Volkswagen logo 2020

Ajoneuvot Uutinen 17.3.2021

Volkswagenin pieni sähköauto alle 25 000 euroa – odotus on pitkä

Volkswagenin pieni sähköauto ID.1 on tulossa ja sen hinnaksi on lupailtu 20 000 – 25 000 euron summaa. Tuotanto on tarkoitus aloittaa 2025.

Volkswagenin pieni sähköauto on tulossa, mutta sitä joudutaan näillä näkymin odottamaan vielä vuoteen 2025 asti. Volkswagen Groupin toimitusjohtaja Herbert Diess kertoi asiasta hiljattain autonvalmistajan vuotuisessa tiedotustilaisuudessa. Kyseinen auto tulee vastaamaan kokoluokaltaan polttomoottorimallistossa tuttua Poloa.

Volkswagen Group haluaa panostaa merkittävästi lisää julkaistakseen Euroopassa aiempaa pienempiä täyssähköautoja, sillä tuon segmentin uskotaan kasvavan nopeasti seuraavien vuosien aikana. Monet kilpailijat ovat jo aktivoituneet edullisten sähköautojen markkinoilla, joista eräs tuoreista edustajista on suorastaan halpa Dacia Spring.

Diess paljasti myös, että samaa automallia tullaan tarjoamaan autonvalmistajan usean eri brändin alla. Vuonna 2025 tapahtuvaan tuotannon aloitukseen mennessä Diess uskoo akkuteknologian kehittyvän riittävästi, jotta näitä autoja voidaan tarjota tuon luokan kuluttajia houkuttelevalla hinnalla.

Ehkä hieman yllättäenkin pienille sähköautoille on tilausta Euroopassa, sillä hybridivoimalinjojen ja päästölaitteiden lisääminen pieniin polttomoottoriautoihin on niin kallista. Euroopan unionin hiilidioksidipäästötavoitteet pakottavat polttomoottorimallien osalta valmistajat niin suuriin toimiin, että pienistä autoista tulee kannattamattomia valmistaa. Osa autonvalmistajista näyttää joko lopettavan joidenkin pienten automallien valmistamisen kokonaan tai siirtyy tarjoamaan täyssähköisiä vaihtoehtoja.

Volkswagenin pieni sähköauto alle 25 000 euroa

Volkswagenin brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter kertoi, että Volkswagen Groupilla on useine automerkkeineen riittävän suuri kapasiteetti menestyä myös pienten sähköautojen segmentissä. Brandstätterin mukaan vuonna 2025 julkaistava Volkswagenin pieni sähköauto tulee maksamaan 20 000 – 25 000 euroa – nämä ovat oletettavasti Saksan hintoja, mutta sähköautojen osalta ero ei ole ollut yleensä kovin suuri.  Tuo auto tulee sijoittumaan nyt myynnissä olevan ID.3-sähköauton alapuolelle.

Tiedossa on jo, että Seat aikoo julkaista pienen sähköauton Cupran brändin alla. Se tulee vastaavasti sijoittumann Cupran ensimmäisen täyssähköisen mallin el-Bornin alapuolelle. El-Bornin tuotanto tulee alkamaan Saksassa Zwickaun tehtaalla, jossa ID.3 ja suurempi ID.4 tällä hetkellä jo valmistetaan.

– Meille seuraava suuri muutos brändin myyntivolyymille tulee olemaan täyssähköiset kaupunkiautot ja aiomme olla siinä muutoksessa mukana. Erityisenä painopistealueenamme on tavoitteemme sähköistää Espanja, kertoi Seatin edustaja Automotive News Europelle.

Edustaja myönsi, että 20 000 – 25 000 euron hintainen pieni sähköauto voisi olla nähtävissä useallekin Volkswagenin brändille. Tällä hetkellä ei ole tietoa, saisiko Seat oman versionsa tuosta pienestä sähköautosta. Mitään päätöksiä tuotantopaikasta tai julkaisuaikataulusta ei ole vielä tehty – Brandstätter kieltäytyi kommentoimasta toimittajille missä auto valmistettaisiin.

– On olemassa erilaisia skenaarioita. Tiedotamme asiasta myöhemmin, hän sanoi.

Automobilwoche on uutisoinut lähteidensä pohjalta jo Saksassa, että Volkswagenin pieni sähköinen viistoperä tulisi saamaan mallimerkinnnän ID.1 ja vastaava crossover tuntisi nimen ID.2. Tämä kuulostaa varsin loogiselta. Nämä Volkswagen Groupin automerkkien pienet sähköautot tulisivat käyttämään lyhyempää versiota yhtiön MEB-perusrakenteesta, joka tunnetaan nimellä MEB Entry.

 

Kuvituskuva: Petri Munukka/Moottorin arkisto, Lähteet: Volkswagen, Automotive News Europe

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Volkswagen

Kaikki koeajot

Uusimmat