9.6.2018

FIA:n uudet endurance-säännöt tiukentavat kustannuksia: hyperautot Le Mansiin?

Toyota TS050 LMP1

Uudet World Endurance Championship -säännöt saattavat mahdollistaa hyperautojen näköispainokset kestävyyskilpailuihin. Myös kustannuksia leikataan rajusti.

Urheiluautojen kestävyyskilpailuluokka World Endurance Championshipin tulevat kuviot olivat yksi kansainvälisen autoliitto FIA:n torstaina 7.6. Filippiineillä järjestämän konfrenssin pääteemoja. World Endurance Championship eli WEC-sarjan pääkilpailu on maineikas Le Mansin 24-tunnin kestävyysajo.

Sarjan kärkiluokka LMP1 on kärsinyt vakavasta osanottajapulasta Audin ja Porschen lopetettua vuosien 2016 ja 2017 jälkeen. Suurista merkeistä WEC LMP1 -luokassa kilpailee enää Toyota (avauskuvassa kauden 2016 auto), jonka rinnalla ajavat pienemmät Orecan, Ginettan, Dallara/BR Engineeringin ja Enso CLM ByKollesin tiimit.

Pääsyy osallistujapulaan ovat olleet LMP1-luokan tähtitieteelliset osallistumiskustannukset. Vain voitosta taistelevien kärkimerkkien hybridiohjukset ovat monimutkaisuudessaan lähes F1-tasoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kustannukset neljännekseen

Uusien sääntöjen päätarkoitus onkin leikata kustannuksia peräti neljännekseen nykyisestä. Kausille 2020–2021 suunnitellut säännöt mahdollistanevat myös entistä vapaamman muotoilun.

GTP-projektinimellä kulkevien sääntöjen on tulkittu antavan autonvalmistajille mahdollisuuden tuoda katulaillisten hyperautojen tai ratapäiväkäyttöön kehitettyjen erikoismallien näköispainokset kilparadoille. Käytännössä tämä tarkoittanee Aston Martin Vulcanin, McLaren Senna GTR:n tai Mercedes-AMG Project Onen kaltaisia erikoisautoja.

Kustannussäästöjä tavoitellaan rajoitetummalla hybridisaatiolla sekä mahdollisesti vakioidulla hybridijärjestelmällä. Filippiineillä keskusteluissa FIA:n kanssa olivat Toyotan, McLarenin, Aston Martinin, Ferrarin ja Fordin edustajat.

Uuden kilpailuluokan lisäksi FIA:n konfrenssissa painotettiin naiskuljettajien määrän lisäämistä WEC-sarjassa.

Uusistä säännöistä kerrotaan lisää ensi viikon perjantaina, kun sarjaa organisoiva Automobile Club de l'Ouest pitää Le Mansin 24 tunnin kilpailun alla oman tiedotustilaisuutensa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Motorsport.com

Luetuimmat