Ajoneuvot | Uutinen | 13.12.2019

Euroopan komissio haluaa lisätiukennuksia päästörajoihin

Euroopan unionin alueella autoja myyvät autonvalmistajat saattavat joutua kohtaamaan entistä tiukemmat hiilidioksidipäästörajat tulevaisuudessa.

Jaa artikkeli

Euroopan komissio suunnittelee vuoden 2030 päästötavoitteitaan uusiksi, uutisoi Automotive News Europe.

Komission kerrotaan ehdottaneen kesäkuussa 2021 voimaan astuvien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästörajojen tarkistamista varmistaakseen päästöttömän liikkumisen mahdollistamisen vuoteen 2025 mennessä.

Huhtikuussa Euroopan unioni hyväksyi lain, jolla velvoitetaan Euroopassa autojaan myyviä valmistajia vähentämään autojensa keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä 37,5 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa päästörajan laskemista vuoden 2021 95 g/km -tasosta 60 g/km -tasoon.

Päästorajoista ja uhkasakoista huolimatta uusien autojen päästöt nousivat Euroopassa vuonna 2018 toista vuotta peräkkäin, 120,4 grammaan kilometrillä.

Uusi Euroopan komissio esitteli keskiviikkona pitkän aikavälin etenemissuunnitelman kohti ilmastoneutraalia Euroopan unionia. Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on asettanut ilmastotoimet viiden vuoden lainsäädäntöohjelmansa kärkeen.

Uutta tavoitetta Euroopan komissio ei tosin voi asettaa itsenäisesti, vaan se vaatii Euroopan unionin lisäksi parlamentin hyväksynnän.

– Komissiolla on valtuudet ehdottaa uutta tavoitetta, mutta jokainen tällainen askel vaatisi taloudellisten vaikutusten arvioinnin ja edellyttäisi EU:n parlamentin ja neuvoston hyväksynnän lainsäädännöksi etenemiseksi, Euroopan komission tiedottaja kertoo.

Tiedottajan kerrotaan myös kiistäneen sen, että päästörajoihin harkittaisiin 15 prosentin tiukennuksia vuoteen 2025 mennessä.

Saksan autotehtaiden yhteenliittymä kertoi vastustavansa uusia tavoitteita.

– On vaarana, että maailman tiukimmat päästörajoitukset saattavat yhä tiukentua, vaikka nykyisetkin hyväksyttiin vasta viime vuonna, VDA:n puheenjohtaja Bernhard Mattes kertoo.

PSA-ryhmän pääjohtaja Carlos Tavares, joka on myös Euroopan autoteollisuuden yhteisjärjestö ACEA:n puheenjohtaja, on kritisoinut EU:n lainsäätäjiä, ettei entistä tiukemmat päästörajat tule toteutumaan kostautumatta alan työllisyydelle tai jopa yksilönvapaudelle.

Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu