin 4 100 kierrosta minuutissa, ja ne valmisteltiin kestämään 511 km/h. Jokaisen rengasyksilön rakenne tarkastettiin röntgenillä virheettömyyden varmistamiseksi.

Ehra-Lessien rata

Bugattin käyttämä testirata sijaitsee nimensä mukaan Saksan Ehra-Lessien kunnassa 18 kilometriä Volkswagen Groupin Wolfsburgin päämajan pohjoispuolella. Rata rakennettiin kylmän sodan aikana varta vasten Länsi- ja Itä-Saksan rajan tuntumaan: se oli lentokieltoaluetta, missä salaisten prototyyppien vakoilu oli vaikeampaa. Nykyisin rata on vain Volkswagen-konsernin käytössä, mutta aikanaan sitä vuokrattiin muillekin – esimerkiksi juuri McLarenille.

Ja seuraavana vuorossa on 500 kilometriä tunnissa? Ei Bugattin mielestä. Yhtiö ilmoittaa tämän ennätyksen jäävän yhtiön viimeiseksi: Bugatti kertoo näyttäneen taitonsa ja keskittyvänsä nyt superauton muihin ominaisuuksiin.

Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde kuvat ja video: Bugatti

Luetuimmat