Volkswagen tulevaisuus MEB

Ajoneuvot Uutinen 21.3.2021

Volkswagenilta kuusi akkutehdasta Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä

Tekeillä on Volkswagenilta kuusi akkutehdasta Eurooppaan, joista ja kaksi ensimmäistä rakentuu Ruotsiin ja Saksaan. Yhtiön tavoitteena on saada kaikki toimintaan 2030 mennessä.

Saksalaisen autojätin tuorein tieto lupailee Volkswagenilta kuusi akkutehdasta Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä. Tulevien tehtaiden tulevaksi vuosittaiseksi tuotantokapasiteetiksi on arvioitu 240 gigawattituntia. Volkswagen haluaa varmistaa näin akkujen saatavuuden omaa sähköistä esiinmarssiaan varten.

Volkswagen ID.3 on julkistettu jo aikaa sitten, samoin ID.4 on ehditty jo kokeilla myös Moottorin toimesta ja lisää on tulossa kovalla tahdilla. Akkuja siis tarvitaan.

– Yhdessä kumppaneidemme kanssa, haluamme yhteensä kuusi akkukennojen tuotantolaitosta toimimaan Euroopassa vuoteen 2030 mennessä takaamaan tarjonnan, sanoo Volkswagenin teknologiajohtaja Thomas Schmall.

Volkswagenilta kuusi akkutehdasta

Volkswagen on kertonut rakentavansa akkutehtaat joko itse tai yhdessä kumppaniensa kanssa. Ruotsin Skellefteå tulee tarjoamaan kodin ensimmäiselle vuodesta 2023 eteenpäin ja Saksan Salzgitter  seuraa vuonna 2025 peräss.

Kolmannen sijainti on vielä epävarma, mutta aloittaa vuonna 2026 Espanjassa, Portugalissa tai Ranskassa. Vastaavasti neljäs on suunnitteilla Saksan itäpuolelle Puolaan, Slovakiaan tai Tšekkiin. Hajautusta on siis selvästi hieman haettu.

– Riippuu missä saamme alueelle parhaan kokonaisuuden, sanoo Schmall.

Ruotsin tehdas valmistetaan yhdessä nuoren akkuyrityksen Northvoltin kanssa ja sen vuosituotanto aiotaan kasvattaa 40 gigawattituntiin. Ruotsissa tullaan keskittymään valmistamaan uutta ”unified battery cell” -teknologiaa, eli yhtenäisiä akkukennoja, premium-autoja varten.

Volkswagen aikoo myös ostaa Northvoltin osuuden Salzgitterin tehtaasta. Tuo tehdas tulee tuottamaan akkukennoja massatuotettuja malleja varten vuodesta 2025 eteenpäin. Myös Salzgitterissä uskotaan valmistettavan vuosittain akkuja 40 gigawattitunnin edestä.

Nämä kaksi ensimmäistä tehdasta on myös mahdutettu taloussuunnitelmiin, mutta loppujen rahoittamisen osalta keskustelut ovat vielä käynnissä. Schmall sanoo Volkswagen Groupin pystyvän perustelemaan tuon kustannuksen, mikäli se kokee tarpeelliseksi kasvattaa omaa akkutuotantoaan.

 

Kuvat ja lähde: Volkswagen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat