8.11.2017

Alussa oli Ionity: autoteollisuus rakentaa 400 pikalatausasemaa Eurooppaan

Ionity

BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company sekä Volkswagen Group rakennuttavat Ionity-yhteistyöyhtiön nimissä Eurooppaan noin 400 tehokasta pikalatausasemaa vuoteen 2020 mennessä.

Sähköautojen latausmahdollisuus, yhdessä akkujen tarjoaman toimintamatkan kanssa, on eräs sähköautoilun yleistymiseen voimakkaasti vaikuttavista tekijöistä. Kannattavan latausverkon rakentaminen vaatii riittävästi sähköautoja, mutta sähköautoja tuskin myydään suuria määriä ilman laajaa latausverkkoa.

Ratkaisuksi autonvalmistajat ottavat nyt itse vetovastuuta. Laajan ja tehokkaan pikalatausverkoston rakentamiseksi on perustettu yhtiö nimeltä Ionity. Ionityn taustalta löytyvät BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company ja Volkswagen Group. Näin laajaa autonvalmistajien yhteistyötä ei olekaan hetkeen nähty.

- Ensimmäinen yleiseurooppalainen pikalatausasemien verkko on tärkeässä asemassa sähköautojen markkinoiden luomisessa. Ionity tulee tarjoamaan asiakkaillemme digitaalisen maksamisen ja nopean latauksen pitkien matkojen helpottamiseksi, kertoo Ionityn pääjohtaja Michael Hajesch.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuonna 2020 jo 400 asemaa

Vielä tämän vuoden aikana yhtiö lupaa avata 20 pikalatausasemaa Itävallan, Norjan ja Saksan pääteiden varrella. Näissä maissa yhteistyöhuoltoasemista vastaavat OMV, Circle K sekä Tank & Rast. Ensi vuonna on tarkoitus rikkoa sadan aseman rajapyykki ja vuoteen 2020 mennessä tavoitteena on noin 400 latauspistettä.

Poikkeuksellista pikalatausasemissa on niiden teho: peräti 350 kilowattia per latausasema. Vertailun vuoksi Teslan nykyinen Supercharger kykenee 145 kilowattiin (120 kW per ajoneuvo). Ionity-latausasemat perustuvat eurooppalaiseen CCS-latausstandardiin, ja tukevat siten usean eri merkin sähköautoja. Tulevien asemien sijainteja ei ole vielä julkistettu.

Lähde: Ionity

Luetuimmat