22.3.2021 Ajoneuvot Volkswagen satsaa latausverkostoon ja uuteen akkuteknologiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen panostaa sekä akkuteknologian kehittämiseen että pikalatausverkoston kasvattamiseen. Näin se haluaa tehdä sähköstä dominoivan käyttövoiman. Volkswagen panostaa akkutehtaiden lisäksi, tai suorastaan myötä, myös akkuteknologian kehitykseen. Samaan aikaan merkittäviä investointeja nähdään myös latausinfran puolelle. Hiljattain järjestetty Volkswagen Power Day avasi aihetta yhtiön tulevaisuuden suunnitelmien osalta. Samassa yhteydessä Volkswagen kertoi myös aikeistaan rakentaa Eurooppaan peräti kuusi akkutehdasta, joista ensimmäiset valmistuvat Saksaan ja Ruotsiin. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen panostaa akkuteknologiaan Saksalainen autoalan jätti paljasti aikovansa saada uuden prismaattisen akun markkinoille vuoteen 2023 mennessä. Näin Volkswagen panostaa akkuteknologiaan pyrkimällä laskemaan niiden hintaa ja siirtämällä tuotantoa alihankkijoilta itselleen – nämä liittyvät toki myös toisiinsa välikäsien poistamisen kautta. Myös kiinteäelektrolyyttinien akku on kehitysputkessa ja heidän mukaansa se sallisi sekä suuremmat lataustehot että olisi edullisempi valmistaa. Prismaattinen tarkoittaa tässä särmiömäistä muotoa. Muita vaihtoehtoja ovat sylinterimäiset, tavallisia sormiparistoja muistuttavat, akut sekä akkupussit. Sylinterimäiset akut, joita esimerkiksi Tesla käyttää, ovat varsin edullisia valmistaa osin niiden suosiostakin johtuen. Viimeisenä mainitut akkupussit ovat usein kevyempiä ja kuoreltaan ohuempia. – Aiomme painaa akkujärjestelmien keskimääräisen hinnan selvästi alle 100 euroon kilowattituntia kohden. Aiomme hyödyntää suurtuotannon sallimia hyötyjä. Näin sähköisestä liikkumisesta tulee vihdoin taloudellisesti saavutettavaa ja sen seurauksena sähköstä dominoiva käyttövoima, sanoo Volkswagenin teknologiajohtaja Thomas Schmall. Panostusta pikalatausverkostoon Akkuteknologian lisäksi Volkswagen panostaa 400 miljoonaa euroa kehittäkseen Euroopan latausinfraa. Tuota on tarkoitus kasvattaa 18 000 latauspisteeseen BMW Groupin, Daimler AG:n, Ford Motor Companyn sekä Volkswagen Groupin aikanaan aloittaman Ionityn lisäksi useamman yhteistyökuvion kautta useassa eri maassa. Pohjois-Amerikassa Volkswagen lisää tänä vuonna vielä 3 500 latausasemaa. Kiinassa tavoitteena on 17 000 asemaa vuoteen 2025 mennessä. Näihin liittyvä yhteistyö sallii Volkswagen Groupin pitää kiinni taloudellisista tavoitteistaan myös muiden osallistuessa investointeihin. Ymmärrettävästi juuri riittävän latausverkoston puute on nähty eräänä merkittävimmistä esteistä sähköautojen yleistymisen tiellä. Volkswagen haluaa valmistaa 26 miljoonaa täyssähköautoa vuoteen 2030 mennessä, joten huoli akkuteknologian kustannuksista, tuotantokapasiteetin puutteesta sekä raaka-aineiden rajallisuudesta on vähintään ymmärrettävä. Tuohon samaan vuoteen 2030 mennessä Volkswagen uskoo sähköautojen kattavan 70 prosenttia yhtiön uusien autojen myynnistä. Kuva ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?