22.2.2024 Ajoneuvot Kaista-avustin auttaa vain päälle kytkettynä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Kaista-avustin vähentää tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä.” Kaista-avustin vähentää tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä, joten se kannattaa ehdottomasti pitää päällä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää. Kaista-avustin tunnistaa kaistamerkinnät tuulilasiin asennetulla kameralla ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla. Mikäli ajaudutaan liian lähelle keski-, sulku- tai reunaviivaa, korjaa kaista-avustin kulkusuuntaa ohjausta kääntämällä. Vesalainen muistuttaa, että järjestelmä tekee aika-ajoin myös virhearvioita, joihin kuljettajan on syytä varautua. Kaista-avustin vähentää olennaisesti ulosajon tai kohtaamisonnettomuuden riskiä tilanteissa, joissa kuljettajan huomio herpaantuu nukahtamisen, sairaskohtauksen, tarkkaamattomuuden tai jonkin muun syyn vuoksi. – Kaista-avustinta ei kuitenkaan pidä käyttää automaattiohjauksena. Sen tarkoitus on toimia taustalla ja puuttua peliin vasta siinä vaiheessa, kun kuljettajan keskittyminen on syystä tai toisesta herpaantunut. Autoa ohjaa siis yhä kuljettaja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varaudu järjestelmän virheisiin Kaista-avustin erehtyy tietyissä tilanteissa, jotka kuljettajan pitää opetella tunnistamaan. Esimerkiksi pyöräilijää tai pientareelle pysäköityä autoa ohitettaessa ja jalankulkijaa kohdattaessa, saattaa avustin luulla auton olevan ajautumassa vastaantulevien kaistalle, vaikka kuljettaja vain pyrkii keskiviivan tuntumaan. Tällöin järjestelmä yrittää korjata auton kulkusuuntaa oikealle – siis kohti pyöräilijää, pysäköityä autoa tai jalankulkijaa. – Ongelma vältetään kytkemällä ajoissa suuntamerkki vasemmalle. Sen lisäksi, että vilkku viestii tulevasta sivuttaissiirtymästä, kytkee se myös kaista-avustimen pois päältä, Vesalainen ohjeistaa. Myös tietyöalueella tai lumipolanteisella tiellä on mahdollista, että järjestelmä tekee yllättävän ohjausliikkeen paikassa, jossa sitä ei tarvittaisi. – Parhaiten yllättäviin ohjauksen liikkeisiin voi varautua pitämällä tiukasti, kaksin käsin, kiinni ohjauspyörästä. Tukevalla otteella kaista-avustimen kääntövoima on voitettavissa. Satunnaisesti, oikein lumipolanteisella ja uurteisella tiellä, saattaa olla perusteltua kytkeä järjestelmä hetkeksi kokonaan pois toiminnasta, jos virheellisiä, automaattisia ohjausliikkeitä, tapahtuu vähän väliä. Olosuhteiden parannuttua on tärkeää kytkeä järjestelmä takaisin toimintaan. – Tämä mainio varuste voi pelastaa ihmishenkiä vain, jos se on päälle kytkettynä. Totuttele rauhassa Moni autoilija hermostuu heti, kun kaista-avustin tekee ensimmäisen tarpeettoman korjausliikkeen, ja kytkee sen pois toiminnasta. Vesalaisen mukaan ”Esson baarin” kahvipöytäkeskusteluissa kuulee harmillisen usein keskustelijoiden vannovan järjestelmän poiskytkemisen puolesta. – Kannustan järjestelmän käyttöön edellä kuvaamistani varoittavista esimerkeistä huolimatta. Hölmöintä on, että autossa on kaista-avustin, jota ei hyödynnetä. Itse olen ajanut jo kymmenen vuotta autoilla, joissa on ollut kaista-avustin ja tuona aikana muistaakseni vain pari-kolme kertaa olen joutunut kytkemään sen hetkeksi pois päältä tien pinnan liukkauden, lumipolanteiden ja uurteiden vuoksi. Vesalaisen kokemuksen mukaan valitettavan usein osa automyyjistä kytkee järjestelmän pois koeajoautoista ja kannustavat sen poiskytkemiseen muutenkin. Taustalla lienee pelko siitä, että järjestelmään tottumaton jättäisi kyseisen automallin valitsematta, kun kokee sen vetelevän. – Tilanne olisi kuitenkin hoidettavissa perehdytyksellä ja turvallisuushyödyillä perustellen. Kaista-avustimen kanssa ajaminen vaatiikin ennen kaikkea totuttelua, Vesalainen painottaa. Mitä ovat ADAS-avustimet? Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia. Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin. Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Automaattinen hätäjarrutus tarkkailee kuljettajan virheen varalta Kääntymisavustin saattaa pelastaa, kun virhe on jo tapahtunut Kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin voi pelastaa ihmishenkiä Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe