24.3.2021

Häivähdys tulevaan – Seatin pieni sähköauto tavoittelee alle 25 000 euron hintaa

Seatin pieni sähköauto 2025

Seatin pieni sähköauto tullaan näkemään vuonna 2025 ja tavoitteena on polkea hinta jopa 20 000 euron tuntumaan. Saimme nyt hieman vihiä tulevasta.

Tulevaksi julkistettu Seatin pieni sähköauto vahvistaa aiemmin saatuja tietoja. Uutisoimme maaliskuun puolivälin tienoilla Volkswagenin paljastaneen pienen sähköauton olevan suunnitelmissa vuodelle 2025. Tuolloin ei vielä ollut tiedossa saisiko Seat omaa versiota tuosta autosta, mutta nyt selvisi Seatin valmistavan sitä muille merkeille.

Volkswagen Group kertoi aiemmin haluavansa panostaa aiempaa pienempiin täyssähköautoihin, sillä tuon segmentin uskotaan kasvavan nopeasti seuraavien vuosien aikana Euroopassa. Volkswagen Groupin toimitusjohtaja Herbert Diess uskoo akkuteknologian kehittyvän seuraavan muutaman vuoden aikana riittävästi tekemään pienet ja edulliset sähköautot mahdollisiksi ja kilpailukykyisiksi.

Volkswagen panostaa valtavasti tähän suuntaan ja kerroimme hiljattain tavoitteista saada kuusi akkutehdasta Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä. Myös akkuteknologia ja latausverkosto kuuluu yhtiön suunnitelmiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seatin pieni sähköauto

Auto olisi tarkoitus valmistaa Espanjassa Barcelonan lähellä sijaitsevassa Martorellin tehtaassa. Asiasta kertoi vuotuisessa tiedotustilaisuudessa Seatin toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

Seatin pieni sähköauto olisi tarkoitus tulla näkemään myös Audin, Škodan ja Volkswagen merkkien alla. Yksi pieni "mutta" on, että emme vielä tiedä tulisiko malli myyntiin Cupran vai Seatin brändin alla. Valmistaja vaikuttaa itsekin olevan vielä hieman sekaisin kahden brändinsä kanssa.

Tuleva automalli on suunnattu kaupunkikäyttöön ja tekemään sähköautoista riittävän edullisia suuriakin massoja varten. Auton kokoluokkana olisi Seatin mallistosta pieni crossover Arona, joka on mielenkiintoinen vertaus – erityisesti yhdistettynä hieman crossoverin muotoja vihjailevaan paljastettuun kuvaan. Volkswagen nimittäin nosti omansa verrokiksi Polon, joka taas on perinteinen porrasperä.

Hintaluokaksi Seatilla ja Volkswagenilla on mielessä sama 20 000 - 25 000 euroa, jolla viitattaneen Saksan hintoihin. Autoverotuksemme ei oikeastaan kolhi sähköautoja, joten hintaero ei välttämättä jäisi suureksikaan.

Tuotantotavoitteena on yli 500 000 yksikköä sekä Seatille, että muille merkeille. Tämän olisi tarkoitus olla ensimmäinen automalli, joka hyödyntää Volkswagen Groupin MEB Entry -perusrakennetta.

Seat toki myy jo Mii Electric -sähköautoa, mutta tämä pohjautuu vielä polttomoottoriautoa varten suunnitellulle rakenteelle. Myöhemmin tänä vuonna myyntiin saadaan Cupra Born -sähköauto, joka jakaa MEB-perusrakenteensa muun muassa sellaisten autojen, kuten Volkswagen ID.3, Škoda Enyaq ja Audi Q4 e-tron kanssa.

Kuvat ja lähde: Seat

Luetuimmat