11.2.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Moskvitsh Elite Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moskvitsh Elite on kuljettanut kansaa, mutta käynyt sittemmin erittäin harvinaiseksi. Farmarikorinen 80-luvun M-2137 omaa vielä vanhoja piirteitä. Sodan jälkeen Suomessa tärkeäksi merkiksi kohonnut Moskvitsh menetti vuosien myötä markkinaosuuttaan. Moskovassa valmistetun merkin tuonti veteli 1980-luvulla viimeisiään ja Moskvitsh Elite jäi viimeiseksi Oy Konela Ab:n maahantuomaksi malliksi. Tähän liittyy usealle suomalaiselle monia merkityksellisiä muistoja. Vuonna 1975 julkaistu Moskvitsh 2140 oli neliovinen malli, johon tämänkertainen käytetty erikoisuus pohjautuu. Valmistajan juuret ulottuvat 1920-luvulle asti. Venäläinen automerkki Moskvitsh tunnetaan puhekielessä usein Mossena ja nimestä on muutenkin eri kirjoitusasuja. Sama merkki voidaan kirjoittaa myös Moskvitš. Sen historia ulottuu 1920-luvulle, jolloin Moskovan autotehtaan rakennusurakka aloitettiin. Alun perin Gorkin autotehtaan osista Fordin malleihin pohjautuvia autoja kokoonpannut tehdas suunnitteli kymmenen vuotta myöhemmin ensimmäisen oman automallinsa. KIM-10 ehti olla tuotannossa vain noin vuoden ajan ennen kuin sota johti tehtaan evakuoitiin vuonna 1941. Tätä mallia ei koskaan valmistettu myytäväksi tavalliselle kansalle. Moskvitsh Elite toimi myyntinimenä Suomessa välillä 1964-1989. Vuonna 1947 Moskovan tehdas saatiin jälleen tuottamaan henkilöautoja ja nyt näiden merkkinä oli Moskvitsh. Ensimmäinen malli oli Moskvitsh 400. Tätä kehiteltiin usean malliuudistuksen myötä ja nimet noudattivat 400-sarjaa. Vuonna 1964 julkaistu täysin uusi perusrakenne 408 tuli Suomeen kauppanimellä Elite. Edullinen ja huollettavuudeltaan helppo pienehkö perheauto Moskvitsh Elite on jonkinlainen käsite, vaikka saattaakin viitata usean eri sukupolven malleihin. Myös 408:n mallipäivitys Moskvitsh 412 ja vuonna 1975 julkaistu 2140 säilyttivät tunnetuksi tehdyn kauppanimen. Vuoteen 1988 tuotannossa säilynyt 2140 jäi viimeiseksi mallisarjaksi, jota Oy Konela Ab toi Suomeen. Tämän viikon käytetty erikoisuus on sinapinvärinen Moskvitsh Elite 1500S Combi - toiselta nimeltään M-2137. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Moskvitsh Elite Moottorin käytetyt erikoisuudet -juttusarja tarttuu tällä kertaa juurikin Moskvitsh 2140 -sukupolveen. Esille nostettu Moskvitsh Elite on tarkemmin 1500S Combi eli tehtaan mallikoodilla M-2137. Tämä tarkoittaa selkokielellä viisiovista farmarimallia. Mittaristo tarjoaa itse asiassa aika paljon tietoa. Kierroslukumittari tosin uupuu. Kyseisen autoyksilön vuosimalli on 1984 ja se on katsastettu marraskuussa 2018. Mittarilukema on noin 56 000 kilometriä, mutta viisi desimaalia edeltävää lukua näyttävä matkamittari on saattanut myyjänkin mukaan pyörähtää ainakin kertaalleen ympäri. Samasta mittaristosta löytyy yllättävänkin paljon tietoa, vaikka kierroslukumittari uupuukin. Sisustuksen kuvat puuttuvat myynti-ilmoituksesta täysin, joten asiasta on vaikea tehdä suurempia johtopäätelmiä. Myyjä lupaa sisustuksen olevan, kuljettajan istuimen pientä vauriota lukuun ottamatta, kunnossa. Sieltä kerrotaan löytyvän myös M2140 SL ohjauspyörä ja vaihdekeppi, jotka olisi asennettu autoon jo tehtaalla. Farmarimallin takavaloja kehystävä siipimuoto oli harvinainen aikakauden automuotoilussa, mutta Moskvitshista se löytyi vielä 1980-luvulla. Ulkopuolen maali näyttäisi olevan sinapinvärinen. Edellisen omistajan kerrotaan uusineen maalipinta ja suorittaneen joitakin ruostekorjauksia. Takavaloja ympäröivä siipimuoto on mainittava, sillä se oli todella harvinainen näky 80-luvun automuotoilussa. Farmarimossea kuljettaa nelisylinterinen rivimoottori. Eliten mallitarkenteen mukaisesti moottori on noin 1,5-litrainen ja sille luvataan 68 hevosvoiman teho. Manuaalivaihteisto on varustettu neljällä vaihteella. Noin 1,5-litrainen nelisylinterinen rivimoottori liikuttaa Mossea 68 hevosvoiman huipputeholla. Tämä yksilö on tuotu vuonna 2018 Moskovan alueelta. Edellisen omistajan kuolinpesästä lunastetun auton kerrotaan olleen hyvällä hoidolla. Esimerkiksi jarrujen ja takajousien kannakkeiden mainitaan kuuluneen korjaustoimenpiteisiin. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, AZLK Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?