22.3.2021 Ajoneuvot Volkswagen satsaa latausverkostoon ja uuteen akkuteknologiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen panostaa sekä akkuteknologian kehittämiseen että pikalatausverkoston kasvattamiseen. Näin se haluaa tehdä sähköstä dominoivan käyttövoiman. Volkswagen panostaa akkutehtaiden lisäksi, tai suorastaan myötä, myös akkuteknologian kehitykseen. Samaan aikaan merkittäviä investointeja nähdään myös latausinfran puolelle. Hiljattain järjestetty Volkswagen Power Day avasi aihetta yhtiön tulevaisuuden suunnitelmien osalta. Samassa yhteydessä Volkswagen kertoi myös aikeistaan rakentaa Eurooppaan peräti kuusi akkutehdasta, joista ensimmäiset valmistuvat Saksaan ja Ruotsiin. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen panostaa akkuteknologiaan Saksalainen autoalan jätti paljasti aikovansa saada uuden prismaattisen akun markkinoille vuoteen 2023 mennessä. Näin Volkswagen panostaa akkuteknologiaan pyrkimällä laskemaan niiden hintaa ja siirtämällä tuotantoa alihankkijoilta itselleen – nämä liittyvät toki myös toisiinsa välikäsien poistamisen kautta. Myös kiinteäelektrolyyttinien akku on kehitysputkessa ja heidän mukaansa se sallisi sekä suuremmat lataustehot että olisi edullisempi valmistaa. Prismaattinen tarkoittaa tässä särmiömäistä muotoa. Muita vaihtoehtoja ovat sylinterimäiset, tavallisia sormiparistoja muistuttavat, akut sekä akkupussit. Sylinterimäiset akut, joita esimerkiksi Tesla käyttää, ovat varsin edullisia valmistaa osin niiden suosiostakin johtuen. Viimeisenä mainitut akkupussit ovat usein kevyempiä ja kuoreltaan ohuempia. – Aiomme painaa akkujärjestelmien keskimääräisen hinnan selvästi alle 100 euroon kilowattituntia kohden. Aiomme hyödyntää suurtuotannon sallimia hyötyjä. Näin sähköisestä liikkumisesta tulee vihdoin taloudellisesti saavutettavaa ja sen seurauksena sähköstä dominoiva käyttövoima, sanoo Volkswagenin teknologiajohtaja Thomas Schmall. Panostusta pikalatausverkostoon Akkuteknologian lisäksi Volkswagen panostaa 400 miljoonaa euroa kehittäkseen Euroopan latausinfraa. Tuota on tarkoitus kasvattaa 18 000 latauspisteeseen BMW Groupin, Daimler AG:n, Ford Motor Companyn sekä Volkswagen Groupin aikanaan aloittaman Ionityn lisäksi useamman yhteistyökuvion kautta useassa eri maassa. Pohjois-Amerikassa Volkswagen lisää tänä vuonna vielä 3 500 latausasemaa. Kiinassa tavoitteena on 17 000 asemaa vuoteen 2025 mennessä. Näihin liittyvä yhteistyö sallii Volkswagen Groupin pitää kiinni taloudellisista tavoitteistaan myös muiden osallistuessa investointeihin. Ymmärrettävästi juuri riittävän latausverkoston puute on nähty eräänä merkittävimmistä esteistä sähköautojen yleistymisen tiellä. Volkswagen haluaa valmistaa 26 miljoonaa täyssähköautoa vuoteen 2030 mennessä, joten huoli akkuteknologian kustannuksista, tuotantokapasiteetin puutteesta sekä raaka-aineiden rajallisuudesta on vähintään ymmärrettävä. Tuohon samaan vuoteen 2030 mennessä Volkswagen uskoo sähköautojen kattavan 70 prosenttia yhtiön uusien autojen myynnistä. Kuva ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan