13.12.2019 Ajoneuvot Euroopan komissio haluaa lisätiukennuksia päästörajoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan unionin alueella autoja myyvät autonvalmistajat saattavat joutua kohtaamaan entistä tiukemmat hiilidioksidipäästörajat tulevaisuudessa. Euroopan komissio suunnittelee vuoden 2030 päästötavoitteitaan uusiksi, uutisoi Automotive News Europe.Komission kerrotaan ehdottaneen kesäkuussa 2021 voimaan astuvien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästörajojen tarkistamista varmistaakseen päästöttömän liikkumisen mahdollistamisen vuoteen 2025 mennessä.Huhtikuussa Euroopan unioni hyväksyi lain, jolla velvoitetaan Euroopassa autojaan myyviä valmistajia vähentämään autojensa keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä 37,5 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa päästörajan laskemista vuoden 2021 95 g/km -tasosta 60 g/km -tasoon.Päästorajoista ja uhkasakoista huolimatta uusien autojen päästöt nousivat Euroopassa vuonna 2018 toista vuotta peräkkäin, 120,4 grammaan kilometrillä.Uusi Euroopan komissio esitteli keskiviikkona pitkän aikavälin etenemissuunnitelman kohti ilmastoneutraalia Euroopan unionia. Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on asettanut ilmastotoimet viiden vuoden lainsäädäntöohjelmansa kärkeen.Uutta tavoitetta Euroopan komissio ei tosin voi asettaa itsenäisesti, vaan se vaatii Euroopan unionin lisäksi parlamentin hyväksynnän.– Komissiolla on valtuudet ehdottaa uutta tavoitetta, mutta jokainen tällainen askel vaatisi taloudellisten vaikutusten arvioinnin ja edellyttäisi EU:n parlamentin ja neuvoston hyväksynnän lainsäädännöksi etenemiseksi, Euroopan komission tiedottaja kertoo.Tiedottajan kerrotaan myös kiistäneen sen, että päästörajoihin harkittaisiin 15 prosentin tiukennuksia vuoteen 2025 mennessä.Saksan autotehtaiden yhteenliittymä kertoi vastustavansa uusia tavoitteita.– On vaarana, että maailman tiukimmat päästörajoitukset saattavat yhä tiukentua, vaikka nykyisetkin hyväksyttiin vasta viime vuonna, VDA:n puheenjohtaja Bernhard Mattes kertoo.PSA-ryhmän pääjohtaja Carlos Tavares, joka on myös Euroopan autoteollisuuden yhteisjärjestö ACEA:n puheenjohtaja, on kritisoinut EU:n lainsäätäjiä, ettei entistä tiukemmat päästörajat tule toteutumaan kostautumatta alan työllisyydelle tai jopa yksilönvapaudelle.Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Algoritmeista apua lentohäpeään – Norwegianille uusia työkaluja päästöjen kitkemiseen Peugeotin pääjohtaja: ”Me emme maksa päästösakkoja 2020” Autoliitto: kaikki käyttövoimat päästörajatalkoisiin Autorahoittaja alkaa kompensoida autojen päästöjä Tuet päästöjen vähentämiseen ei herätä kiinnostusta – LVM uskoo suosion kasvavan tulevaisuudessa ilman muutoksia Huono päästömittaus pilasi euromaiden ympäristökannustimet: vain sähköautoja suosineissa maissa todellista kehitystä Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa