22.2.2024

Kaista-avustin auttaa vain päälle kytkettynä

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Kaista-avustin vähentää tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä.”

Kaista-avustin vähentää tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä, joten se kannattaa ehdottomasti pitää päällä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää.

Kaista-avustin tunnistaa kaistamerkinnät tuulilasiin asennetulla kameralla ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla. Mikäli ajaudutaan liian lähelle keski-, sulku- tai reunaviivaa, korjaa kaista-avustin kulkusuuntaa ohjausta kääntämällä.

Vesalainen muistuttaa, että järjestelmä tekee aika-ajoin myös virhearvioita, joihin kuljettajan on syytä varautua.

Kaista-avustin vähentää olennaisesti ulosajon tai kohtaamisonnettomuuden riskiä tilanteissa, joissa kuljettajan huomio herpaantuu nukahtamisen, sairaskohtauksen, tarkkaamattomuuden tai jonkin muun syyn vuoksi.

– Kaista-avustinta ei kuitenkaan pidä käyttää automaattiohjauksena. Sen tarkoitus on toimia taustalla ja puuttua peliin vasta siinä vaiheessa, kun kuljettajan keskittyminen on syystä tai toisesta herpaantunut. Autoa ohjaa siis yhä kuljettaja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varaudu järjestelmän virheisiin

Kaista-avustin erehtyy tietyissä tilanteissa, jotka kuljettajan pitää opetella tunnistamaan. Esimerkiksi pyöräilijää tai pientareelle pysäköityä autoa ohitettaessa ja jalankulkijaa kohdattaessa, saattaa avustin luulla auton olevan ajautumassa vastaantulevien kaistalle, vaikka kuljettaja vain pyrkii keskiviivan tuntumaan. Tällöin järjestelmä yrittää korjata auton kulkusuuntaa oikealle – siis kohti pyöräilijää, pysäköityä autoa tai jalankulkijaa.

– Ongelma vältetään kytkemällä ajoissa suuntamerkki vasemmalle. Sen lisäksi, että vilkku viestii tulevasta sivuttaissiirtymästä, kytkee se myös kaista-avustimen pois päältä, Vesalainen ohjeistaa.

Myös tietyöalueella tai lumipolanteisella tiellä on mahdollista, että järjestelmä tekee yllättävän ohjausliikkeen paikassa, jossa sitä ei tarvittaisi.

– Parhaiten yllättäviin ohjauksen liikkeisiin voi varautua pitämällä tiukasti, kaksin käsin, kiinni ohjauspyörästä. Tukevalla otteella kaista-avustimen kääntövoima on voitettavissa.

Satunnaisesti, oikein lumipolanteisella ja uurteisella tiellä, saattaa olla perusteltua kytkeä järjestelmä hetkeksi kokonaan pois toiminnasta, jos virheellisiä, automaattisia ohjausliikkeitä, tapahtuu vähän väliä. Olosuhteiden parannuttua on tärkeää kytkeä järjestelmä takaisin toimintaan.

– Tämä mainio varuste voi pelastaa ihmishenkiä vain, jos se on päälle kytkettynä.

Totuttele rauhassa

Moni autoilija hermostuu heti, kun kaista-avustin tekee ensimmäisen tarpeettoman korjausliikkeen, ja kytkee sen pois toiminnasta. Vesalaisen mukaan ”Esson baarin” kahvipöytäkeskusteluissa kuulee harmillisen usein keskustelijoiden vannovan järjestelmän poiskytkemisen puolesta.

– Kannustan järjestelmän käyttöön edellä kuvaamistani varoittavista esimerkeistä huolimatta. Hölmöintä on, että autossa on kaista-avustin, jota ei hyödynnetä. Itse olen ajanut jo kymmenen vuotta autoilla, joissa on ollut kaista-avustin ja tuona aikana muistaakseni vain pari-kolme kertaa olen joutunut kytkemään sen hetkeksi pois päältä tien pinnan liukkauden, lumipolanteiden ja uurteiden vuoksi.

Vesalaisen kokemuksen mukaan valitettavan usein osa automyyjistä kytkee järjestelmän pois koeajoautoista ja kannustavat sen poiskytkemiseen muutenkin. Taustalla lienee pelko siitä, että järjestelmään tottumaton jättäisi kyseisen automallin valitsematta, kun kokee sen vetelevän.

– Tilanne olisi kuitenkin hoidettavissa perehdytyksellä ja turvallisuushyödyillä perustellen. Kaista-avustimen kanssa ajaminen vaatiikin ennen kaikkea totuttelua, Vesalainen painottaa.

Mitä ovat ADAS-avustimet?

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia.

Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin.

Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat