21.3.2021 Ajoneuvot Volkswagenilta kuusi akkutehdasta Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tekeillä on Volkswagenilta kuusi akkutehdasta Eurooppaan, joista ja kaksi ensimmäistä rakentuu Ruotsiin ja Saksaan. Yhtiön tavoitteena on saada kaikki toimintaan 2030 mennessä. Saksalaisen autojätin tuorein tieto lupailee Volkswagenilta kuusi akkutehdasta Eurooppaan vuoteen 2030 mennessä. Tulevien tehtaiden tulevaksi vuosittaiseksi tuotantokapasiteetiksi on arvioitu 240 gigawattituntia. Volkswagen haluaa varmistaa näin akkujen saatavuuden omaa sähköistä esiinmarssiaan varten.Volkswagen ID.3 on julkistettu jo aikaa sitten, samoin ID.4 on ehditty jo kokeilla myös Moottorin toimesta ja lisää on tulossa kovalla tahdilla. Akkuja siis tarvitaan.– Yhdessä kumppaneidemme kanssa, haluamme yhteensä kuusi akkukennojen tuotantolaitosta toimimaan Euroopassa vuoteen 2030 mennessä takaamaan tarjonnan, sanoo Volkswagenin teknologiajohtaja Thomas Schmall.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagenilta kuusi akkutehdastaVolkswagen on kertonut rakentavansa akkutehtaat joko itse tai yhdessä kumppaniensa kanssa. Ruotsin Skellefteå tulee tarjoamaan kodin ensimmäiselle vuodesta 2023 eteenpäin ja Saksan Salzgitter seuraa vuonna 2025 peräss.Kolmannen sijainti on vielä epävarma, mutta aloittaa vuonna 2026 Espanjassa, Portugalissa tai Ranskassa. Vastaavasti neljäs on suunnitteilla Saksan itäpuolelle Puolaan, Slovakiaan tai Tšekkiin. Hajautusta on siis selvästi hieman haettu.– Riippuu missä saamme alueelle parhaan kokonaisuuden, sanoo Schmall.Ruotsin tehdas valmistetaan yhdessä nuoren akkuyrityksen Northvoltin kanssa ja sen vuosituotanto aiotaan kasvattaa 40 gigawattituntiin. Ruotsissa tullaan keskittymään valmistamaan uutta "unified battery cell" -teknologiaa, eli yhtenäisiä akkukennoja, premium-autoja varten.Volkswagen aikoo myös ostaa Northvoltin osuuden Salzgitterin tehtaasta. Tuo tehdas tulee tuottamaan akkukennoja massatuotettuja malleja varten vuodesta 2025 eteenpäin. Myös Salzgitterissä uskotaan valmistettavan vuosittain akkuja 40 gigawattitunnin edestä.Nämä kaksi ensimmäistä tehdasta on myös mahdutettu taloussuunnitelmiin, mutta loppujen rahoittamisen osalta keskustelut ovat vielä käynnissä. Schmall sanoo Volkswagen Groupin pystyvän perustelemaan tuon kustannuksen, mikäli se kokee tarpeelliseksi kasvattaa omaa akkutuotantoaan.Kuvat ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous