22.3.2021 Ajoneuvot Volkswagen satsaa latausverkostoon ja uuteen akkuteknologiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen panostaa sekä akkuteknologian kehittämiseen että pikalatausverkoston kasvattamiseen. Näin se haluaa tehdä sähköstä dominoivan käyttövoiman. Volkswagen panostaa akkutehtaiden lisäksi, tai suorastaan myötä, myös akkuteknologian kehitykseen. Samaan aikaan merkittäviä investointeja nähdään myös latausinfran puolelle. Hiljattain järjestetty Volkswagen Power Day avasi aihetta yhtiön tulevaisuuden suunnitelmien osalta. Samassa yhteydessä Volkswagen kertoi myös aikeistaan rakentaa Eurooppaan peräti kuusi akkutehdasta, joista ensimmäiset valmistuvat Saksaan ja Ruotsiin. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen panostaa akkuteknologiaan Saksalainen autoalan jätti paljasti aikovansa saada uuden prismaattisen akun markkinoille vuoteen 2023 mennessä. Näin Volkswagen panostaa akkuteknologiaan pyrkimällä laskemaan niiden hintaa ja siirtämällä tuotantoa alihankkijoilta itselleen – nämä liittyvät toki myös toisiinsa välikäsien poistamisen kautta. Myös kiinteäelektrolyyttinien akku on kehitysputkessa ja heidän mukaansa se sallisi sekä suuremmat lataustehot että olisi edullisempi valmistaa. Prismaattinen tarkoittaa tässä särmiömäistä muotoa. Muita vaihtoehtoja ovat sylinterimäiset, tavallisia sormiparistoja muistuttavat, akut sekä akkupussit. Sylinterimäiset akut, joita esimerkiksi Tesla käyttää, ovat varsin edullisia valmistaa osin niiden suosiostakin johtuen. Viimeisenä mainitut akkupussit ovat usein kevyempiä ja kuoreltaan ohuempia. – Aiomme painaa akkujärjestelmien keskimääräisen hinnan selvästi alle 100 euroon kilowattituntia kohden. Aiomme hyödyntää suurtuotannon sallimia hyötyjä. Näin sähköisestä liikkumisesta tulee vihdoin taloudellisesti saavutettavaa ja sen seurauksena sähköstä dominoiva käyttövoima, sanoo Volkswagenin teknologiajohtaja Thomas Schmall. Panostusta pikalatausverkostoon Akkuteknologian lisäksi Volkswagen panostaa 400 miljoonaa euroa kehittäkseen Euroopan latausinfraa. Tuota on tarkoitus kasvattaa 18 000 latauspisteeseen BMW Groupin, Daimler AG:n, Ford Motor Companyn sekä Volkswagen Groupin aikanaan aloittaman Ionityn lisäksi useamman yhteistyökuvion kautta useassa eri maassa. Pohjois-Amerikassa Volkswagen lisää tänä vuonna vielä 3 500 latausasemaa. Kiinassa tavoitteena on 17 000 asemaa vuoteen 2025 mennessä. Näihin liittyvä yhteistyö sallii Volkswagen Groupin pitää kiinni taloudellisista tavoitteistaan myös muiden osallistuessa investointeihin. Ymmärrettävästi juuri riittävän latausverkoston puute on nähty eräänä merkittävimmistä esteistä sähköautojen yleistymisen tiellä. Volkswagen haluaa valmistaa 26 miljoonaa täyssähköautoa vuoteen 2030 mennessä, joten huoli akkuteknologian kustannuksista, tuotantokapasiteetin puutteesta sekä raaka-aineiden rajallisuudesta on vähintään ymmärrettävä. Tuohon samaan vuoteen 2030 mennessä Volkswagen uskoo sähköautojen kattavan 70 prosenttia yhtiön uusien autojen myynnistä. Kuva ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta