13.12.2019 Ajoneuvot Euroopan komissio haluaa lisätiukennuksia päästörajoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan unionin alueella autoja myyvät autonvalmistajat saattavat joutua kohtaamaan entistä tiukemmat hiilidioksidipäästörajat tulevaisuudessa. Euroopan komissio suunnittelee vuoden 2030 päästötavoitteitaan uusiksi, uutisoi Automotive News Europe.Komission kerrotaan ehdottaneen kesäkuussa 2021 voimaan astuvien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästörajojen tarkistamista varmistaakseen päästöttömän liikkumisen mahdollistamisen vuoteen 2025 mennessä.Huhtikuussa Euroopan unioni hyväksyi lain, jolla velvoitetaan Euroopassa autojaan myyviä valmistajia vähentämään autojensa keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä 37,5 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa päästörajan laskemista vuoden 2021 95 g/km -tasosta 60 g/km -tasoon.Päästorajoista ja uhkasakoista huolimatta uusien autojen päästöt nousivat Euroopassa vuonna 2018 toista vuotta peräkkäin, 120,4 grammaan kilometrillä.Uusi Euroopan komissio esitteli keskiviikkona pitkän aikavälin etenemissuunnitelman kohti ilmastoneutraalia Euroopan unionia. Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on asettanut ilmastotoimet viiden vuoden lainsäädäntöohjelmansa kärkeen.Uutta tavoitetta Euroopan komissio ei tosin voi asettaa itsenäisesti, vaan se vaatii Euroopan unionin lisäksi parlamentin hyväksynnän.– Komissiolla on valtuudet ehdottaa uutta tavoitetta, mutta jokainen tällainen askel vaatisi taloudellisten vaikutusten arvioinnin ja edellyttäisi EU:n parlamentin ja neuvoston hyväksynnän lainsäädännöksi etenemiseksi, Euroopan komission tiedottaja kertoo.Tiedottajan kerrotaan myös kiistäneen sen, että päästörajoihin harkittaisiin 15 prosentin tiukennuksia vuoteen 2025 mennessä.Saksan autotehtaiden yhteenliittymä kertoi vastustavansa uusia tavoitteita.– On vaarana, että maailman tiukimmat päästörajoitukset saattavat yhä tiukentua, vaikka nykyisetkin hyväksyttiin vasta viime vuonna, VDA:n puheenjohtaja Bernhard Mattes kertoo.PSA-ryhmän pääjohtaja Carlos Tavares, joka on myös Euroopan autoteollisuuden yhteisjärjestö ACEA:n puheenjohtaja, on kritisoinut EU:n lainsäätäjiä, ettei entistä tiukemmat päästörajat tule toteutumaan kostautumatta alan työllisyydelle tai jopa yksilönvapaudelle.Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Algoritmeista apua lentohäpeään – Norwegianille uusia työkaluja päästöjen kitkemiseen Peugeotin pääjohtaja: ”Me emme maksa päästösakkoja 2020” Autoliitto: kaikki käyttövoimat päästörajatalkoisiin Autorahoittaja alkaa kompensoida autojen päästöjä Tuet päästöjen vähentämiseen ei herätä kiinnostusta – LVM uskoo suosion kasvavan tulevaisuudessa ilman muutoksia Huono päästömittaus pilasi euromaiden ympäristökannustimet: vain sähköautoja suosineissa maissa todellista kehitystä Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen