13.12.2019 Ajoneuvot Euroopan komissio haluaa lisätiukennuksia päästörajoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan unionin alueella autoja myyvät autonvalmistajat saattavat joutua kohtaamaan entistä tiukemmat hiilidioksidipäästörajat tulevaisuudessa. Euroopan komissio suunnittelee vuoden 2030 päästötavoitteitaan uusiksi, uutisoi Automotive News Europe.Komission kerrotaan ehdottaneen kesäkuussa 2021 voimaan astuvien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästörajojen tarkistamista varmistaakseen päästöttömän liikkumisen mahdollistamisen vuoteen 2025 mennessä.Huhtikuussa Euroopan unioni hyväksyi lain, jolla velvoitetaan Euroopassa autojaan myyviä valmistajia vähentämään autojensa keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä 37,5 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa päästörajan laskemista vuoden 2021 95 g/km -tasosta 60 g/km -tasoon.Päästorajoista ja uhkasakoista huolimatta uusien autojen päästöt nousivat Euroopassa vuonna 2018 toista vuotta peräkkäin, 120,4 grammaan kilometrillä.Uusi Euroopan komissio esitteli keskiviikkona pitkän aikavälin etenemissuunnitelman kohti ilmastoneutraalia Euroopan unionia. Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on asettanut ilmastotoimet viiden vuoden lainsäädäntöohjelmansa kärkeen.Uutta tavoitetta Euroopan komissio ei tosin voi asettaa itsenäisesti, vaan se vaatii Euroopan unionin lisäksi parlamentin hyväksynnän.– Komissiolla on valtuudet ehdottaa uutta tavoitetta, mutta jokainen tällainen askel vaatisi taloudellisten vaikutusten arvioinnin ja edellyttäisi EU:n parlamentin ja neuvoston hyväksynnän lainsäädännöksi etenemiseksi, Euroopan komission tiedottaja kertoo.Tiedottajan kerrotaan myös kiistäneen sen, että päästörajoihin harkittaisiin 15 prosentin tiukennuksia vuoteen 2025 mennessä.Saksan autotehtaiden yhteenliittymä kertoi vastustavansa uusia tavoitteita.– On vaarana, että maailman tiukimmat päästörajoitukset saattavat yhä tiukentua, vaikka nykyisetkin hyväksyttiin vasta viime vuonna, VDA:n puheenjohtaja Bernhard Mattes kertoo.PSA-ryhmän pääjohtaja Carlos Tavares, joka on myös Euroopan autoteollisuuden yhteisjärjestö ACEA:n puheenjohtaja, on kritisoinut EU:n lainsäätäjiä, ettei entistä tiukemmat päästörajat tule toteutumaan kostautumatta alan työllisyydelle tai jopa yksilönvapaudelle.Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Algoritmeista apua lentohäpeään – Norwegianille uusia työkaluja päästöjen kitkemiseen Peugeotin pääjohtaja: ”Me emme maksa päästösakkoja 2020” Autoliitto: kaikki käyttövoimat päästörajatalkoisiin Autorahoittaja alkaa kompensoida autojen päästöjä Tuet päästöjen vähentämiseen ei herätä kiinnostusta – LVM uskoo suosion kasvavan tulevaisuudessa ilman muutoksia Huono päästömittaus pilasi euromaiden ympäristökannustimet: vain sähköautoja suosineissa maissa todellista kehitystä Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 5.11.2024 Autonäyttely Pariisin autonäyttely 2024 – elo ja ilo ovat palanneet autonäyttelyihin 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista