27.1.2016

Hyvästi kutoskone, tervetuloa nelonen: Porsche 718 Boxster on täällä

Porsche 718 Boxster S

Boxsterin mallistopäivityksessä kaikkea muuta on enemmän paitsi sylintereitä ja kulutusta.

Joulukuussa Porsche kertoi keskimoottoristen Boxsterin ja Caymanin siirtyvän mallinimen 718 alle omiksi versioikseen. Nyt yhtiö julkisti päivitetyt Boxster-avoautot, jotka kantavatkin siis virallisesti nimeä 718 Boxster ja 718 Boxster S.

Porschemaiseen tyyliin lähes kaikki on uusittu. Valmistajan mukaan melkein kaikki korin paneelit ovat uusia, ja myös alusta on viritetty uudelleen. Samalla myös sähköisesti tehostettu ohjaus on saanut "kymmenen prosenttia lisää tarkkuutta". Mallin saa halutessaan Porschen aktiivisella PASM-iskunvaimennuksella, jonka yhteydessä auto kulkee 10 millimetriä matalammalla. Boxster S:n kohdalla saatavilla on myös toinen versio, joka madaltaa autoa peräti 20 millimetriä vakiojousitukseen nähden.

Suurin uudistus, ja samalla tekosyy mallinimen vaihdokselle, löytyy moottoripuolelta. Uusittu Boxster hylkää tutun vapaastihengittävän kuusisylinterisen moottorin, luottaen jatkossa boksereissaan neljään sylinterin ja niiden turboahtamiseen. Molemmat mallit saavat päivityksessä 35 hevosvoimaa lisää tehoa. 718 Boxster saa kaksilitraisen moottorin, joka tuottaa 220 kW (300 hevosvoimaa) ja 380 newtonmetriä vääntöä aina 1 950 kierroksesta 4 500 kierrokseen. 718 Boxster S saa voimanlähteekseen 2,5-litraisen moottorin muuttuvageometrisella ahtimella, jolloin strategiset mitat ovat 257 kW (350 hv) ja 420 newtonmetriä kierrosvälillä 1 900 – 4 500.

Porsche 718 Boxster ja 718 Boxster S

Mallinimi 718 juontaa juurensa Porschen klassisesta nelisylinterisestä kilpurista, joka taisteli 1950- ja 1960-luvuilla raskaampia kilpakumppaneitaan vastaan keveydellä, usein sangen menestyksekkäästi.

Varustettuna PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla ja Sport Chrono -paketilla 718 Boxster suorittaa 0–100 km/h kiihdytyksen 4,7 sekunnissa, leikaten 0,8 sekuntia vanhempaan Boxsteriin nähden. 718 Boxster S:n kohdalla parannus on 0,6 sekuntia, eli uusi kiihtyvyys on 4,2 sekuntia 0–100 kilometrin tuntinopeuteen.

Samassa yhteydessä Porsche ylpeilee uusien mallien polttoainetehokkuudella, sillä kulutus on yhtiön mukaan pienentynyt jopa 13 prosenttia. 718 Boxsterin yhdistetty kulutus on PDK-kaksoiskytkinvaihteiston kanssa 6,9 litraa 100 kilometriä kohti, eli kyseessä on tasan litran parannus vanhaan verrattuna. 718 Boxster S kuluttaa vastaavasti 7,3 litraa per 100 kilometriä, parannuksen ollessa kunnioitettavat 0,9 litraa. Mallit tulevat vakiovarusteisesti kuusivaihteisella käsivaihteistolla, seitsämänvaihteisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston ollessa lisävaruste. Porsche mainitsee PDK:n säästävän nykyisin polttoainetta niin sanottujen virtuaalivaihteiden avulla.

718 Boxstereiden pitäisi saapua markkinoille huhtikuun lopussa.

Lähde ja kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat