Audi RS2 Avant - Tori.fi

Ajoneuvot Käytetyt autot Käytetyt erikoisuudet 8.3.2021

Käytetyt erikoisuudet – Audi RS2 Avant

Audi RS2 Avant on esimerkki 90-luvun puolelta siitä, mitä Audi ja Porsche voivat yhdessä saada aikaan. Näin ainakin Porschen saadessa pitää huolen lopputuloksesta.

Audi RS2 Avant on ensimmäinen RS-mallinimen saanut Audi ja jo pelkästään siten merkittävä. Oikeastaan kyseessä ei ole täysin Audin tuotos. Porsche suunnitteli kyseisen mallin, joten kyseessä on todellinen erikoisuus. 

Audi 80 esiintyi mallinimenä jo 1960-luvulla kuvaamaan F103-mallin 80-hevosvoimaista moottorivaihtoehtoa. Ensimmäinen, B1-sukupolven, varsinainen Audi 80 -malli tuli markkinoille kesällä 1972. Mallista muodostui vakiotuote vuosiksi eteenpäin ja tällä kertaa olemme kiinnostuneita sen vuonna 1991 esitellystä neljännestä sukupolvesta (B4). 

Audi oli jo aiempien sukupolvien kanssa rakentanut rallimaailman reittejä tavalliselle kansalle tarjoamalla sporttisempia ja tehokkaampia nelivetoisia vaihtoehtoja coupé-version osalta. Neljännessä sukupolvessa oli vihdoin myös sedan- ja farmarikorien vuoro. B4 Audi S2 tarjosi turboahtimen avulla viidestä sylinteristä noin 230 hevosvoimaa quattro-nelivetojärjestelmän pureskeltavaksi. 

Porsche ja Audi ovat olleet väleissä jo ennen tätä mallia, mutta myös sen jälkeen.

Tämä ei kuitenkaan vielä riittänyt, joten Ingolstadtissa käännyttiin parhaan osaamisen puoleen. Se tarkoitti nolosti kurkottamista Baijerista Baden-Württembergin osavaltion puolelle, mutta onneksi yhteistyöllä oli jo pitkät juuret muun muassa Porsche 944 -mallin valmistuksen osalta.

Porsche suunnitteli rinkulamerkille perhautojen lippulaivan, josta tuli Audi RS2 Avant ja se oli todellakin saatavilla vain farmarikorilla. Nykypäivään peilaten Porsche on suunnitellut sähköauto Taycanin, jota Audi e-Tron GT hyödyntää pohjana mahdollisimman hyvän sähköauton valmistamiseksi. Paljon on muuttunut, mutta jotkin asiat toistuvat historiasta.

Käytetty erikoisuus – Audi RS2 Avant

Viikon itseoikeutettu huomion keskipiste on Audi RS2 Avant Viitasaarelta. Vuosimallin 1994 auto on rekisteröity kyseisen vuoden kesäkuussa. Mittarilukemaksi on merkitty 190 000 kilometriä ja viimeisin katsastus on suoritettu marraskuussa 2020.

Porsche pakotti Audin 2,2-litraisen viisisylinterisen tuottamaan turboahtamalla 315 hevosvoimaa.

Moottorina oli S2-mallista tuttu turboahdettu 2,2-litrainen viisisylinterinen, mutta tällä kertaa tehoa kutiteltiin 315 hevosvoimaa. Muun muassa turboahdin oli vaihdettu suurempaan, välijäähdytin reilumpaan ja suuttimia kasvatettu lisäpolttoaineen syöttämiseksi. Kuljettajan omaksi tehtäväksi jätettiin vaihteiden valitseminen kuudesta pykälästä ja lähes itsestäänselvästi voimansiirron osana oli myös quattro-neliveto.

Porschen osaamista hyödynnettiin erityisesti auton jarru- ja jousitusjärjestelmien parantelussa. Esimerkiksi etuakselilta löytyi Brembon valmistamat nelimäntäiset satulat, joilla puristeltiin jarrupaloja 304 millimetrisiä jarrulevyjä vasten. 

Ulkoiset erot olivat etupuskurin ilmanottoaukkoja lukuunottamatta varsin maltillisia. Muutamien mallimerkintöjen lisäksi Porsche 964 -sukupolven 911-mallin Cup-tyylin vanteet kuuluivat näkyvimpiin erottautumistekijöihin. Mielenkiintoisena yksityiskohtana auton peilit oli lainattu tuosta samasta Porsche 911 -mallista. 

Tämän yksilön sisätiloihin on valittu musta nahka, jolla näyttävät sporttijakkaratkin on verhoiltu. Ainakin ratti on tosin vaihtunut matkalla. Muihin varusteisiin kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, kaukosäätöinen keskuslukitus sekä kattoluukku. Myös Audin ja Porschen logoilla varustettu huoltokirja on varsin poikkeuksellinen.

Vielä ehtii liukastelemaan nelivedolla talvikeleille, mutta hieman varovainen on oltava. Liikennesääntöjen lisäksi malttia moottoriratojenkin puolelle ulottaa auton lähes 50 000 euron pyyntihinta. Toisaalta kyseessä on Käytetty erikoisuus.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat