25.3.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Pontiac Fiero GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskimoottorinen Pontiac Fiero ei kanna tällä kertaa huonosti tehtyä Ferrarilta näyttävää korisarjaa, vaan edustaa itseään omilla vahvuuksillaan. Pontiac Fiero tuo nykyisellään mieleen lähinnä Ferraria jäljittelevät korisarjat, mutta näin ei suinkaan tarvitsisi olla. Takavetoinen keskimoottoriurheiluauto V6-moottorilla ansaitsee enemmän. Kyseessä on hyvin poikkeuksellinen tuote Yhdysvalloista. Sen juuret juontavat 1970-luvulle. Tuolloin Pontiacin nuoret insinöörit saivat myytyä yritysjohdolle keskimoottorisen urheiluauton konseptin painottamalla kevyen ja aerodynaamisen auton mahdollisuuksia polttoainepihistelyyn - elettiinhän juuri 70-luvun öljykriisiä. Pontiac Fiero tuli tarjolle vuonna 1983 porrasperää muistuttavana coupéna. Ainoa moottorivaihtoehto oli nelisylinterinen. Usean kommelluksen, kompromissin ja rajoitteen jälkeen markkinoille saatiin lopulta vuonna 1983 Pontiac Fiero nelisylinterisellä moottorilla. Tekniikkaa oli muutenkin lainattu laajalti General Motorsin jo myynnissä olleista malleista, jotta kustannukset saatiin pidettyä kurissa. Lopputuloksena auto sai kritiikkiä elottomasta moottorista ja keskimoottoriautolle keskinkertaisesta ajettavuudesta. Pontiac Fiero parani tuotannon aikana. Vuonna 1985 julkaistiin Fiero GT, josta löytyi V6-moottori, edelleen kehitetty alusta ja leveämmät renkaat. GT-mallissa oli lähes 50 hevosvoimaa alkuperäistä Fieroa enemmän huipputehoa ja tämä oli prosentuaalisesti hurja muutos. Uuden moottorin parina oli alkuun nelivaihteinen käsivaihteisto. Vuonna 1985 tarjolle tuli Fiero GT, joka auttoi nostamaan auton suorituskyvyn lähemmäksi kovia odotuksia. Tarjolla olleen porrasperäisen coupén rinnalle tuli vuonna 1986 tarjolle myös viistoperäinen versio. Jokaiselle vuodelle nähtiin jonkinlaisia muutoksia, mutta vuonna 1988 uudistus oli laajamittaisempi. Koko alusta uusittiin pyöräntuentaa myöden ja monen muun muutoksen mukana tämä nosti Fieron täysin uudelle tasolle. Valitettavasti kaikki tapahtui Fieron kannalta aivan liian myöhään. Myös esimerkiksi tehostettu ohjaus tuli tarjolle lisävarusteena, mutta se ei koskaan edes ehtinyt tuotantoon. Pontiac lopetti tuotannon vielä vuoden 1988 aikana. Fieron pohjalta on rakennettu lähes jokaiselta keskimoottoriselta Ferrarilta näyttäviä autoja. Toiset näistä ovat onnistuneet paremmin ja toiset saavat aikaan spontaanin naurunpyrähdyksen. Näistä replicoista voi olla mitä mieltä tahansa, mutta historia on tämän osalta varsin yllättävä. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on juuri sitä. Vain noin 4900 mailia ajettu Pontiac Fiero GT on hyvin ainutlaatuinen. Alun perin ajatus lähti Pontiacin tehtaalta. Fiero oli nimittäin tilattavissa vuosina 1987 ja 1988 tehtaan korisarjalla nimellä Fiero Mera, joka teki autosta Ferrari 308 näköisen. Näitä tosin myytiin vain muutama sata kappaletta ennen kuin Ferrari haastoi Pontiacin oikeuteen ja korisarjaoptio vedettiin pois myynnistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Pontiac Fiero GT Käytetty erikoisuus on tällä viikolla todella erityinen Pontiac Fiero GT -yksilö. Autolla on myynti-ilmoituksen mukaan ajettu vain uskomattomat 4900 mailia eli alle 8000 kilometriä. Lisäksi kyse on kaikkein halutuimmasta viimeisen valmistusvuoden vuosimallista 1988. V6-moottori tuottaa pyöreästi 140 hevosvoimaa noin 2,8-litran iskutilavuudesta. Tällä yksilöllä on Classic Datan arvioinnista arvosana 1 eli kuntoluokituksista korkein. Uutta vastaava kunto johtuu tarkasta säilömisestä ja ajamattomuudesta, sillä minkäänlaista entisöintiä ei ole suoritettu. Sama auto on ilmeisesti myynnissä ulkomailla yli 30 000 euron hinnalla, joka antanee osviittaa puuttuvasta hintapyynnöstä huolimatta. Moottorina on tuo aiemmin mainittu kuusisylinterinen. Noin 2,8-litran iskutilavuus tuottaa lähes 140 hevosvoimaa eli kovin korkeaviritteisestä moottorista ei tässäkään ole kyse. Se oli kuitenkin parasta mitä oli tarjolla ja merkittävästi nelisylinteristä versiota ripeämpi. Käsivaihteisto oli viisivaihteinen vuodesta 1986 eteenpäin, mutta tässä yksilössä on kolmevaihteinen General Motorsin Turbo-Hydramatic 125 -automaattivaihteisto. Se lienee ainoa, edes mahdollisesti, arvoon negatiivisesti vaikuttava tekijä. Sisäverhouksessa on paljon harmaata ja sekaan on istutettu hieman mustaa. Ritari Ässä ja 80-luku on vahvasti läsnä tunnelmassa. Kyseessä on kahdesta vaihtoehdosta viistoperäinen Fiero GT. Ulkovärinä on punainen, joka sointuukin hienosti yhteen mustien yksityiskohtien kanssa. Muiden autoon kuuluvien mustien yksityiskohtien lisäksi mustaa maalia löytyy myös vanteista. Sisätilojen puolelta löytyy harmaata ja mustaa. Istuinverhoilu on harmaa ja harmaan sävyjä on myös sekä matoissa että keskikonsolissa. Sen sijaan esimerkiksi rattiin on valittu vähemmän värjäytyvä musta, vaikka asialla ei näin vähän käytetyssä autossa merkitystä olisikaan. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Pontiac Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 11.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Victory Vegas jäi intiaanien tallaamaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?