22.3.2021 Ajoneuvot Volkswagen satsaa latausverkostoon ja uuteen akkuteknologiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen panostaa sekä akkuteknologian kehittämiseen että pikalatausverkoston kasvattamiseen. Näin se haluaa tehdä sähköstä dominoivan käyttövoiman. Volkswagen panostaa akkutehtaiden lisäksi, tai suorastaan myötä, myös akkuteknologian kehitykseen. Samaan aikaan merkittäviä investointeja nähdään myös latausinfran puolelle. Hiljattain järjestetty Volkswagen Power Day avasi aihetta yhtiön tulevaisuuden suunnitelmien osalta.Samassa yhteydessä Volkswagen kertoi myös aikeistaan rakentaa Eurooppaan peräti kuusi akkutehdasta, joista ensimmäiset valmistuvat Saksaan ja Ruotsiin. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen panostaa akkuteknologiaanSaksalainen autoalan jätti paljasti aikovansa saada uuden prismaattisen akun markkinoille vuoteen 2023 mennessä. Näin Volkswagen panostaa akkuteknologiaan pyrkimällä laskemaan niiden hintaa ja siirtämällä tuotantoa alihankkijoilta itselleen – nämä liittyvät toki myös toisiinsa välikäsien poistamisen kautta. Myös kiinteäelektrolyyttinien akku on kehitysputkessa ja heidän mukaansa se sallisi sekä suuremmat lataustehot että olisi edullisempi valmistaa.Prismaattinen tarkoittaa tässä särmiömäistä muotoa. Muita vaihtoehtoja ovat sylinterimäiset, tavallisia sormiparistoja muistuttavat, akut sekä akkupussit. Sylinterimäiset akut, joita esimerkiksi Tesla käyttää, ovat varsin edullisia valmistaa osin niiden suosiostakin johtuen. Viimeisenä mainitut akkupussit ovat usein kevyempiä ja kuoreltaan ohuempia.– Aiomme painaa akkujärjestelmien keskimääräisen hinnan selvästi alle 100 euroon kilowattituntia kohden. Aiomme hyödyntää suurtuotannon sallimia hyötyjä. Näin sähköisestä liikkumisesta tulee vihdoin taloudellisesti saavutettavaa ja sen seurauksena sähköstä dominoiva käyttövoima, sanoo Volkswagenin teknologiajohtaja Thomas Schmall.Panostusta pikalatausverkostoonAkkuteknologian lisäksi Volkswagen panostaa 400 miljoonaa euroa kehittäkseen Euroopan latausinfraa. Tuota on tarkoitus kasvattaa 18 000 latauspisteeseen BMW Groupin, Daimler AG:n, Ford Motor Companyn sekä Volkswagen Groupin aikanaan aloittaman Ionityn lisäksi useamman yhteistyökuvion kautta useassa eri maassa.Pohjois-Amerikassa Volkswagen lisää tänä vuonna vielä 3 500 latausasemaa. Kiinassa tavoitteena on 17 000 asemaa vuoteen 2025 mennessä.Näihin liittyvä yhteistyö sallii Volkswagen Groupin pitää kiinni taloudellisista tavoitteistaan myös muiden osallistuessa investointeihin. Ymmärrettävästi juuri riittävän latausverkoston puute on nähty eräänä merkittävimmistä esteistä sähköautojen yleistymisen tiellä.Volkswagen haluaa valmistaa 26 miljoonaa täyssähköautoa vuoteen 2030 mennessä, joten huoli akkuteknologian kustannuksista, tuotantokapasiteetin puutteesta sekä raaka-aineiden rajallisuudesta on vähintään ymmärrettävä. Tuohon samaan vuoteen 2030 mennessä Volkswagen uskoo sähköautojen kattavan 70 prosenttia yhtiön uusien autojen myynnistä.Kuva ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen